کد خبر ۳۱۷۸۷ انتشار : ۵ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۵۵
رئیس اداره سلامت و تندرستی اداره‌کل آموزش و پرورش استان قم خبر داد

اجرای طرح آهن‌یاری در مدارس قم

رئیس اداره سلامت و تندرستی اداره‌کل آموزش و پرورش استان قم از اجرای طرح آهن‌یاری در مدارس این استان خبر داد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم ، هادی هدایتی‌پوربا بیان اینکه برای اجرای طرح آهن‌یاری بخشنامه‌‌ای به مدارس متوسطه اول و دوم ارسال شده است، اظهار کرد: پس از دریافت لیست اسامی مدارس، جلسه آموزشی برای رابطان بهداشتی مدارس برگزار می‌شود و دستورالعمل آهن یاری و مکمل ویتامین D در اختیار آنها قرار می‌گیرد.

 وی خاطرنشان کرد: جامعه مخاطب طرح آهن‌یاری دانش‌آموزان متوسطه اول و دوم هستند که 14 قرص در هر هفته یک قرص در اختیار دانش‌آموزان قرار می‌گیرد، البته در استان قم دانش‌آموزان پایه ششم نیز جامعه هدف این طرح هستند.

رئیس اداره سلامت و تندرستی اداره‌کل آموزش و پرورش استان قم با اشاره به عوارض کمبود و فقر آهن گفت: کسانی که دچار کم‌خونی ناشی از فقر آهن می‌شوند، عوارضی مانند اضطراب، استرس، گوشه‌نشینی و افت تحصیلی در آنها مشهود است که مدیران مدارس این عوارض را در دانش‌آموزان مشاهده کردند و با مصرف قرص آهن میزان عوارض آن کاهش پیدا می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: تنها در اختیار قرار دادن قرص آهن در مدارس جوابگوی کار نیست، بلکه نیاز است که از هر مدرسه رابطی انتخاب شود و استادانی که در زمینه علم تغذیه متخصص هستند، اهمیت مصرف مواد غذایی آهن‌دار را برای دانش‌آموزان تبیین کنند.

هدایتی‌پور یادآور شد:‌ استفاده از قرص آهن نباید همراه چای و شیر باشد، ‌باید زمانی از خوردن این مواد غذایی بگذرد تا از این مواد استفاده کنند، بنابراین جلساتی برگزار می‌شود و در زمینه اصول تغذیه برای رابطان مطالبی بیان می‌شود.

وی با اشاره به زمان توزیع قرص آهن عنوان کرد: تلاش می‌کنیم طرح آهن‌یاری از آبان ماه آغاز شود تا دانش‌آموزان بتوانند این قرص را مصرف کنند.

توزیع قرص ویتامین D در مدارس

رئیس اداره سلامت و تندرستی اداره‌کل آموزش و پرورش استان قم با اشاره به توزیع قرص ویتامین D برای نخستین بار در مدارس استان قم گفت: توزیع این قرص سال گذشته در تعدادی از استان‌ها به صورت پایلوت انجام شد و امسال تمام استان‌های کشور از مکمل ویتامین D به صورت قرص استفاده می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: یک قرص به صورت ماهانه در اختیار دانش‌آموزان جامعه هدف قرار می‌گیرد، بنابراین کسانی که قرص آهن دریافت می‌کنند، قرص ویتامین D نیز در اختیارشان قرار داده می‌شود.

هدایتی‌پور با اشاره به اهمیت ویتامین D گفت: آخرین تحقیقات نشان داده که افراد به بسیاری از سرطان‌ها به دلیل کمبود ویتامین D مبتلا می‌شوند و با توجه به اینکه دریافت ویتامین D در آنها کم بوده، به این وضعیت گرفتار شدند.

وی خاطرنشان کرد: اکنون آمار افراد مبتلا به سرطان افزایش پیدا کرده و  یکی از مواردی که می‌تواند عوارض این بیماری را تشدید کند، کمبود ویتامین D است.

منبع : فارس 

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com