کد خبر ۳۰۶۴۶ انتشار : ۳۰ شهریور ۱۳۹۴ ساعت ۱۴:۵۶
گزارش از جلسه علنی شورای شهر قم؛

از افزایش نرخ کرایه خودروهای تاکسی و هزینه تخلفات سد معبر تا تفویض اختیار به قائم مقام شهردار

در جلسه این هفته شورای شهر که با حضور مرتضی سقائیان‌نژاد، شهردار قم، ولی‌الله بیاتی، رئیس شورای شهر قم و اعضای شورا برگزار شد، لوایح و مسائل مختلفی مانند افزایش نرخ جریمه متخلفان سد معبر در قم تصویب شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم ، یکصد و چهل و ششمین جلسه رسمی و علنی شورای شهر قم عصر امروز در سالن اجتماعات این شورا برگزار شد؛ در این جلسه که با حضور مرتضی سقائیان‌نژاد، شهردار قم، ولی‌الله بیاتی، رئیس شورای شهر قم و اعضای شورا برگزار شد، لوایح و مسائل مختلفی مانند افزایش نرخ جریمه متخلفان سد معبر در قم تصویب شد.

حجت‌الاسلام سید محمد آتش‌زر در ابتدای جلسه طرح مربوط به نامه سازمان آموزش و پرورش مبتنی بر دریافت ۵ درصدی سهم از عوارض پروژه‌های ساختمانی را مطرح کرد و اظهار داشت: جلساتی در معاونت عمرانی استانداری تشکیل شده و در آن بحث‌های مختلفی وجود داشته که در یک مورد تعیین عوارض ساختمانی مطرح بوده است.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر قم با اشاره به اینکه در پروژه‌های مشارکتی پولی داده نمی‌شود و ۵ درصد سهم آموزش و پرورش لحاظ نمی‌شود افزود: آموزش پرورش به‌دنبال این ۵ درصد است که گفته‌ایم مشکلی برای پرداخت این ۵ درصد نداریم اما می‌گوییم این پول با بدهی‌های آموزش پرورش تها‌تر شود.

سید مرتضی سقائیان‌نژاد شهردار قم با اشاره به اینکه شهرداری حق ندارد حساب‌های فی‌مابین را با این کار تسویه کند، افزود: این ۵ درصد باید مانند مالیات محاسبه شود و به حساب آموزش پرورش ریخته شود.

محسن عابدینی‌پور عضو شورای شهر قم با بیان اینکه شهرداری از پرداخت هرگونه عوارض معاف است گفت: ما نمی‌توانیم بر ساس قانون با آموزش و پرورش مبادله‌ای داشته باشیم مگر اینکه آن را با توافق حل کنیم.

سقائیان‌نژاد با اشاره به اینکه ما می‌خواهیم به آموزش و پرورش کمک کنیم افزود: در بسیاری از شهر‌ها آموزش و پرورش این ۵ درصد را دریافت نمی‌کند ولی ما نیز در شهرداری معاف از پرداخت این مالیات هستیم و با وجود اینکه می‌خواهیم به آموزش و پرورش کمک کنیم طرح چنین مباحثی برای پرداخت این ۵ درصد به روش تها‌تر در شورا بی‌مورد است.

ولی‌الله بیاتی رئیس شورای شهر قم با بیان اینکه این طرح بهتر است به شهرداری فرستاده شود افزود: در صورتی که این طرح در شهرداری لایحه شد در شورا بررسی می‌کنیم.

سپس با رای اعضای شورا طرح به شهرداری برگشت تا پس از بررسی و تبدیل به لایحه به شورا بازگردد. درخواست مساعدت در پرداخت عوارض پلاک ۱۰۷۹/۳ مورد دیگری بود که آتش‌زر با اشاره به آن گفت: نامه مردمی در مورد مسجدی که زمین آن توسط شهرداری به مردم واگذار شده است به شهرداری آمده و لایحه شده است.

وی افزود: این زمین به عنوان ملک معوض واگذار شده است؛ از طرفی در مصوبات شورا اینگونه مطرح شده مساجدی که در ۱۲ متری‌ها ساخته می‌شوند از پرداخت عوارض معاف هستند اما زمین این مسجد در ده متری واقع است. با توجه به اینکه زمین توسط شهرداری به عنوان معوض داده شده اهالی برای ساخت این مسجد درخواست بخشودگی عوارض داده‌اند.

سپس این لایحه به رای گذاشته شد و به تصویب رسید.

تصویب لایحه دریافت عوارض دکل‌های مخابراتی
آتش زر با اشاره به لایحه‌ای درباره اجاره بهای تاسیسات نصب شده توسط شرکت‌های آب و فاضلاب، برق و گاز گفت: نامه‌ای را شهردار در رابطه با شرکت‌های حفار داشته‌اند و در این موارد تعیین تکلیف کرده‌اند. حق الحفری برای این موارد تصویب کرده‌ایم اما شرکت‌های حفار این مصوبات را لغو کرده‌اند.

وی با بیان اینکه شرکت‌های حفار اعلام کردند این شوارع از دولت است و نمی‌توانید از شوارع دولت عوارض دریافت کنید خاطرنشان کرد: تلاش کردیم فقط عوارض را بر اساس مصوبه قبلی از دکل‌های مخابراتی دریافت کنیم و مشکلی در این خصوص در مورد اخذ عوارض مربوط به آن نداریم.

عباس ذاکریان رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای شهر قم با اشاره به اینکه امروز در همه شهر قم شاهدیم خیابان‌ها را حفاری کرده‌اند گفت: خیابان روحانی هنوز یک سال نیست احداث شده ولی همه خیابان را حفاری کرده‌اند در حالی که باید این اقدامات را قبل از تکمیل پروژه انجام می‌دادند. از شهرداری می‌خواهیم که با این اقدامات مقابله کنند.

آتش زر با اشاره به لایحه مربوط به اعمال مساعدت به باشگاه ورزشی و فرهنگی جانبازان ایثارگر استان قم اظهارداشت: هر سال این کمک به این باشگاه داده می‌شد که امسال تعیین میزان کمک به شهرداری سپرده شده است.

سپس با رای اعضای شورای شهر قم لایحه شهرداری مبنی بر کمک ۲۰ میلیون تومانی به این باشگاه ورزشی فرهنگی به تصویب رسید.

لایحه مربوط به اخذ مجوز اعمال مساعدت عوارض صدور پروانه احداث مجتمع فرهنگی ورزشی ولایت مورد دیگری بود که آتش زر به تفصیل در مورد آن توضیح داد و گفت: این لایحه با دوشرط به تصویب کمیسیون رسیده است که عام المنفعه بودن کامل امکانات این مجتمع با مدیریت مشترک با شهرداری و تعیین سهم الشراکه طرفین بر اساس آورده شهرداری این دو شرط است.

سپس این لایحه با موافقت اعضای شورا به تصویب رسید.

تفویض اختیار به قائم مقام شهردار مصوب شد
تفویض اختیار به قائم مقام شهردار در چهار مورد لایحه دیگری بود که آتش زر به تشریح آن پرداخت و گفت: تفویض اختیار در یک مورد مورد پذیرش شورا نبوده که آن هم به این دلیل است که اختیارات تفویضی از شورا که به عهده شهردار است قابل تفویض به دیگری نیست و به جز آن سایر موارد به تایید شورا رسیده است.

این لایحه نیز به تصویب رسید.

آتش زر لایحه دیگر امروز را مطرح کرد و اظهارداشت: در گذشته توافقی با استانداری در رابطه با عوارض اتباع داشته‌ایم، عوارضی که از اتباع گرفته می‌شود توسط استانداری و به حساب شهرداری واریز می‌شود. توافق قبلی به این ترتیب بود که ۵۰ درصد این عوارض به شهرداری می‌رسید که برای پروژه‌های شهری تعلق صرف می‌شد.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر قم با بیان اینکه قبلاً اینگونه بود که ۲۵ درصد این عوارض از سهم استانداری برای بخش ورزش تعلق می‌گرفت گفت: لایحه امروز این است که تفاهم ۵۰ درصدی شهرداری و استانداری را تصویب کنیم.

شهردارقم با اشاره به اینکه براساس قانون عوارض اتباع برای شهرداری است، خاطرنشان کرد: شورا درصدی که باید به استانداری تعلق گیرد تصویب می‌کند و در مورد هزینه‌کرد‌ها شهرداری نقشی ندارد.

سپس تفاهم‌نامه شهرداری با استانداری و تعیین ۵۰ درصدی سهم شهرداری از عوارض اتباع به رای گذاشته شده و به تصویب رسید.

لایحه مربوط به اخذ مجوز اعمال مساعدت به موسسه فرهنگی قرآن و عترت تبیان لایحه دیگری بود که آتش زر به ارائه آن پرداخت و گفت: ۵۰ درصد تخفیف در عوارض این موسسه را تصویب کرده‌ایم که با توجه به فعالیت‌های خوبی که در این موسسه انجام می‌شود در خواست مساعدت شورا را دارم.

مصطفی مولایی عضو شورای شهر قم با اشاره به اینکه این موسسه از افرادی تشکیل شده که با اندک امکانات بالا‌ترین بهره وری را داشته‌اند و در سطح کشور دارای موفقیت هستند گفت: پیشنهاد می‌دهم مابقی این عوارض نیز به صورت اقساط از این افراد دریافت شود.

طوبی حجازی عضو شورای شهر قم با اشاره به اینکه شهرداری زمینی با حفظ مالکیت به این موسسه بدهد تا شهرک معارفی در قم ایجاد شود عنوان کرد: نباید از این موسسه عوارض دریافت شود.

ابتدا نظر کمیسیون مربوط به تخفیف ۵۰ درصدی عوارض رد شد و سپس این پیشنهاد که شهرداری در غالب تفاهم نامه‌ای برای همکاری با این موسسه همه عوارض آن را ببخشد به رای گذاشته و مصوب شد.

افزایش نرخ کرایه خودروهای تاکسی خط ویژه مسیر پایانه مسافربری حرم حضرت معصومه (س)
ذاکریان با اشاره به لایحه اخذ مجوز افزایش نرخ کرایه خودروهای تاکسی خط ویژه مسیر پایانه مسافربری حرم مطهر حضرت معصومه (س) گفت: پیش از این راننده‌های این پایانه مسافری با سواری‌های ویژه مسافران را به هتل‌ها می‌بردند و فیشی را که مربوط به هزینه بود به هتل می‌دادند و کرایه خود را می‌گرفتند.

وی با اشاره به اینکه میزان کرایه مصوبی برای این تاکسی‌ها وجود نداشت گفت: در مصوبه کمیسیون خدمات شهری شورا به ازای هر مسافر ۳ هزار تومان و برای دربستی ۱۲ هزار تومان در نظر گرفته شده است که در کمیسیون به تصویب رسید.

رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای شهر قم در بخش دیگری از سخنان خود با تقدیر ازتشکیل کمیته فرهنگ شهروندی در شهرداری قم اظهارداشت: آمار تکان دهنده‌ای در مورد رفتارهای پرخطر ترافیکی در قم داریم به طور مثال در سال ۹۰ تعداد ۱۰۷ نفر در شهر قم جان خود را بر اثر تصادفات از دست داده‌اند و در سال ۹۳ این تعداد بیش از ۸۰ نفر بوده است.

ذاکریان افزود: سالانه صد‌ها نفر در قم جان خود را از دست می‌دهند و کسی پیگیر نیست امیدواریم با تشکیل این کمیته در این زمینه فرهنگ سازی انجام شود.

این لایحه با رای موافق اعضا به تصویب رسید.

تعیین نرخ حمل و نقل هرساعتی ۱۸‌هزار تومان برای خودروهای و لایحه دیگر کمیسیون امور زیربنایی بود که با موافقت اعضا به تصویب رسید.

لایحه اخذ مجوز جمع‌آوری اموال جمع‌آوری شده از متخلفان سد معبر لایحه دیگر کمیسیون خدمات شهری بود که ذاکریان در مورد آن گفت: آخرین لایحه در این رابطه متعلق به سال ۸۴ است که مطابق با آن درصورتی که اموال در سد معبر جمع آوری می‌شد مبلغ ۱۰ هزار تومان برای بار اول از متخلف دریافت می‌شد.

وی با اشاره به اینکه بهای این خدمات مربوط به سال ۸۴ است و بازدارندگی ندارد خاطر نشان کرد: این مبالغ در لایحه جدید تغییر کرده و افزایش یافته است.

هزینه تخلفات سد معبر در قم افزایش یافت
رئیس کمیسیون خدمات شهری با اشاره به اینکه به ازای جمع آوری جعبه و ابزار واحدهای صنفی ۲۰ هزار تومان، میز و ویترین مغازه ۵۰ هزار تومان، گاری و چهار چرخ ۱۰۰ هزار تومان، خودروهای فرسوده ۲۰۰ هزار تومان و داربست بدون مجوز هر متر مربع ۵ هزار تومان در نظر گرفته شده است گفت: قبلا برای همه این موارد فقط مبلغ ۱۰ هزار تومان جریمه در نظر گرفته شده بود.

بختیاری با اشاره به اینکه معتقدم این لایحه اجرایی نمی‌شود گفت: مشکل مربوط به سد معبر مسئله‌ای است که حل نشده است و چند انبار در حال حاضر داریم که پر از اجناس است و بخشی از آن تا امروز از بین رفته و یا در حال نابودی است.

نائب رئیس شورای اسلامی شهر قم با اشاره به اینکه باید به جای بالابردن این جریمه‌ها به دنبال خالی کردن انبار‌ها باشیم افزود: باید برنامه‌هایی برای کاهش این وسائل داشته باشیم و فرهنگسازی برای مقابله با سد معبر انجام شود.

رنجبر معاون شهردار قم با اشاره به اینکه برای مقابله با این مسائل و دست فروشی باید با جدیت با سد معبر برخورد شود گفت: از شورا درخواست داریم این مبالغ را تایید کند تا راهی برای مقابله با سد معبر داشته باشیم.

این لایحه نیز در ‌‌نهایت با موافقت اعضا به تصویب رسید.

منبع:تسنیم

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com