کد خبر ۳۱۹۳۶ انتشار : ۱۰ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۲۰:۴۳
مدیرکل پدافند غیر عامل استان قم:

قرنطینه کردن دام در دامشهر جدی گرفته شود

مدیرکل پدافند غیر عامل استان قم گفت: از 23 استان دام وارد دامشهر شده و از آنجا به 18 استان صادر می‌شود که اگر بحث قرنطینه کردن دام‌ها جدی گرفته نشود بیماری دامی کشور را تهدید می‌کند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم ، مهدی متقیان پیش از ظهر امروز در همایش آشنایی مدیران اتحادیه‌های صنفی و واحدهای صنعتی و معدنی استان قم که در تالار همایش‌های اتاق اصناف قم برگزار شد، با اشاره به درج مناسبت روزی به نام پدافند غیرعامل در تقویم جمهوری اسلامی ایران اظهار کرد: روز هشتم آبان ماه به دستور رهبر معظم انقلاب به نام پدافند غیرعامل نامگذاری شده است.

وی با بیان اینکه دوره‌های آموزشی فراوانی برای سطوح دانشگاهی و حوزوی به منظور آشنایی با پدافند غیرعامل برگزار شده است گفت: براساس ضرورت‌ها نسبت به جلسه آموزشی برای اصناف اقدام کردیم.

مدیرکل پدافند غیرعامل استان قم با اشاره به سخنان رهبر معظم انقلاب مبنی براینکه «دفاع بخشی از هویت‌ یک‌ ملت‌ زنده‌ است‌ و هر ملتی‌ که‌ نتواند از خود دفاع‌ بکند، زنده‌ نیست‌. هر ملتی‌ هم‌ که‌ به‌ فکر دفاع‌ از خود نباشد و خود را آماده‌ نکند، در واقع‌ زنده‌ نیست‌. هر ملتی‌ هم‌ که‌ اهمیت‌ دفاع‌ را درک‌ نکند، به‌ یک‌ معنا زنده‌ نیست‌...» بیان کرد: تهدید زمان نمی‌شناسد و آسیب‌پذیری ما هم قابل توجه است به همین منظور باید شهرمان را ایمن کنیم تا در مقابل هر تهدیدی آماده دفاع باشیم.

وی با بیان اینکه بسیاری از افراد هنوز تفاوت پدافند غیرعامل و مدیریت بحران را نمی‌دانند، تصریح کرد: پدافند غیرعامل زمانی کاربرد دارد که حادثه‌ای به دست انسان رخ دهد و مدیریت بحران زمانی کاربرد دارد که حادثه‌ای طبیعی رخ دهد.

متقیان با اشاره به تهدیدهایی که در طبیعت وجود دارد، گفت: در دنیا بیش از 50 نوع تهدید طبیعی شناسایی شده که 20 نوع آن در کشور ما مشاهده شده است که از آن جمله می‌توان به سیل و زلزله اشاره کرد.

*نجات جان 3 مصدوم در سیلاب پردیسان

وی با اشاره به حادثه جاری شدن سیلاب در منطقه پردیسان، بیان کرد: شب گذشته در منطقه پردیسان سیلاب جاری شد که در این راستا چند نفر مصدوم شدند که توسط نیروهای پرتلاش آتش‌نشانی نجات یافتند.

مدیرکل پدافند غیرعامل استان قم در ادامه سخنان خویش شمار تهدیداتی که به صورت غیر طبیعی توسط انسان صورت می‌گیرد را مورد اشاره قرار دارد و گفت: این تهدیدات انسانی به صورت عمدی و غیر عمدی است که تهدیدات غیر عمد شامل نشر مواد شیمیایی و عمدی نیز شامل تهدیدات سایبری، هسته‌ای بیولوژیک، سلاح‌های هسته‌ای و ... می‌شود.

وی با بیان اینکه پدافند غیرعامل چند سالی است که شناخته شده و از آن یاد می‌شود، تصریح کرد: از دیرباز پدافند غیرعامل وجود داشته است که در این راستا می‌توان به تنیده شدن تار عنکبوت پس از حضور پیامبر در غار اشاره کرد که یکی از عوامل پدافند غیرعامل فریب است و عنکبوت دشمنان رسول خدا را گمراه کرد.

متقیان در بخش دیگری از سخنان خویش با بیان اینکه دامشهر قم منطقه‌ای است که از 23 استان دام وارد آن می‌شود،‌ گفت: از این منطقه به 18 استان دام صادر می‌شود و اگر دام آلوده‌ای وارد این بخش شود کشور به بیماری دامی آلوده خواهد شد.

مدیرکل پدافند غیر عامل استان قم با اشاره به مصوبه‌ای که برای برون رفت از خطر در منطقه دامشهر به تصویب رسیده است، گفت: مصوب شده است که هر دامی که به دام شهر وارد می‌شود 24 ساعت قرنطینه شود ولی این مصوبه هنوز بعد از یک سال به صورت کامل اجرا نشده و قرنطینه کامل نداریم به همین دلیل خطر در این زمینه وجود دارد.

وی همچنین یکی دیگر از تهدیدات قم را در شرایط بحران قطع شدن گاز دانست و گفت: تمام نانوایی‌های قم از سوخت گاز استفاده می‌کنند و در صورتی که گاز قطع شود نانوایی‌ها تعطیل می‌شوند.

منبع : فارس 

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com