کد خبر ۳۱۸۱۶ انتشار : ۵ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۲۱:۴۵
به همت واحد آموزش حوزه هنری استان قم صورت می‌گیرد

برگزاری سلسله کارگاه‌های «اقتباس دراماتیک از قرآن»

واحد آموزش حوزه هنری استان قم سلسله کارگاه‌های پیوسته‌ «اقتباس دراماتیک از قرآن» را برگزار می‌کند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم به نقل از روابط عمومی حوزه هنری انقلاب اسلامی استان قم، واحد آموزش حوزه هنری استان اقدام به فراخوان و ثبت‌نام علاقمندان به نمایشنامه و فیلم‌نامه‌نویسی برای برگزاری سلسله کارگاه‌های «اقتباس دراماتیک از قرآن» کرده است.

این دوره با حضور اساتید شناخته‌ این رشته از جمله دکتر محمدعلی خبری، سیدمحمدحسین فدایی حسین، محمدرضا آزاد و ... برگزار می‌شود.

حضور در نخستین دوره این کارگاه که در سطح مقدماتی و در سه تا پنج جلسه برگزار خواهد شد، برای عموم علاقمندان آزاد است، اما شرکت در دوره‌های متوسطه و پیشرفته‌ این کارگاه منوط به قبولی در آزمونی است که در پایان دوره مقدماتی برگزار می‌شود.

مباحثی که در این دوره(مقدماتی) ارائه می‌شود شامل کلیاتی پیرامون ویژگی‏‌های ادبیات داستانی و ادبیات نمایشی، شباهت‏‌ها و تفاوت‏‌ها، سبک‏‌های نوشتاری در ادبیات داستانی و نمایشی، چگونگی گزینش عناصر دراماتیک از ادبیات، کلیاتی پیرامون اقتباس ادبی و راه‏کارهای آن، شیوه‏‌های تبدیل متن ادبی به درام و بررسی نمونه‌‏های موفق از آثار اقتباسی است.

مباحث دوره متوسطه شامل آشنایی با خوانش قرآن کریم از دیدگاه درام‏‌نویس، بررسی سبک‏‌های روایی در قرآن کریم، چگونگی گزینش عناصر دراماتیک از قرآن، شیوه‏‌های تبدیل متن مذهبی به متن نمایشی و بررسی نمونه‏‌های موفق از آثار اقتباسی از قرآن می‌شود.

همچنین عنوان مباحثی که در در دوره پیشرفته توسط اساتید این رشته ارائه خواهد شد خوانش، انتخاب و تفسیر داستان یا روایت از قرآن، بررسی و یافتن مضمون و محتوای نهفته در داستان، توسعه‌ مضمون و محتوای موردنظر، تهیه‌ طرح نمایشنامه و پلات نمایشی، شناسایی و معرفی شخصیت‌ها، معرفی کنش اصلی و چگونگی کشمکش و تضاد بین اشخاص، ارائه تعریف از زمان و مکان رویدادها، انتخاب زبان نمایشی مناسب، تفسیر ساختار نمایشی، نوشتن نسخه اول نمایشنامه، خوانش و نقد و تحلیل آثار و متن نهایی را شامل می‌شود.

علاقمندان برای ثبت‌نام در این کارگاه می‌توانند تا تاریخ 15 آبان ماه 1394، از ساعت 8 تا 14 با شماره تماس 37731852 تماس حاصل کرده یا به واحد آموزش حوزه هنری استان قم به نشانی خیابان شهداء(صفائیه)، کوچه 23، پلاک هشت مراجعه کنند.

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com