کد خبر ۳۱۷۴۹ انتشار : ۴ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۱۷:۲۰
مدیرکل پدافند غیر عامل استان قم خبر داد

اجرای 300 برنامه به مناسبت هفته پدافند غیر عامل در قم

مدیرکل پدافند غیر عامل استان قم از اجرای 300 برنامه در هفته پدافند غیر عامل توسط نهادهای مختلف استان خبر داد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم ، مهدی متقیان با اشاره به آغاز هفته پدافند غیرعامل اظهار کرد: مصون‌سازی کشور با همزبانی ملت و دولت شعار هفته پدافند غیرعامل است.

وی افزود: مجمع تشخیص مصلحت نظام در سال 1386 در تعریف پدافند غیرعامل گفته است مجموعه‌ای از اقدامات غیر مسلحانه که سبب بازدارندگی و اقدامات پیشگیرانه برای حوادث می‌شود را پدافند غیر عامل می‌نامند.

مدیرکل پدافند غیر عامل استان قم با اشاره به کارکردهای پدافند غیر عامل، گفت: حفاظت از جان مردم مانند ساخت پناهگاه، حفاظت از زیرساخت‌های حیاتی مانند زیرساخت‌های آب، برق، گاز و... از جمله کارکردهای پدافند غیر عامل است.

متقیان تصریح کرد: مبحث 21 مقررات ساختمان در حوزه پدافند غیر عامل تدوین شده است که برای مهندسان پیامکی با مضمون بارگذاری شدن چکیده‌ای از مقررات ساختمان در سایت پدافند غیر عامل استان قم امروز ارسال شده است و مهندسان می‌توانند این مطالب را دانلود و با فعالیت‌های پدافند غیر عامل آشنایی پیدا کنند.

وی با اشاره به اینکه فرهنگ‌سازی، هماهنگی و نظارت بر فعالیت دستگاه‌های اجرایی از جمله وظایف اداره کل پدافند غیر عامل است، گفت: دستگاه‌های اجرایی در حدود نیم درصد از اعتبارات خود را می‌توانند در حوزه پدافند غیرعامل استفاده کنند.

مدیرکل پدافند غیرعامل استان قم خاطرنشان کرد: تمام پروژه‌هایی که در استان اجرا می‌شود باید مطالعاتی در حوزه پدافند غیر عامل انجام دهند که در این راستا در حوزه ساخت بیمارستان‌ها، دانشگاه علوم پزشکی جانمایی‌ها و مطالعات پدافند غیر عامل را در پروژه‌های بهداشتی خود انجام داده‌ است.

متقیان با اشاره به اینکه برخی کشورها سازمان پدافند غیرعامل تشکیل داده‌اند، گفت: اقدامات سازمان‌ پدافند غیرعامل در کشورها مشخص شده است که این امر می‌تواند سبب الگوگیری دیگر کشورها در حوزه پدافند غیرعامل ‌شود.

وی بیان کرد: امروز تمام نانوایی‌های قم گازسوز هستند که با توجه به جلساتی که داشته‌ایم تلاش کرده‌ایم برخی از نانوایی‌های قم دوگانه سوز شود تا خدمت‌رسانی به مردم به نحو احسن صورت گیرد.

مدیرکل پدافند غیرعامل استان قم با اشاره به اینکه اقدامات پدافند غیرعامل اجرایی شده است، گفت: مردم به دستگاه‌های اجرایی استان اعتماد دارند، اگر مشکلی در بخشی از استان وجود داشته باشد مردم می‌توانند آن را به گوش مسئولان برسانند.

متقیان تاکید کرد: دستگاه‌های اجرایی باید آمادگی لازم را برای شرایط بحرانی داشته باشند که در این راستا اداره کل پدافند غیر عامل در طول سال رزمایش‌های مختلفی را در راستای آمادگی دستگاه‌های اجرایی برگزار می‌کند.

وی با اشاره به برگزاری رزمایش قطعی برق در هفته پدافند غیر عامل، گفت: بدون اطلاع قبلی، برق برخی از مراکز حساس استان قطع خواهد شد.

مدیرکل پدافند غیر عامل استان قم یادآور شد: در روز هشتم آبان ماه، همایشی با همکاری بسیج دانش‌آموزی در راستای فرهنگ‌سازی پدافند غیرعامل میان دانش‌آموزان قمی برگزار خواهد شد.

متقیان با اشاره به وجود رشته‌های پدافند غیر عامل در دانشگاه‌ها، گفت: در دانشگاه‌های تهران رشته‌هایی در حوزه پدافند غیرعامل در مقطع کارشناسی ارشد وجود دارد که در تلاش هستیم سهمیه‌ای را برای قم برای ارگان‌های مختلف کسب کنیم.

وی افزود: 300 برنامه توسط دستگاه‌های اجرایی در حوزه پدافند غیر عامل در هفته پدافند غیر عامل اجرا می‌شود که از جمله این برنامه‌ها می‌توان به برگزاری نشستی با مدیران رسانه‌های استان، همایش ملی پدافند ملی، دیدار ریاست پدافند غیر عامل با مراجع عظام تقلید، همایش بسیج دانش‌آموزی در حوزه پدافند غیر عامل و... اشاره کرد.

مدیرکل پدافند غیر عامل استان قم با اشاره به اینکه استان قم مغز متفکر در کشور است گفت: همایش تهدیدات سایبری و نقش پدافند غیر عامل با همکاری دانشگاه قم برای دانشجویان رشته تحصیلی آی تی برگزار خواهد شد.

منبع : فارس 

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com