کد خبر ۳۰۸۱۸ انتشار : ۴ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۱۷:۵۷
امام جمعه قم در تجمع اعتراض آمیز علما و حوزویان:

امت اسلام و سازمان کنفرانس اسلامی تکلیف مسائل حج و وقایع خونبار اخیر را روشن کنند

امام جمعه قم ضمن محکوم کردن سوء تدبیر مقامات سعودی که منجر به کشته و زخمی شدن هزاران نفر از حجاج شد، از امت اسلام و سازمان کنفرانس اسلامی خواست تکلیف مسائل حج و اتفاقات خونبار اخیر را روشن کنند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم ، حجت الاسلام والمسلمین سید محمد سعیدی تولیت حرم مطهر حضرت معصومه(س) پیش از ظهر امروز در تجمع پرشور و عظیم اعتراضی طلاب و علمای حوزه علمیه که در مدرسه فیضیه قم برگزار شد، با اشاره به آیه «و من یخرج من بیته مهاجرا الی الله و رسوله ثم یدرکه الموت فقد وقع اجره علی الله»گفت: مهاجرانی که برای رضای خدا و عمل به تکلیف الهی از همه تعلقات مادی گذشتند و با مشقت فراوان ترک دیار کردند و جز خداوند محبوبی نداشتند اگر در این مسیر مرگ به سراغ آن ها بیاید قطعا اجر بزرگی برای آن ها وجود دارد که خداوند فقط از کمیت و کیفیت آن آگاه است.


وی افزود: این مهاجران عزیز که به سرزمین منا رسیدند ارکان حج واجب را انجام داده بودند و می رفتند با انجام قربانی و حلق و تقصیر از احرام خارج شوند اما مرگ آن ها را فرا گرفت و در آن هوای گرم و با لبان تشنه و با لباس احرام به لقاء خداوند پیوستند.


امام جمعه قم با بیان این که عامل این فاجعه بی کفایتی، مدیریت غلط و اقدامات ناشایست سعودی ها بود، اظهار داشت: در پی این حادثه خونین و اعلام سه روز عزای عمومی از سوی رهبر معظم انقلاب، مراجع تقلید پیشنهاد تجمع اعتراض آمیز حوزویان را مطرح کردند و جامعه مدرسین، شورای عالی حوزه و مرکز مدیریت حوزه های علمیه این اجتماع با شکوه را در خاستگاه انقلاب مدرسه فیضیه ترتیب دادند.


وی ادامه داد: اگر هم اکنون جلوی این بی کفایتی های آل سعود گرفته نشود احتمال وقوع این حوادث ناگوار در سال آینده نیز خواهد رفت، حجاج و زائران حرمین شریفین میهمان و ضیوف الرحمان به شمار می روند؛ آل سعود در طول 80 سال بی تدبیری خود ثابت کرد که توان انجام این وظیفه سنگین و قدرت اداره و پذیرایی از ضیوف الرحمان را ندارند.


حجت الاسلام والمسلمین سعیدی با تأکید بر همصدایی ملل مسلمان در مواجهه با این حادثه ابراز داشت: اکنون وقت آن رسیده که همه جهان اسلام ضمن اظهار انزجار از بی لیاقتی آل سعود به آن ها بفهمانند که نه حرمین شریفن ملک آن ها است و نه آن ها متولی انجام مراسم و مناسک حج هستند.


وی عنوان کرد: قرآن کریم صریحا می فرماید این مکان های مقدس برای همه مردم بوده و ملک طایفه ای خاص نیست، از این رو همه مردم باید در اداره حرمین شریفین نظر داشته باشند؛ همچنین قرآن کریم می فرماید تولیت این مکان شریف با متقین است.


تولیت حرم مطهر حضرت معصومه(س) با بیان این که آل سعود بی لیاقت بویی از تقوا نبرده است، خاطرنشان کرد: کشورهای اسلامی و سازمان کنفرانس اسلامی باید پیش از آن که این حوادث خونبار تکرار شود برای مدیریت حرمین شریفین تدبیری بیندیشند.


وی اضافه کرد: باید در یک دادگاه صالح و نیز در سازمان کنفرانس اسلامی تکلیف این حوادث خونبار و ناگوار و همچنین تکلیف اجرای مراسم حج و عمره روشن شود، تأمین امنیت مراسم، حفاظت از جان حجاج و دیگر مسائل اجرایی حج باید به عهده همه کشورهای اسلامی باشد.


امام جمعه قم با بیان این که آل سعود باید همانگونه که رهبر معظم انقلاب فرمودند مسؤولیت این حادثه خونین را بپذیرد و به لوازم آن ملتزم باشد، گفت: آل سعود باید سهل انگاری و بی تدبیری مدیران نالایق خود را اعلام کند، دولت عربستان باید مسؤولان وقوع این حادثه و جنایت خونین را شناسایی و معرفی کرده و آن ها را به مجازات برساند.


وی افزود: این جنایتکاران نه تنها مسؤولیت را نپذیرفتند حتی یک عذرخواهی ساده نکردند و تقصیر را به گردن حجاج انداختند؛ ما از رییس جمهور محترم می خواهیم اکنون که سران کشورهای اسلامی در سازمان ملل حضور پیدا کردند با همفکری آن ها علیه آل سعود بی لیاقت در جهت جلوگیری از خونریزی و فجایع در سرزمین وحی تصمیم قاطعی بگیرند.

منبع : رسا

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com