کد خبر ۳۱۸۲۵ انتشار : ۶ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۲۹
معاون عمران روستایی استان قم :

طرح هادی در 127 روستای استان قم اجرا می‌شود

معاون عمران روستایی استان قم گفت: تاکنون برای 149 روستا طرح هادی تهیه‌شده و در 127 روستا اجرا می‌شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم ، ولی رحمانی با اشاره به اینکه اجرای طرح هادی یکی از وظایف بنیاد مسکن است، اظهار داشت: طرح هادی نقشه‌ای از روستا است که باهدف ایجاد توسعه و تغییر در وضعیت موجود و کالبدی روستاها انجام می‌شود.

معاون عمران روستایی استان قم افزود: در طرح هادی پیش‌بینی کاربری‌های اراضی مانند اراضی مسکونی، فضای سبز و توسعه روستا معین و سپس در داخل محدوده روستا کاربری‌های موجود و پیشنهادی برای افق ده‌ساله تعیین می‌شود.

رحمانی بابیان اینکه وقتی طرح هادی تهیه می‌کنیم بهسازی معابر روستا انجام می‌گیرد و اعتبار آن از استانداری و دولت تأمین می‌شود، گفت: در طرح هادی آسفالت، جدول‌گذاری و سنگفرش که در قالب بهسازی معابر انجام می‌گیرد برای تسهیل عبور و مرور مردم، دفع آب‌های سطحی، رعایت بهداشت و ارتقاء سطح بهداشتی عموم روستا است.

وی بابیان تاریخچه‌ای از روند اجرای طرح هادی در کشور تصریح کرد: طرح هادی از سال 62 در استان همدان تحت عنوان «بهسازی» برای 59 روستا و به‌طور آزمایشی در سه روستا اجراشده است و در استان قم اولین بار طرح هادی با عنوان بهسازی روستایی در سال 1367 برای روستای قمرود توسط سازمان جهاد سازندگی وقت تهیه شد.

معاون عمران روستایی استان قم افزود: از سال 67 تا 76 تهیه طرح هادی توسط جهاد سازندگی وقت با عنوان طرح بهسازی روستایی و به موازات بنیاد مسکن تهیه می‌شده است.

رحمانی بابیان اینکه از سال 1376 کلیه بحث‌های هادی روستایی در استان قم به بنیاد مسکن محول شد که آمار قطعی آن موجود است، خاطرنشان کرد: طبق سرشماری سال 90 تعداد کل آبادی‌ها 204 آبادی است که در 149 روستا طرح هادی برای روستاهای بالای 20 خانوار تهیه‌شده و بر طبق سرشماری سال 90 تعداد روستاهای بالای 20 خانوار 131 روستا است.

وی تصریح کرد: اینکه می‌بینیم 149 روستا طرح هادی برای آن تهیه ‌شده است به این دلیل است که در این طرح تعدادی روستا زیر 20 خانوار قرارگرفته اما برای همه این روستاها طرح هادی تهیه‌شده است و در 127 روستا اجرای طرح هادی داریم.

منبع : تسنیم 

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com