کد خبر ۳۱۲۰۴ انتشار : ۱۶ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۱۰:۵۶
مدیرکل امور روستایی و شوراهای استانداری قم :

مهاجرت معکوس به روستا استقبال نشد/ مهمترین مشکلات روستاهای قم

حسین خدمتی مدیرکل امور روستایی و شوراهای استانداری قم ناتوانایی روستائیان در سرمایه‌گذاری و محدودیت‌هایی که برای اشتغالزایی وجود داشته را دلیل استقبال نشدن مهاجرت معکوس به روستاها دانست.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم ، حسین خدمتی با اشاره به فرارسیدن ۱۵ مهر روز روستا، در مورد دلیل موفق نبودن طرح مهاجرت معکوس به روستاهای قم، اظهار کرد: برنامه‌هایی که اجرا شده با استقبال مردم همراه نشده، چون محدودیت‌هایی در زمین و آب برای توسعه صنعت در روستاها وجود داشته و مردم به دلیل مشکلات مالی نمی‌توانستند سرمایه‌گذاری کنند.

وی عدم دسترسی تولیدکنندگان به بازار را یکی دیگر از مشکلات روستائیان برشمرد و تصریح کرد: محصولات تولیدی کشاورزان از طریق دلالان به بازار می‌رسد، نبود سیستم درست بین تولید و عرضه کالا، روستائیان را آسیب‌پذیر کرده است.

مدیرکل امور روستایی و شوراهای استانداری قم درعین‌حال از مهاجرت معکوس به برخی روستاهای نزدیک شهر قم خبر داد و دلیل این مهاجرت را با هدف تولید محصولات کشاورزی و استقرار کارگاه‌های تولیدی در روستا عنوان کرد.

کم‌آبی مهم‌ترین مشکل

خدمتی، کم آبی را مهم‌ترین مشکل روستاهای استان قم بیان کرد که در سال‌های اخیر کشاورزان را با مشکلات زیادی مواجه کرده و گفت: در سال‌های اخیر حتی تأمین آب شرب روستائیان در معرض خطر قرار گرفته است.

وی بخشی از مشکلات کم آبی در روستاهای قم را انشعاب‌های غیرمجاز خوش نشین‌ها بیان کرد و افزود: متأسفانه خوش نشین‌ها آب را در باغ‌ها و استخرها رها و به منابع آبی روستاها دست‌اندازی می‌کنند.

مدیرکل امور روستایی و شوراهای استانداری قم با بیان اینکه هسته اولیه شکل‌گیری روستا با تولید گره خورده است، تأکید کرد: به دلیل کاهش بارندگی و خشکسالی‌های متوالی، بی آبی وضعیت کشاورزی در روستاها را با مشکلات زیادی مواجه کرده و این مسئله موجب شده روستائیان درآمد کافی نداشته باشند.

زمین خواری به کوه خواری رسیده

وی یکی دیگر از مشکلات روستاهای استان را زمین خواری افراد مرفه بیان کرد و گفت: افراد پولدار به باغ‌ها، منابع طبیعی و کوه‌ها دست اندازی می‌کنند و همان طوری که رهبر معظم انقلاب تأکید کردند کار این‌ها از زمین خواری به کوه خواری رسیده است.

خدمتی با بیان اینکه روستائیان نسبت به این افراد دید مناسبی ندارند، ابراز امیدواری کرد که افراد پولدار، سرمایه‌های خودشان را در مسیر افزایش تولید و اشتغالزایی در روستاها هزینه کنند تا علاوه بر سیر مراحل قانونی، امکانات رفاهی برای خود مهیا کنند.

وی نبود اشتغال را یکی دیگر از مشکلات روستاهای قم عنوان کرد و با تأکید بر لزوم سرمایه‌گذاری بیشتر در روستاها، افزود: اگر سرمایه‌داران توجه ویژه به روستاهای خود داشته باشند بخش زیادی از مشکلات این روستاها برطرف می‌شود.

طرحی برای توسعه واحدهای تولیدی در روستاها

خدمتی از اجرای طرحی خبر داد که بر اساس آن شرکت‌های سهامی در روستاها تشکیل شده و هر کدام از این شرکت‌ها برای توسعه واحدهای تولیدی تسهیلات کلانی دریافت می‌کنند.

مدیرکل امور روستایی و شوراهای استانداری قم در تشریح نحوه اجرای این طرح افزود: اگر ۵۰ سرپرست خانوار این شرکت سهامی را ایجاد و هر سهامدار دو میلیون و ۵۰۰ هزار تومان سرمایه‌گذاری کنند، یک میلیارد تومان تسهیلات با سود ۳ درصد به هر شرکت داده می‌شود.

به گفته وی، شرکت‌های دارای ۱۰۰ سهامدار دو میلیارد تومان، ۱۵۰ سهامدار سه میلیارد تومان و ۲۰۰ سهامدار چهار میلیارد تومان تسهیلات دریافت می‌کنند.

تهیه طرح هادی برای همه روستاها

خدمتی به شاخص‌های توسعه‌ای در روستاهای قم اشاره کرد و با بیان اینکه همه روستاهای بالای ۲۰ خانوار استان دارای راه دسترسی با آسفالت هستند، تأکید کرد: سرانه بهداشتی این روستاها بالاتر از شاخص‌هایی است که دانشگاه علوم پزشکی دارد.

وی با اشاره به کمبود دانش آموز در روستاها اظهار کرد: مدارس مورد نیاز برای تحصیل دانش آموزان ایجاد شده ولی کمبود دانش آموز باعث شده، کودکان و نوجوانان هر چند روستا در یک روستا به تحصیل بپردازند.

وی از تهیه طرح هادی برای تمامی روستاهای بالای ۲۰ خانوار در استان خبر داد و تأکید کرد: این طرح در بعضی از روستاها اجرایی شده و در بقیه روستاها در دست اجراست.

به گفته خدمتی، قم دارای ۵ بخش شامل ۹ دهستان و ۳۳۰ آبادی است که از این تعداد ۱۰۲ روستا دارای دهیاری و ۱۲۱ دارای شورای اسلامی است.

وی با اشاره به وجود ۱۲۰ روستای بالای ۲۰ خانوار گفت: بر اساس سرشماری سال ۹۰، ۱۵ هزار و ۳۷۸ خانوار با جمعیت ۵۵ هزار و ۸۹۷ نفر در روستاهای قم سکونت دارند.

منبع : مهر

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com