کد خبر ۳۱۲۱۲ انتشار : ۱۶ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۲۳

افزایش 88 درصدی اعتبار آبفای روستایی قم

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی قم، گفت: اعتبار مصوب آبفای روستایی استان در سال جاری 88 درصد نسبت به سال گذشته افزایش پیدا کرده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم ، علی جان صادق پور در مراسم روز ملی روستا اظهار داشت: امسال 210 میلیارد ریال اعتبار برای پروژه های آبفای روستایی قم تصویب شده، که تاکنون 20 درصد آن تخصیص یافته است.
وی با اشاره به اختصاص 75 میلیارد ریال اعتبار دیگر از محل بنیاد برکت، تصریح کرد: با احتساب این مبلغ حجم اعتبارات مصوب شده، در مجموع نسبت به سال گذشته افزایش چشمگیری پیدا کرده است.
صادق پور همچنین با اشاره به تخصیص 500 میلیون دلار از سوی دولت برای پروژه های آب و فاضلاب روستایی کشور، تصریح کرد: با توجه به اینکه مبلغی از این اعتبار به قم نیز اختصاص پیدا می کند، میزان اعتبارات مصوب آب و فاضلاب روستایی قم در سال جاری افزایش پیدا خواهد کرد. 
این مسوول در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به تامین آب شرب و دفع بهداشتی فاضلاب به عنوان دو کارکرد مهم آب و فاضلاب روستایی، تصریح کرد: هم اکنون 154 روستای بالای 20 هزار خانوار استان با جمعیتی بالغ بر 50 هزار نفر تحت پوشش آب و فاضلاب روستایی قم قرار دارند.
وی با بیان اینکه بیشترین مشترکین این شرکت با 9 هزار و 400 مشترک در بخش کهک قرار دارند، افزود: بخش جعفر آباد نیز با 3 هزار و 137 مشترک کمترین تعداد مشترکین آب و فاضلاب روستایی را به خود اختصاص می دهد.
وی تصریح کرد: در مجموع 29 هزار مشترک در سطح روستاهای استان از خدمات آب و فاضلاب روستایی استفاده می کنند.
وی حجم تعداد مخازن آب روستایی قم را 41 هزار متر مکعب عنوان کرد، و افزود: فرآیند انتقال و توزیع آب به روستاهای قم در شبکه ای به طول هزار و 500 کیلیومتر انجام می گیرد، و حدود هزار و 300 مورد آزمایش مختلف اعم از میکروبی، شیمیایی و فیزیکی نیز برای پی بردن به وضعیت بهداشت آب صورت می پذیرد. 
مدیرعامل آب و فاضلاب روستایی قم همچنین با بیان اینکه در مجموع حدود 160 منبع آب اعم از چاه، چشمه، قنات و آب های سطحی آب مورد نیاز برای روستاهای استان را تامین می کنند، تصریح کرد: سالانه حدود 14 میلیون متر مکعب از این منابع آب استحصال می شود، که از این میزان تنها 9 میلیون متر مکعب آن مصرف می شود.
وی با اشاره به اینکه سال گذشته پروژه های آبرسانی خوبی در بخش های مختلف استان از جمله کهک و سلفچگان انجام، و بسیاری از مخازن و منابع راکد نیز در مرحله بهره برداری قرار گرفتند، تصریح کرد: در سال گذشته برای 18 پروژه در دست انجام آبفای روستایی قم اعتباری بالغ بر یک میلیارد و 500 میلیون ریال به تصویب رسید، که تاکنون 74 درصد آن تخصیص پیدا کرده است.
در پایان این مراسم تعدادی از دهیاران برتر استان به مناسبت روز ملی روستا با دریافت لوح تقدیر از دستان استاندار قم مورد تجلیل و تکریم قرار گرفتند.

منبع : ایرنا 

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com