کد خبر ۳۱۵۲۷ انتشار : ۲۶ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۱۲:۰۹

دو روی سکه مسکن مهر در قم

مسکن مهر قم از نظر ساخت و ساز به افق مطلوب خود نزدیک شده است اما بخش رفاهی، اجتماعی و فرهنگی منطقه پردیسان که محل اصلی ساخت مسکن مهر در قم محسوب می‌شود، عملا هیچ پیشرفتی نکرده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم ، پروژه‌های مسکن مهر سیاستی بود که دولت گذشته در راستای حل و فصل بحران مسکن در کشور پیاده‌سازی کرد. طرحی که بر اساس آن قرار بود تا قیمت زمین از قیمت مسکن حذف شود و دولت با ایجاد شهرهای جدید فضای تازه‌ای را برای خانه‌دار شدن اقشار ضعیف جامعه پدید آورد.

در ابتدای کار و با توجه به درآمدهای بالای نفتی دولت قبل پروژه‌های مسکن مهر با شتاب بسیار خوبی آغاز شد و به سمت پیشرفت جدی حرکت می‌کرد و حتی برخی مسئولان دولت قبل اعلام کردند که رقمی بالغ بر 50 میلیارد دلار در این خصوص سرمایه‌گذاری شده است.

اما با کاهش قیمت نفت و روی کار آمدن دولت جدید عملا سیاست‌های مسکن مهر در‌ هاله‌ای از ابهام قرار گرفت و حتی برخی از مسئولان اعلام کردند که این طرح امکان اجرایی شدن را تا پایان ندارد. اما در نهایت قرار شد تا دولت جدید تعهدات دولت قبل را به سرانجام رساند. اما همین مسئله نیز خود به معنای این بود که سیاست‌های توسعه‌ای دیگر ادامه پیدا نخواهد کرد و این مسئله شهرهای جدید را که هنوز به افق جمعیتی مدنظر خود نرسیده بودند با چالش جدی روبه رو کرد. از سوی دیگر رشد لجام گسیخته تورم موجب شده بود تا دولت جدید سیاست‌های انقباضی مالی را در دستور کار خود قرار دهد و این به معنای بسته شدن منابع تسهیلاتی برای ارائه در پروژه‌های مسکن مهر بود.

با این حال استان قم آن طور که مسئولان محلی مطرح می‌کنند یکی از استان‌های موفق در زمینه مسکن مهر به حساب می‌آید و پروژه‌های مسکن مهر به ویژه در شهرک پردیسان توانسته است تا حدود زیادی استانداردهای لازم و مطلوب را کسب کند.

اخیرا نیز تعداد زیادی از پروژه‌های مسکن در پردیسان با حضور مقامات کشوری و محلی به بهره‌برداری رسید. در این مراسم بیش از 3 هزار و 500 واحد مسکن مهر در این شهرک افتتاح شد. به گفته مسئولان تاکنون بیش از 46 هزار واحد مسکونی مهر در این استان به شرایط تکمیل رسیده است اما همچنان نزدیک به 5 هزار واحد مسکن مهر نیمه کاره مانده است. اما با توجه به اینکه مسئولان قم عزم جدی برای بسته شدن پرونده مسکن مهر در قم دارند انتظار می‌رود تا پایان بهار 95 پرونده مسکن مهر در استان قم برای همیشه بسته شود. قولی که محسن بهشتی مدیر کل سابق راه و شهرسازی و معاون عمرانی کنونی استانداری قم مطرح کرد.

در همین خصوص سیدمهدی صادقی استاندار قم نیز از روند رو به رشد ساخت و سازهای مسکن مهر در این استان ابراز رضایت دارد و معتقد است اکنون زمان آن رسیده است تا امکانات رفاهی در شهرک پردیسان مانند، بیمارستان، فروشگاه ، بانک و... ایجاد شود.

وی با اشاره به اینکه استان قم جزو سه استان برتر کشور در زمینه ساخت و سازهای مسکن مهر به حساب می‌آید، ادامه داد: برنامه‌های گسترده‌ای برای ارائه خدمات بهتر رفاهی برای ساکنین منطقه پردیسان داریم و امید داریم تا این برنامه‌ها هرچه سریعتر اجرایی شود که یکی از آنها تاسیس بیمارستان هزار تختخوابی در این منطقه است.

در این خصوص سید رضا میری کارشناس شهرسازی با اشاره به اینکه طرح مسکن مهر در استان‌ها وضعیت بهتری از شهر تهران دارد، گفت: استان قم نیز یکی از منطقه‌های موفق در زمینه ساخت و سازهای مسکن مهر به حساب می‌آید.

وی با اشاره به اینکه با این حال نمی‌توان شهرسازی را صرفا در ساخت و ساز خانه خلاصه کرد، گفت: بخش عمده‌ای از انتظارات ساکنان شهرهای جدید به مسایل رفاهی مربوط می‌شود که متاسفانه به دلیل فقدان منابع مالی دولت برنامه خاصی برای آنها ندارد.

میری با تاکید بر اینکه پیش از آغاز طرح مسکن مهر نیز بسیاری از کارشناسان تاکید داشتند که ضرورتی ندارد دولت به دنبال شهرهای جدیدی برود که هیچ بستر شهری ندارند، یادآور شد: اگر همین هزینه کلان برای نوسازی و بهسازی بافت‌های فرسوده صورت می‌گرفت بدون شک می‌توانستیم بخش عمده‌ای از مشکل مسکن را برطرف کنیم و از سوی دیگر چهره شهرها را تغییر دهیم و ساخت و سازهای شهری را در برابر بلاهای طبیعی مانند زلزله ایمن‌سازی کنیم.

این کارشناس شهرسازی با بیان اینکه متاسفانه از نظر فرهنگی و اجتماعی هیچ پیوست کاربردی برای شهرهای جدید وجود ندارد گفت: نباید اجازه داد تا این شهرهای جدید به حاشیه نشینی‌های مدرن تبدیل شوند مسئله‌ای که امروز در واقعیت در حال نمایان شدن است.

محمد باقر سبحانی یکی از ساکنین شهرک پردیسان با اشاره به اینکه سکونت در پردیسان مزایا و معایب خاص خود را دارد، افزود: به هر حال قیمت این ساختمان‌ها نسبت به مرکز شهر بسیار مقرون به صرفه‌تر است و از سوی دیگر اینجا تمام واحدها با متراژهای مطلوب و نوساز هستند.

وی با اشاره به اینکه ساماندهی و طراحی شهر آنگونه که باید به درستی صورت نگرفته است، ادامه داد: با این حال غیر از چند خیابان پردیسان دیگر هیچ خدمت شهری را در خود ندیده است.

سبحانی با تاکید بر اینکه فقدان زیرساخت‌های حمل و نقل، بهداشت و درمان، آموزش و پرورش، اماکن تفریحی و... از جمله مواردی است که شهرک پردیسان در آن‌ها با چالش جدی روبه‌روست، یادآور شد: اینجا به تدریج در حال شهر شدن است و همین کندی پیشرفت در ارائه خدمات شهری موجب می‌شود تا یک دافعه برای حضور در این مناطق وجود داشته باشد و تنها افرادی که از نظر مالی در مضیقه هستند و به اصطلاح مجبور هستند زندگی در این شهرک جدید را انتخاب می‌کنند.

این شهروند ساکن پردیسان با بیان اینکه زمانی که مسئولان صدای اعتراض مردم و شهروندان را نشنوند بالاجبار این شهر جدید را ترک خواهند کرد، گفت: این موضوع به معنای شکست طرح مسکن مهر در قم است که با هزینه کلان اجرا شده است.

در پایان باید گفت که طرح مسکن مهر درست یا نادرست طرحی است که هزینه بسیار گزافی در آن صورت گرفته است. هزینه‌ای که امروز همه مردم ایران با تجربه یک تورم جدی بخشی از آن را از جیب خود پرداخت کرده‌اند پس نباید اجازه داد اکنون دستاوردهای این طرح به دلایلی از بین برود. این طرحی است که آغاز شده و تا پایان نیز باید ادامه داشته باشد. امروز مسکن مهر قم از نظر ساخت و ساز به افق مطلوب خود نزدیک شده است اما بخش رفاهی و اجتماعی و فرهنگی این شهرها عملا هیچ پیشرفتی نکرده است و این موضوع می‌تواند به عنوان یک دافعه شهرهای جدید را با چالش جدی مواجه سازد.

شهرک پردیسان امروز نیازمند به نگاه ویژه شهرداری، اداره کل راه و شهرسازی، دانشگاه علوم پزشکی، آموزش و پرورش و دیگر مسئولان دولتی است تا خدمات اولیه و ضروری رفاهی در آن مهیا شده و مردم این شهرک بتوانند طعم زندگی در یک شهر واقعی را واقعا بچشند.

=============

گزارش از سمیه رضایی

منبع : فارس 

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com