کد خبر ۳۱۴۵۵ انتشار : ۲۳ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۱۲:۳۴
حجت الاسلام والمسلمین آقاتهرانی:

شرکت در مجالس عزاداری سیدالشهدا نوعی زیارت است

استاد اخلاق حوزه علمیه قم شرکت در مجالس عزاداری سالار شهیدان اباعبدالله الحسین(ع) را نوعی زیارت دانست و گفت: بنابراین با این نگاه در مجالس شرکت کنید و با توجه حضور یابید.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم ، حجت الاسلام والمسلمین مرتضی آقاتهرانی در مراسم شب اول محرم هیأت فاطمیون که در مسجد مقدس جمکران برگزار شد پس از تعریف معنای لغوی و عرفی زیارت به تبیین معنای عرفانی زیارت پرداخت و اظهار داشت: وقتی که شما به زیارت اباعبدالله حسین(ع) می روید حضرت در تمام لحظات شما را می بیند و همه چیز توجه دارد.

وی با تأکید بر اینکه زیارت به معنای عرفانی‌اش، زیارت واقعی است، گفت: مرحوم آقای پهلوانی می فرمود وقتی زیارت پیامبر(ص) می روید، حضرت خودشان به استقبال شما می آید نه اینکه فرشتگان را بفرستند؛ این شأنیتی است که این بزرگواران برای زائر خود قائل هستند، با همه گناهان و بدی هایی که داریم اما وقتی به این توفیق نائل می شویم آنها از روی کرامت، کاستی های ما را نادیده می گیرند.

استاد اخلاق حوزه علمیه قم با بیان روایتی از امام صادق(ع) در شرح عظمت زیارت ائمه اطهار(ع) اظهار داشت: حضرت فرمود کسی که پسرم علی بن موسی الرضا(ع) را زیارت کند هفتاد حج قبول برایش نوشته می شود؛ این درحالی است که بسیاری افراد حج می روند و شاید اعمالشان مقبول نباشد؛ در ادامه روای با تعجب پرسید هفتاد حج قبول؟ حضرت فرمودند 700 حج قبول.

حجت الاسلام والمسلمین آقاتهرانی افزود: در روایت دیگر آمده است اگر کسی امام رضا(ع) را زیارت کند و شبی را در جوار حضرت بتوته کند، یعنی شب را تا صبح نزد حضرت بماند نه اینکه مشغول عبادت باشد فقط صرف حضور منظور است، چنین شخصی مانند کسی است که خدا را در عرش زیارت کرده است یعنی مانند پیامبر اعظم(ص) در شب معراج.

وی شرکت در مجالس عزاداری سیدالشهدا(ع) را نیز نوعی زیارت امام حسین(ع) دانست و تصریح کرد: بنابراین وقتی در این مجالس شرکت می کنید به این امر توجه  داشته باشید و با این نیت در عزاداری ها شرکت کنید.

نماینده مردم تهران در مجلس شواری اسلامی، شرکت در مجالس عزای سالار شهیدان را توفیق بسیار والایی دانست و گفت: بعید نیست انسان در این مجالس به جایی برسد که خطاب بفرمایند او منا اهل البیت است.

استاد اخلاق حوزه علمیه قم با اشاره به این جمله امام خمینی(ره) که فرمود ما هرچه داریم از محرم و صفر است، ابراز داشت: من فکر می کنم حتی ظهور امام عصر(عج) هم با توسل به درگاه سیدالشهدا(ع) محقق خواهد شد.

حجت الاسلام والمسلمین آقاتهرانی با بیان اینکه خیلی بعید است ما در مجالس اباعبدالله(ع) شرکت کنیم اما امام زمان(عج) حضور نداشته باشند، گفت: بر اساس اخلاق اسلامی خلاف ادب است که میهمان به خانه وارد شود اما صاحب خانه نیاید و میهمان را معطل کند بنابراین معصومین(ع) که همه خصلت های نیکو را در بالاترین درجه دارند قطعا در این محافل به عنوان میزبان حضور پیدا می کنند.

وی با اشاره به اینکه برخی در مجالس عزاداری سیدالشهدا(ع) امام زمان(عج) را به مجلس خود دعوت می کنند، ابراز داشت: من هیچ گاه این کار را نکرده و نمی کنم چراکه ایشان صاحب عزای واقعی هستند و کسی است که وقایع عاشورا را به چشم مبارک خویش دیده اند مگر می شود، صاحب عزا در مجلس عزای جدشان حضور نداشته باشند.

نماینده مردم تهران در مجلس شواری اسلامی فرازی از زیارت وارث را قرائت کرد و گفت: «اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا وارِثَ آدَمَ صِفْوَةِ اللَّهِ اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا وارِثَ نُوحٍ نَبِىِّ اللَّهِ اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا وارِثَ اِبْراهیمَ خَلیلِ اللَّهِ اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا وارِثَ مُوسى کَلیمِ اللَّهِ اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا وارِثَ عیسى رُوحِ اللَّهِ» این عبارات یعنی ایشان هرچه دارند امام حسین(ع) نیز دارد و حتی چیزهایی بیش از آنها را دارد.

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com