کد خبر ۳۱۷۹۰ انتشار : ۵ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۱۲:۰۲

تاسیس رشته فقه‌الاقتصاد در سطح ۳ و ۴ حوزه

رئیس انجمن اقتصاد اسلامی حوزه از تدوین طرحی خبر داد که قرار است رشته فقه الاقتصاد را در سطح ۳ و ۴ راه‌انداز کند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم ، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدحسین میرمعزی ، پیرامون توجه حوزه علمیه به رشته‌های اقتصاد اسلامی اظهار داشت: ما از مدیریت و شورای سیاستگذاری حوزه علمیه اقدام عملی روشنی در رابطه با ایجاد رشته‌های اقتصاد اسلامی در حوزه ندیدیم. البته آیت‌الله حسینی بوشهری مدیر حوزه‌های علمیه کشور خیلی تاکید کرده که سرفصل‌های مربوط به رشته اقتصاد اسلامی نوشته شود تا در شورای گسترش مورد بررسی و تصویب قرار گیرد.

وی گفت: این استقبال مدیر حوزه‌های علمیه ما را بر آن داشت که طرحی در مورد تاسیس رشته فقه الاقتصاد تدوین و از سوی انجمن اقتصاد اسلامی حوزه علمیه قم به شورای گسترش ارائه دهیم.

این استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه این رشته برای سطوح ۳ و ۴ پیش بینی شده است، اظهار داشت: طرح راه اندازی این رشته پس از طی مراحل کارشناسی به کمیسیون مربوطه فرستاده شده و در مسیر تصویب است، اما این مسیر کمی طولانی و کند است و ما امیدواریم در یک یا دو سال آینده شاهد راه اندازی رشته فقه الاقتصاد در حوزه باشیم.

حجت‌الاسلام میرمعزی از اعلام آمادگی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی برای راه اندازی این رشته تخصصی خبر داد و تاکید کرد: پژوهشگاه‌های زیرنظر حوزه علمیه هم تمایل دارند این رشته را ایجاد کنند.

وی راه اندازی رشته فقه الاقتصاد در حوزه را ضروری دانست و تصریح کرد: در مسائل بانک‌ها، بازارهای مالی، اوراق‌های مالی، اقتصاد اسلامی، نقش دولت در اقتصاد و... مباحث جدید فقهی به وجود می‌آید، بنابراین نیازمند راه اندازی رشته‌های اقتصاد اسلامی در حوزه علمیه هستیم تا حوزویان متخصص بتوانند این موضوعات جدید و پیچیده را استنباط و از آیات و روایات استخراج کنند.

راه‌اندازی فقه الاقتصاد در برخی مدارس علمیه

رئیس انجمن اقتصاد اسلامی حوزه علمیه قم تصریح کرد: برخی مدارس تخصصی حوزه علمیه تدریس رشته فقه الاقتصاد را آغاز کردند و دو سه سال است که طلاب علوم دینی را در این رشته جذب کرده‌اند.

حجت‌الاسلام میرمعزی گفت: این مدارس برای طلابی که درس خارج می‌خوانند، واحدهایی را در سطح ۴ حوزه تعریف کردند، ولی قول دادن مدرک را به این طلاب ندادند.

به گفته وی، اگر شورای گسترش، این رشته را تصویب و ابلاغ کند، امکان اعطای مدرک به طلابی که این دوره‌ها را گذرانده‌اند وجود دارد.

منبع : مهر

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com