کد خبر ۳۱۹۳۷ انتشار : ۱۰ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۲۰:۴۵
با حضور محمدرضا آزاد صورت گرفت

نقد «خشم و هیاهو» در حوزه هنری قم

پس از دو اجرای نمایش «خشم و هیاهو»، نشست تخصصی نقد نظر با عنوان «کارگردان افشاگر انگیزه‌های پنهان نمایشنامه» با حضور محمد رضا آزاد مدرس تئاتر برگزار شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم به نقل از روابط عمومی حوزه هنری استان قم، نمایش «خشم و هیاهو» نوشته مهرداد رایانی مخصوص به کارگردانی سیدمحمدحسین میرعلایی و با بازی احسان واقف وحدت، امیر عباس آراسته و آرش بهبود در دو اجرا به روی صحنه رفت. این اجرا در قالب جشنواره «نخستین تجربه» هنرجویان تئاتر حوزه هنری قم و در سالن سوره برگزار شد.

با پایان اجرای دوم نمایش «خشم و هیاهو» جلسه نقد و نظر با حضور محمدرضا آزاد مدرس هنرهای نمایشی، عوامل اجرایی این نمایش و هنرجویان تئاتر برگزار شد.

در ابتدای این نشست محمد رضا آزاد، کارگردان تئاتر را یک مدیر اجرایی و مدیر هنری معرفی کرد.

وی در این خصوص گفت: کارگردان در کنار این دو مدیریت، توامان وظیفه ترجمه یا به زبان بهتر اقتباس‌گری را عهده‌دار است. کار او ترجمه متن نمایشنامه به زبان اجرایی تئاتر است.

آزاد، شناخت ابزار کارگردانی برای دراماتیک‌ کردن جنبه‌های نمایشی مانند کنش، شخصیت، موقعیت، فضا و حالت، گفت‌وگو، زمان و مکان، اعمال دراماتیک را در اجرای یک نمایش مهم دانست و با ارزیابی این عوامل در نمایش «خشم هیاهو»، اجرای هنرجویان تئاتر حوزه هنری را مورد نقد و بررسی قرار داد.

وی همچنین کشف، شناخت و بهره‌گرفتن از فرمول «انگیزه، قصد، عمل و نتیجه» در ارکان کلی و جزئی نمایش‌نامه را مهم ارزیابی  و سفارش کرد تا کارگردانان جوان به‌ویژه در شروع کار نسبت به آن تأمل بیشتری داشته باشند.

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com