کد خبر ۳۱۰۹۱ انتشار : ۱۲ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۱۷:۰۳
سرپرست سازمان مدیریت پسماند شهرداری قم:

جمع‌آوری سگ‌های ولگرد نیازمند همکاری شهروندان و دستگاه‌ها

سرپرست سازمان مدیریت پسماند شهرداری قم همکاری دستگاه‌های مربوط برای جمع‌آوری سگ‌های ولگرد را ضروری دانست و گفت:‌در سال جاری 800 سگ ولگرد در قم جمع‌آوری شده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم به نقل از روابط عمومی شهرداری قم، سید عبدالله میرابراهیمی با اشاره به اقدامات انجام شده در راستای جمع‌آوری سگ‌های ولگرد گفت: در سنوات گذشته این اقدام با سلاح گرم انجام می‌شد ولی در چند سال اخیر دستورالعمل آمده و با اسلحه سگ‌ها تلف و جمع‌آوری نمی‌شوند.

سرپرست سازمان مدیریت پسماند شهرداری قم افزود: باید سگ‌ها زنده‌گیری شوند و همچنین بررسی‌های لازم درباره نژاد آن‌ها انجام بگیرد و اگر سگ‌هایی از نژاد برتر باشند که بتوانند مفید واقع شوند در اختیار بهره‌برداران قرار می‌گیرند در غیر این صورت به صورت مرگ با ترحم از بین می‌روند.

وی از تلف شدن دو هزار و 500 قلاده سگ به وسیله مرگ با ترحم در سال گذشته خبر داد و بیان کرد: با توجه به اعتقادات مردم قم پیمانکار بومی برای اجرای این پروژه نداریم و معمولا پیمانکاران از شهرهای دیگر به صورت پروژه‌ای همکاری می‌کنند و این موجب می شود در برخی مقاطع محدودیت اتلاف داشته باشیم.

میرابراهیمی با اعلام این خبر که از ابتدای سال جاری تا کنون اتلاف 800 قلاده سگ صورت گرفته است خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه وجود سگ‌های ولگرد مزاحمت برای شهروندان دارد فراخوان در قالب بنر در شهر و روستاهای هم جوار نصب کردیم که شهروندان همکاری کنند تا مشکلات در این زمینه کمرنگ شود.

سرپرست سازمان مدیریت پسماند شهرداری قم افزود ادامه داد: محدودیت‌های این قسمت مشکلاتی مثل ساختمان‌های نیمه ساخته است که سگ‌ها را نگهداری می‌کنند و آخر شب آزاد شده و موجب ازدیاد سگ در شهر می‌شوند و هر جفت سگ می‌تواند 15 قلاده سگ تولید مثل کند.

وی افزود: اگر این آمار تولید بررسی شود می‌بینیم که مدیریت سرعت زاد و ولد سگ‌ها کار بسیار دشواری است، از این رو در مجموعه‌هایی مثل دامداری‌ها، روستای جمکران و ساختمان‌های نیمه ساخته سگ‌ها را شناسایی می‌کنیم تا سگ‌های مربوط به آنها را قلاده دار باشند و به اشتباه سگ‌های صاحب دار گرفته و اتلاف نشوند.

میرابراهیمی با ابراز تاسف از این‌که بخشداری‌ها و شهرداری‌های شهرهای اطراف قم در زمینه جمع‌آوری سگ‌های ولگرد کمرنگ عمل کردند تصریح کرد: بیشتر سگ‌های ولگرد از پردیسان و روستاهای هم جوار می‌آیند و اگر بخواهیم عمل جمع‌آوری سگ‌ها را با موفقیت انجام دهیم و اتلاف انجام شود، باید در این زمینه کار گروهی باشد تا بتوان به نتیجه خوبی رسید.

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com