کد خبر ۳۱۸۴۸ انتشار : ۶ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۱۵:۵۷
معاون پژوهشی دانشگاه معارف اسلامی خبر داد

انتشار 8 جلد کتاب معارف اسلامی به صورت تخصصی در رشته‌های مختلف

معاون پژوهشی دانشگاه معارف اسلامی گفت: تاکنون هشت جلد کتاب در حوزه تخصصی و با توجه به رشته‌های مختلف دانشجویان چاپ شده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم ، حجت‌الاسلام حسین ارجینی با بیان اینکه قرار گرفتن دروس معارف اسلامی در برنامه آموزشی مقطع کارشناسی تمام رشته‌های تحصیلی دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی از اقدامات اساسی شورای عالی انقلاب فرهنگی است، اظهار کرد: به منظور توسعه و تعمیق باورهای دینی دانشجویان و اندیشه‌های انقلابی آنها این دروس برای دانشجویان قرار داده شده است.

وی خاطرنشان کرد: مقابله با شبهات و مشکلات فکری دانشجویان این مقطع از اهداف کلان دیگر در این بخش است تا دروس معارف در دانشگاه‌ها تدریس شود.

معاون پژوهشی دانشگاه معارف اسلامی با اشاره به اهداف دانشگاه معارف اسلامی گفت: هدف اول پرورش استادان آگاه و متخصص با هدف تدریس و پژوهش در گرایش‌های پنج‌گانه دروس معارف در دانشگاه‌ها بوده و هدف مهم دیگر تهیه و تدوین متون درسی و کمک درسی برای دروس معارف اسلامی است.

وی با بیان اینکه تاکنون حدود 84 عنوان کتاب درسی در حوزه دروس پنج‌گانه معارف اسلامی تدوین و منتشر شده است، گفت: این کتاب‌ها در زمینه گرایش‌های پنجگانه مبانی نظری اسلام، آشنایی با منابع اسلامی، تاریخ و تمدن اسلامی، اخلاق اسلامی و انقلاب اسلامی است.

ارجینی با بیان اینکه تنوع‌بخشی از نکات مهمی است که باید در تدوین متون جدید در نظر گرفته شود، عنوان کرد: یکی از دغدغه‌های جدی در چند ساله اخیر در مورد متون درسی در گرایش‌های پنج‌گانه این بود که علاوه بر بحث سطح علمی متفاوت، دروس با توجه به رشته‌های مختلف دانشجویان نیز تنوع داشته باشند.

وی با بیان اینکه تاکنون هشت کتاب با توجه به رشته‌های مختلف دانشجویان چاپ شده است، گفت: کتاب درآمدی بر انسان‌شناسی اسلامی ویژه رشته‌های فنی و مهندسی، انسان در آموزه‌های وحیانی ویژه دانشجویان علوم پزشکی و روانشناسی، تفسیر موضوعی قرآن کریم ویژه علوم پزشکی، تفسیر موضوعی قرآن کریم با رویکرد حقوقی، اقتصادی و مدیریتی و کتاب‌های تاریخ فرهنگ و تمدن اسلامی و آیین‌ زندگی ویژه علوم پزشکی از جمله آثار منتشر شده  است.

معاون پژوهشی دانشگاه معارف اسلامی عنوان کرد: 10 عنوان کتاب دیگر نیز در دست تدوین و چاپ است که کتاب اخلاق ورزشی از جمله کتاب‌های در دست چاپ است.

وی با بیان اینکه تدوین کتاب‌های تخصصی و تنوع‌بخشی از نیاز مخاطبان منشا گرفته است، گفت: مخاطبان ارتباطی با برخی از بحث‌ها در حوزه معارف برقرار نمی‌کردند و این خلأیی جدی محسوب می‌شد، بنابراین تخصصی کردن متون متناسب با نیاز دانشجویان در دستور کار قرار گرفت.

ارجینی خاطرنشان کرد:‌ تلاش‌های بسیاری خوبی در این زمینه صورت گرفته اما هنوز این خلا برطرف نشده که بتوانیم متونی با توجه به نیازهای مخاطب و شناخت دقیق از آن در رشته‌های مختلف دانشگاهی تدوین کنیم؛ به همین دلیل از همه اساتید دروس معارف اسلامی و صاحب نظران در این حوزه تقاضا داریم ما را در تدوین این متون یاری کنند.

منبع : فارس 

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com