کد خبر ۳۱۲۹۸ انتشار : ۱۹ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۱۳:۲۴
گزارشی از متن و حاشیه نشست برجامی پارلمان؛

کلیات طرح برجام تصویب شد/ مخالفان و موافقان طرح هسته‌ای چه گفتند؟

طرح یک فوریتی اقدام متناسب و متقابل دولت جمهوری اسلامی ایران در اجرای برجام پس از سخنان موافقان و مخالفان در صحن علنی مجلس با ۱۳۹ رأی به تصویب نمایندگان رسید.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم ، جلسه علنی صبح امروز (یکشنبه) نمایندگان مجلس شورای اسلامی به ریاست علی لاریجانی رئیس مجلس و با تلاوت آیاتی از کلام الله مجید آغاز شد.

۱۹۹ نفر از وکلای ملت بر صحن علنی حضور داشتند که بر این اساس کرسی ۸۸ نماینده مجلس خالی بود.

ادامه بررسی گزارش کمیسیون امور شوراها درباره شورای اسلامی شهر و روستا و نحوه انتخاب شهرداران، اولین دستور کار نشست علنی صبح امروز پارلمان بود.

طرح دوفوریتی اقدام متناسب و متقابل دولت جمهوری اسلامی ایران در اجرای برجام، از جمله مهمترین دستور کار جلسه علنی امروز بهارستان بود.

حضور ظریف در صحن امروز مجلس
سپس محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه، سیدعباس عراقچی و مجید تخت‌روانچی در نشست علنی امروز مجلس حضور یافتند.

با ۱۳۳ رأی موافق نمایندگان:

بررسی طرح اقدام متناسب و متقابل دولت ایران در اجرای برجام با اولویت در دستورکار مجلس قرار گرفت
در ادامه آن،‌ نمایندگان مجلس شورای اسلامی در نشست علنی تقاضای ۵۰ نفر از وکلای ملت برای بررسی با اولویت و خارج از نوبت طرح یک‌فوریتی اقدام متناسب و متقابل دولت جمهوری اسلامی ایران در اجرای برجام در صحن علنی مجلس را مورد بحث و بررسی قرار داده و به تصویب رساندند.

وکلای ملت با ۱۳۳ رأی موافق، ۹۶ رأی مخالف و ۱۰ رأی ممتنع از ۲۴۴ نماینده حاضر در صحن علنی، با بررسی خارج از نوبت این طرح در صحن علنی موافقت کردند.

به دنبال آن اسامی تأخیرکنندگان آغاز جلسه علنی امروز مجلس (۱۹ مهر ۹۴) از سوی هیأت رئیسه اعلام شد که این اسامی عبارت است از:

۱-ابراهیم آقامحمدی نماینده مردم خرم‌آباد

۲-موسی احمدی نماینده مردم کنگان

۳-مسعود پزشکیان نماینده مردم تبریز

۴-محمد دامادی نماینده مردم ساری

۵-امیرعباس سلطانی نماینده مردم بروجرد

۶-سیدرمضان شجاعی‌کیاسری نماینده مردم ساری

۷-الیاس طاهری نماینده مردم اقلید

۸-علی علیلو نماینده مردم شبستر

۹-موسی‌ غضنفرآبادی نماینده مردم بم

موافقان تغییر دستور صحن علنی مجلس:

طرح اجرای برجام چکیده توافق دو فراکسیون عمده مجلس است
عباس قائد رحمت نماینده مردم ازنا به عنوان طراح طرح یک فوریتی اقدام متناسب و متقابل جمهوری اسلامی ایران در اجرای برجام گفت: برجام باید برپایه احترام متقابل بوده و هر گونه اقدام منتهی به فشار و تهدید منجر به تجدیدنظر خواهد شد.

وی با تاکید بر رصد دقیق اقدامات طرف مقابل برای بازگرداندن و یا تمدید تحریم‌ها اظهار داشت: در این صورت اقدامات متقابل باید به عمل آید و اقدامات داوطلبانه متوقف شود.

نماینده مردم ازنا در مجلس شورای اسلامی با اشاره به تصریح بر موضوع آب سنگین و مسائل دفاعی و موشکی به همراه بودن این طرح با تلاش‌های تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای اشاره کرد.

همچنین کمال‌الدین پیرمؤذن نماینده مردم اردبیل در مجلس شورای اسلامی در سخنانی به عنوان موافق طرح مذکور آن را چکیده توافق دو فراکسیون عمده مجلس برشمرد و گفت: نمایندگان با بها دادن به اندرزهای رهبر معظم انقلاب با هم همدلند.

توپ در زمین ایران و امروز در زمین مجلس است
وی ادامه داد: به طور عام امروز توپ در زمین ایران و به طور خاص در زمین مجلس است و تعدادی اندک نگذارند که مجلس ایران نزد مردم و دنیا کوچک شود.

پیرمؤذن با اشاره به تاکید آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی بر تسریع بر اجرای برجام گفت: هر روز تاخیر در تصویب برجام ۱۰۰ میلیون یورو به کشور ضرر می‌زند.

وی با پرهیز دادن نمایندگان از بها دادن به غوغاسالاری جریان خاص اظهار داشت: اگر قلب ما برای اسلام می‌تپد و اگر نمی‌خواهیم وهابیون و صهیونیست‌ها خوشحال شوند و نیز اگر می‌خواهید تولید ملی با تکیه بر اقتصاد مقاومتی شکل گیرد باید این طرح کارساز را که با لحاظ کردن حفظ کیان نظام تدوین شده است، تصویب کنیم.

طرح با هماهنگی رئیس مجلس تدوین شده است
نماینده مردم اردبیل در مجلس شورای اسلامی گفت: طرح اقدام متناسب و متقابل دولت جمهوری اسلامی ایران برای اجرای برجام با هماهنگی «رئیس گلم» و کارشناسان تدوین شده است و بیش از ۸۰ درصد مردم خواهان اجرای برجام هستند.

حسینیان در تذکر آئین‌نامه‌ای:
شرکت وارداتی یا صادراتی ندارم/ کسی از خانواده ما به دشمنان پناهنده نشده است
سپس حجت‌الاسلام روح‌الله حسینیان نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در تذکری با استناد به ماده ۷۹ آیین‌نامه داخلی مجلس، نسبت به اظهارات پیرمؤذن که گفته بود «کاسبان تحریم منافعشان در حفظ تحریم‌ها و منافع ابرقدرت‌هاست»، انتقاد کرد و اظهار داشت: بنده نه منافعی در تحریم داشته‌ام و نه در آینده در شکسته شدن تحریم‌ها دارم.

وی افزود: آقای پیرمؤذن! شما گفته‌اید ۸۵ درصد ملت موافق برجام هستند، بنابراین معلوم می‌شود که ما در مقابل جماعت و ملت با نقد برجام ایستاده‌ایم، یعنی ما با این اقدام‌مان هم روی آینده خودمان و هم روی انتخابات خط کشیده‌ایم و آمده‌ایم و از عزت و استقلال ملت ایران دفاع می‌کنیم.

حسینیان گفت: بنابراین اگر بناست کسی در تحریم کاسب باشد، شماها هستید که خودتان را به رنگ جماعت درآورده‌اید و از برجام دفاع می‌کنید، ما هیچ وقت نه شرکت صادراتی و نه شرکت وارداتی داشته‌ایم که منافع‌مان در تحریم‌ها باشد؛ خدا می‌داند که اگر حقوق بنده قطع شود، ماه آینده ادامه زندگی و حیاتم بسته به خداوند متعال است، بنده یک ریال پس‌انداز ندارم.

نماینده تهران در مجلس در پایان یادآور شد: چطور به خودتان اجازه می‌دهید که ما را کاسبان تحریم بنامید؟ ما از خانواده‌ای هستیم که یا شهید داده‌اند یا رزمنده هستند، از خانواده‌ ما هیچکس به دشمنان پناهنده نشده است که امروز بیایید و به ما بگویید «کاسبان تحریم».

تعجیل در بررسی طرح اجرای برجام قرار دادن مجلس در برابر عمل انجام شده است
حسینان در ادامه با در دستور قرار دادن طرح اقدام متقابل و متناسب دولت جمهوری اسلامی ایران در اجرای برجام گفت: امروز در یک نقطه حساس تاریخی قرار گرفته‌ایم و اگر بدون دقت وارد بحث برجام شویم در برابر نسل‌های آینده پاسخی نداریم.

وی با این پرسش که چرا وارد کاری شویم که از اصل خلاف قانون اساسی است، اظهار داشت: چرا در ورود به طرح اجرای برجام تاکید می‌کنیم؟ چرا نمی‌گذارند نمایندگان روی آن مطالعه کافی انجام دهند؟

وی به اصول ۷۵ و ۱۲۵ قانون اساسی که کلیه عهدنامه‌ها را منوط به تصویب مجلس می‌کنند، گفت: کجای برجام با این طرح به تائید مجلس می‌رسد؟ عهدنامه طرفینی است مگر می‌شود با اضافه و کم کردن و یا حاشیه زدن به اصلی که ایران هیچ حقی در آن ندارد مجلس را سر کار بگذارند؟

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: آئین‌نامه داخلی مجلس به هیأت رئیسه اجازه می‌دهد اگر دوفوریت طرحی رای نیاورد لااقل ۱۰ روز در کمیسیون روی آن کار شود اما شما اینقدر دستپاچه‌اید که طرح اجرای برجام را ۲۴ ساعته در کمیسیون امنیت ملی به رای گذاشتید. در بعضی کمیسیون‌های دیگر هم به حد نصاب نرسیده است.

وی با انتقاد از اینکه با تعجیل در دستور کار قرار گرفتن طرح نمایندگان مقابل عمل انجام شده قرار می‌گیرند، تصریح کرد: این عهدنامه به عنوان گلستان و ترکمانچای دوم در تاریخ خواهد ماند.

وی با تاکید بر اینکه مجلس نباید دست و چشم بسته باشد که نداند چیزی را که می‌خواهد امضا کند، گفت:‌ اگر این طرح از طریق رویه قانونی آمده بود ما مخالفتی نداشتیم اما گویا دست‌های پشت پرده می‌خواهد مجلس را در برابر عمل انجام شده قرار دهد.

حسینیان در پایان خاطرنشان کرد: طرح اقدام متقابل و متناسب دولت جمهوری اسلامی ایران در اجرای برجام همه دستاوردهای هسته‌ای را از بین می‌برد.

لاریجانی در پاسخ به حسینیان:
هیأت رئیسه برای در دستور کار قرار دادن طرح اجرای برجام عجله نکرده است
در پی آن علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در توضیح یکی از بندهای مخالفت روح‌الله حسینیان مخالف تغییر رفتار مجلس برای بررسی طرح اقدام متناسب و متقابل دولت در اجرای برجام گفت: هیأت رئیسه برای در دستور کار قرار دادن طرح مزبور عجله نکرده است و اینکه دست‌هایی پشت پرده در کار است، درست نیست.

وی افزود:‌مدت زمان ۱۰ روزه برای کمیسیون‌های فرعی جهت مطالعه طرح‌هایی که دوفوریت آن رد شده است مربوط به طرح‌های عادی است نه فوری. این طرح دو ماه است که در مجلس بسته است.

ان

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com