کد خبر ۲۹۴۲۶ انتشار : ۲۵ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۱۹

ضرورت توسعه زیرساخت‌های ورزشی در روستاها

در حالی که سیاست‌های کلی دولت بر جلوگیری از مهاجرت روستائیان به شهرها تاکید دارد اما در عمل پایین بودن سرانه زیرساخت‌های ورزشی و کم‌توجهی برای حل این ناعدالتی موجب محرومیت جوانان روستایی از تفریحات سالم و مهاجرت به شهرها شده است.

به گزارش قم نا ، امروزه نقش و جایگاهی که ورزش در سلامتی و زندگی انسان دارد، به عنوان یک اصل مسلم در تمامی جهان شناخته می‌شود.

توجه به ورزش برای رسیدن به نشاط و تندرستی یکی از مهمترین برنامه‌های سازمان‌های بین‌المللی است که از سوی دولت‌ها نیز با جدیت ویژه‌ای مورد پیگیری قرار گرفته است.

توجه به امر ورزش به اندازه‌ای جایگاهی ویژه در میان جوامع پیدا کرده و اثرات مثبتی در بهبود سلامت و کاهش آسیب‌های اجتماعی داشته است که برنامه‌ریزی‌های زیادی برای این مهم در نظر گرفته شده و سازمان‌ها و ادارات خاصی برای رسیدگی و توجه به امر ورزش بنیان گذاشته شده است.

بررسی‌ها نشان داده است که بازی و ورزش جزئی جداناپذیر از زندگی انسان در طول تاریخ بوده و افراد طبق شرایط محیطی و جغرافیایی خود از بازی‌ها و ورزش‌های خاصی بهره می‌بردند.

به جرات می‌توان گفت آنچه موجب سلامتی و شادابی روحیه مردم در طول زمان‌هایی که از کمترین امکانات بهره‌مند بوده‌اند، شده است، ورزش کردن و بازی‌های جمعی بوده و اکنون با پیشرفت امکانات و وجود شرایط لازم برای پرداختن به ورزش ضرورت توجه به این امر بیش از پیش احساس می‌شود.

در دنیای پر از هیاهو و سرسام‌آور امروزی آنچه می‌تواند روح و جسم افراد را از خستگی‌های ناشی از مشکلات صیقل دهد و به آن طراوتی تازه بخشد، پرداختن به ورزش است. هر چند در حوزه شهری زیرساخت‌های به نسبت خوبی برای ورزش شهروندان تدارک دیده شده است، اما در روستاها میزان توسعه این زیرساخت‌ها به شدت اندک است و به طور عملی جوانان روستایی از این ظرفیت‌ها کمترین بهره را می‌برند، در حالیکه فراهم‌سازی بسترها و توسعه زیرساخت‌های روستایی و احیای بازی‌های محلی و بومی این مناطق می‌تواند نقشی اساسی در توسعه ورزش و همچنین سلامت افراد ایجاد کند.

البته به نظر می‌رسد اخیرا مسئولان استان قم عزم خود را برای توسعه زیرساخت‌های ورزشی در مناطق روستایی جزم کرده‌اند و اگر این تصمیمات با برنامه‌ریزی‌های دقیق همراه شود تا حد زیادی محرومیت‌های ورزشی روستاهای قم برطرف می‌شود.

جلال سعادتمند، دبیر هیئت ورزش‌های روستایی و عشایری استان قم توسعه ورزش‌های بومی و محلی در روستاهای قم را از برنامه‌های اصلی هیئت می‌خواند و بیان می‌کند: نسبت به ظرفیت ورزشی روستاها غفلت شده است که نیازمند توجه ویژه است.

وی یادآور می‌شود: باید در زمینه توسعه ساختارها و سخت‌افزارهای ورزشی روستایی برنامه‌هایی را تدوین کرد تا بتوان در حوزه ورزش قهرمانی از این ظرفیت‌ها استفاده کرد.

دبیر هیئت ورزش‌های روستایی و عشایری استان قم تصریح می‌کند: در زمینه ورزشی استعدادهای خوبی در میان روستاییان وجود دارد که شکوفایی این استعدادها به حمایت مسئولان و ایجاد رشته‌های مختلف ورزشی نیازمند است.

سعادتمند با بیان اینکه در زمینه فوتسال بازیکنان خوبی در روستاهای قم حضور دارند، ادامه می‌دهد: در صورت فراهم شدن شرایط ما می‌توانیم بازیکنانی را به رقابت‌های قهرمانی کشور اعزام کنیم.

وی خاطرنشان می‌کند: هدف ما رساندن ورزش روستایی قم به سمت مطلوب و پویا و کسب موفقیت در مسابقات ورزش قهرمانی روستائیان کشور است.

دبیر هیئت ورزش‌های روستایی و عشایری قم تصریح می‌کند: اکنون اکثر روستاهای استان از امکانات ورزشی مطلوبی بهره‌مند هستند.

کارشناس تربیت بدنی می‌گوید: ورزش مهمترین نیاز روحی و جسمی هر فرد است که باید به آن توجه ویژه شود.

ابوالفضل ابراهیمی به فواید و نقش ورزش در سلامتی اشاره می‌کند و ادامه می‌دهد: در هنگام ورزش اکسیژن بیشتری به بدن رسیده و موجب نظم و ثبات حرکات تنفسی می‌شود و همچنین غدد داخلی فعال‌تر شده که سبب رشد و نمو بدن می‌شود.

وی با بیان اینکه متاسفانه ورزش کردن در اکثر کودکان تنها به فعالیت‌های ورزشی در مدارس محدود شده است، می‌گوید: لازم است والدین نسبت به ورزش و تحرک و بازی کودکان توجه کرده و با فراهم‌سازی امکانات زمینه را برای ورزش فرزندان مهیا سازند.

ابراهیمی با اشاره به امکانات ورزشی در روستاها بیان می‌کند: جوانان در روستاها مانند دیگر اقشار نیازمند سالن‌ها و امکانات ورزشی هستند و باید زیرساخت‌های آن را در روستاها و مدارس روستایی نیز فراهم کرد.

بر این اساس باید بدانیم همانطور که در شهرها و مناطق پرجمعیت به نیازهای جوانان توجه می‌شود و برای غنی کردن اوقات فراغت و همچنین شکوفایی استعدادهای ورزشی آنها تلاش می‌شود، در روستاها هم این نیاز بین جوانان احساس می‌شود و عدم توجه به این نیازها می‌تواند سبب مهاجرت به روستاها و کاهش نیروهای مولد و خلاق در مناطق روستایی شود.

در مناطق روستایی چه بسا افرادی حضور دارند که می‌توانند بهتر از جوانان شهرنشین به فعالیت‌های ورزشی بپردازند و این می‌تواند به دلیل روحیه شاداب‌تر و نیروی جسمانی قوی‌تر آنها باشد.

جوانی که در مناطق روستایی و عشایری زندگی می‌کند به دلیل شرایط خاص آب و هوایی و تغذیه از توان و صلابتی بهره‌مند است که شاید جوان شهرنشین از آن بی‌بهره باشد، بنابراین ضرورت توجه به این قشر به شدت نیاز است و این توجه می‌تواند سرمنشا قهرمانی‌هایی جهانی برای کشور باشد.

رضا انصاری یکی از جوانان ورزشکار روستایی است که می‌گوید: من چند سالی است که ورزش بسکتبال را به صورت حرفه‌ای آغاز کرده‌ام و در این زمینه توانسته‌ام به کسب قهرمانی‌هایی در سطح استانی نائل شوم.

وی ادامه می‌دهد: در دوران مدرسه با این رشته آشنا و علاقه‌مند شدم و بعدها برای ادامه رشته مورد علاقه‌ام مجبور شدم روزها از روستایمان به شهر سفر کنم و در این مدت با مشکلات زیادی روبه‌رو شدم.

انصاری خاطرنشان می‌کند: اگر در روستایمان شرایط و فضای مناسب برای این رشته ورزشی وجود داشت چه بسا اکنون توانسته بودم یکی از قهرمان‌های ملی در این رشته ورزشی باشم.

وی از تمامی مسئولان و نهادهای ورزشی خواستار توجه ویژه به بخش ورزشی در روستاها می‌شود و می‌گوید: ما هم همچون جوانان در شهر علایق و انتظاراتی داریم که برای رسیدگی به آنها توجه مسئولان را خواهانیم.

با این حساب باید گفت که توسعه ورزش و بازی‌های بومی و محلی در روستاها بسیار ضرورت دارد و در شرایطی که آداب زندگی اجتماعی در حال تغییر است و حتی روش‌های تغذیه‌ای جوانان به سوی فست فودها متمایل شده است نبود امکانات ورزشی می‌تواند چالش‌هایی جدی بر جوانان وارد و سلامت جسمانی و روحی آنها را آسیب‌پذیر کند.

همچنین امروزه مسئله بیکاری و عدم تحرک به یکی از مشکلات جامعه بشری تبدیل شده است، این روزها بسیاری از ناهنجاری‌های اخلاقی و انحرافات و همچنین اعتیاد به مواد مخدر نتیجه بیکاری است که باید این مسئله مورد توجه قرار گیرد و تا حد ممکن با فراهم‌سازی سالن‌های ورزشی و امکانات و زیر ساخت‌ها از این معضل جلوگیری کرد.

امید است که مسئولان ورزشی برای ترویج و توسعه ورزش در روستاها کمر همت ببندند و با برنامه‌ریزی دقیق و اصولی امکانات را به فراخور نیازهای جوانان روستایی و شهری تامین کنند.

==============

گزارش از سمیه رضایی

منبع : فارس 

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com