کد خبر ۳۳۳۱۴ انتشار : ۱ دی ۱۳۹۴ ساعت ۱۸:۴۲
قائم مقام دبیر حزب اعتماد ملی تاکید کردند :

دانشجو موتورمحرکه جامعه است/ دانشجوی آزاد جامعه ای خردورز می سازد

قائم مقام دبیر حزب اعتماد ملی با بیان اینکه دانشجو عصاره حرکت در جامعه است، گفت: دانشجو می‌تواند فضای امنیتی حاکم بر جامعه را به فضایی امن برای اندیشیدن تبدیل کند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم ، رسول منتجب نیا در همایش نقش دانشجو در تحولات اجتماعی در دانشگاه صنعتی قم گفت: دانشجو از آن جهت که صاحب اندیشه و انرژی و عصاره حرکت است می‌تواند اندیشه‌ای آزاد و نورانی تولید کند و در سطح جامعه انتشار دهد، دانشجو موتور حرکت جامعه است و می تواند اندیشه‌های مضر و کرخت را از بین برده و اندیشه‌های درست را در جامعه حاکم کند.

وی افزود: هر گاه دل بستگان قدرت و ثروت فضا را بر اندیشه وران و خردمندان ببندند دانشجو می‌تواند این فضای امنیتی را به فضایی امن برای اندیشیدن تبدیل کرده و راه‌های بسته را باز کند و به صاحبان سخن و قلم جرات اظهار نظر بدهد.

قائم مقام دبیر حذب اعتماد ملی با بیان اینکه جامعه‌ای که دانشجو در آن آزاد باشد جامعه‌ای خردورز و منور است، تصریح کرد: ما بعد از سال 62 هنوز هم دانشجویانی را که در راه اندیشه گام برداشته‌اند ارج می‌نهیم، پیامبر(ص) به رسالت منصوب شده تا راه آسان را به انسان نشان دهد و زنجیر اسارت و بندگی را از فکر و بدن و پای انسان بزداید تا انسان در فضای باز زندگی کند و آزاد باشد.

منتجب نیا بزرگترین امتیاز دانشجو را آزادی و حریت او دانست، تاکید کرد: آزادی گمشده طبع و وجدان بشر است و عقلای عالم از هر مذهب و مکتبی از آزادی دفاع می‌کنند و با هر پدیده ضد آزادی مخالف هستند.

مشاور رئیس جمهور دوره اصلاحات با بیان اینکه دین اسلام دین آزادگی است، تصریح کرد: هیچ دینی مانند اسلام به آزادگی بها نداده و امام حسین(ع) در همه سخنانش و تا آخرین لحظه عمرشان از آزادگی سخن گفتند.

نمایده سه دوره مجلس شورای اسلامی دانشجویان را اولی الاباب جامعه خواند و تصریح کرد: در جامعه‌ای که دانشجو آزاد باشد خبری از نشستن و درجا زدن و سیر قهقرایی وجود ندارد، باید حریم دانشجو و جنبش دانشجو را پاس داشت و به دانشجو آزادی داد که نقشش را ایفا کند، در اسلام برابری انسان ها سفارش شده که هیچ کس ارباب دیگری نباید باشد و همه تحت قیومیت خداوند هستند، در نهج البلاغه امام علی (ع) هم بارها بر مسئله آزادگی تاکیده شده است.

وی عنوان کرد: در کلام امام خمینی (ره) بارها سخن از آزادگی را می‌بینیم، امام آزادگی را یک نعمت بزرگ الهی می‌خواند و اعتقاد دارد که ما مصائب را برای رسیدن به استقلال و آزادگی تحمل کرده‌ایم.

منتجب نیا آزادی را در مکتب اسلام برابر اسارت قرار داد و خاطرنشان کرد: اسلام با روش‌های واقع بینانه با برده داری مبارزه کرد و توانست آن را در طول اسلام رفته رفته براندازد.

نماینده سه دوره مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه عواملی که آزادی را محدود می‌کند؛ دو دسته‌اند، تصریح کرد: عواملی چون عقل عوامل مثبت محدود کننده آزادی است؛ اما عوامل منفی قانون شکنی و اکراه بوده و اسلام با هر گونه جبر و اکراهی مخالف است.

وی تصریح کرد: پیامبر اسلام 9 چیز را از امتش برمی دارد که یکی از آن‌ها اجبار و اکراه است، تحمیل کردن در اسلام معنا ندارد و خود مردم باید تصمیم بگیرند.

قائم مقام دبیر حذب اعتماد ملی بیان داشت: آزادگی و حریت در برابر هر گونه اجبار و اکراه فردی و اجتماعی می‌ایستد، قانون اساسی می‌گوید که انسان تا جایی می‌تواند از حقوق خود دفاع کند که حقوق دیگران را محدود نکند.

منتجب نیا با اشاره به اینکه آزادی در انتخاب دین وجود دارد، افزود: اسلام به شدت با تفتیش عقاید مخالف است و هیچ کس حق ندارد نسبت به اندیشه و باورکسی تحقیق کند و او را به اندیشه‌ای دیگر وادار کند.

وی عصر حاضر را روز تفتیش عقاید که از دین و ایمان مردم سؤال می‌پرسند، دانست و خاطرنشان کرد: «لا اکراه فی دین» به این معنا است که انتخاب دین باید با آزادگی و انتخاب باشد و انسان‌ها در رفتارهای اجتماعی و فردی آزاد هستند.

قائم مقام دبیر حذب اعتماد ملی با بیان اینکه از دید اسلام و قانون اساسی آزادی قلم وجود دارد، گفت: آزادی انتقاد و اعتراض نسبت به هر کسی و به خصوص مسئولان جز وظایف مردم است و اگر این انتقاد و نظارت نباشد مسئولان به فساد کشیده می‌شوند، همه اربابان قدرت باید انتقاد پذیر و پاسخ گوی مردم باشد که از فساد در امان بماند.

وی با اشاره به اینکه شهید مطهری از آزادی بیان و مرز آزادی بیان یادمی کند، از قول شهید مطهری خاطرنشان کرد: اسلام عقل مسلمان را با ایمان می‌پذیرد و همین امر نشان می‌دهد که اسلام پیرو آزادگی است و به گفته شهید مطهری باید از تشکیک در دین استقبال کرد؛ چرا که همین تشکیک در دین به پیشبرد دین کمک می‌کند.

منتجب نیا افزود: به اعتقاد شهید مطهری توده‌ای‌ها و کسروی‌ها غیر مستقیم به اسلام کمک کرده‌اند؛ چرا که سبب شدند که قلم علما حرکت کند و به پاسخگویی بپردازد.

قائم مقام دبیر حذب اعتماد ملی با اشاره به اینکه حد این آزادگی دورغ و تهمت است، خاطرنشان کرد: دورغ و تهمت خط قرمز این آزادی است، بین مردم و مسئولان باید تساوی وجود داشته و حق آزادی از ابتدا و حتی در دوره خلیفه اول و مشرکان آزادی بیان وجود داشته است.

نماینده سه دوره مجلس شواری اسلامی با بیان اینکه امام خمینی (ره) آزادی راه را حق هر کسی حتی کمونیست‌ها دانسته است، تصریح کرد: اگر در فرد آزادی نباشد در جامعه استبداد و دیکتاتوری ورود پیدا می‌کند و ما آثار استبداد را در جامعه خواهیم دید.

مشاور رئیس جمهور دوره اصلاحات با اشاره به برخی از سخنان آیت الله نائینی، بیان داشت: آیت الله نائینی که بسیاری از مراجع امروز شاگردی ایشان را کرده‌اند، عوامل استبداد و پیدایش دیکتاتوری را در جامعه ناشی از جهل و بی علمی ملت نسبت به وظایف و حقوق اجتماعی می‌داند.

وی خاطرنشان کرد: دومین امر از دیدگاه آیت الله نائینی در پیدایش استبداد این است که فرمانروایان انسان را از فرط جهالت به دین واداشته که این نمود بیرونی استبداد دینی است که مظهری از شرک به ذات احدیت است.

منتجب نیا شاه پرستی را عامل دیگری از استبداد دانست و خاطرنشان کرد: نفاق اندازی و ایجاد اختلاف در بین نیروهای حق طلب از دیگر عوامل استبداد است؛ راهی که انگلیس در پیش می‌گیرد و با ایجاد تفرقه حکومت می‌کند.

قائم مقام دبیر حذب اعتماد ملی افزود: ایجاد فضای امنیتی شدید و اختناق سیاسی از دیگر راه‌های ایجاد استکبار است که سیره فرعون‌های قدیمی بوده و کسانی که این فضا را ایجاد می‌کنند به دنبال این هستند که مردم را بترسانند و آزادی را از بین ببرند.

نماینده سه دوره مجلس شواری اسلامی با بیان اینکه بهره کشی از مردم و اعتصاب قوای نظامی، عامل دیگری برای شکل گیری استبداد است، تصریح کرد: قوه‌ای که باید در برابر دشمنان دفاع کند به سینه مردم هدف می‌گیرد، این‌ها نشانه‌هایی از استبداد است و از همه سیاه‌تر و بدتر استبداد دینی است.

وی خاطرنشان کرد: استبدادی که به نام دین افراد بخواهند آزادی‌های مردم را منع کنند و جلوی آن را بگیرند، استبداد سیاه یا استبداد دینی بوده که بدترین نوع استبداد است.

منتجب نیا با بیان اینکه اگر حریم آزادی حفظ نشود و عوامل به وجود آمدن استبداد جلوگیری نشود جامعه دچار مرگ آزادی می‌شود، خاطرنشان کرد: نظام جمهوری اسلامی برای هر زمینه‌ای آزادی قائل بوده هیچ کس حق ندارد این آزادی را محدود کند، انتخابات راهی برای تبلور انتخاب آزاد ملت است که دانشجویان بیشترین نقش را در این زمینه می‌توانند ایفا کنند.

قائم مقام دبیر حذب اعتماد ملی با اشاره به نقش برجسته دانشجویان در اتفاقات جامعه، بیان داشت: در سال‌های انقلاب، سال 76 و دوم خرداد و سال 92 دانشجویان نقش برجسته‌ای را ایفا کرده‌اند، نور اندیشه از دانشجو به آحاد جامعه منتشر می‌شود به شرطی که دانشجو اسیر هراس و اندیشه‌های غلط نشود، می‌تواند رسالت بزرگ خود را در جامعه ایفا کند.

وی در پاسخ به سوال دانشجویی که آیا اختشاش و فتنه از مصادیق آزادی است، تصریح کرد: تمسک به قوه قهریه نه دلیل بر شان فرد نه توانمندی فرد است؛ چرا که حربه کسانی است که توانی برای ابراز نظر خود ندارد و علاوه بر اینکه ضد ارزشی و ضد اخلاقی و ضد دینی بوده راه انسان‌های ضعیف است.


منتجب نیا در پاسخ به دانشجوی دیگری که خواهان توجیه گشت ارشاد شده بود، خاطرنشان کرد: من مخالف سرسخت این عوامل هستم و اعتقاد دارم گشت ارشاد نه تنها هیچ نفعی نداشته، ضرر هم دارد، باید عبرت بگیرم 37 سال این کار را کرده‌ایم و نتیجه نداد، خیلی از این حرکت‌ها دهن کنجی است، وقتی هنر تقویت دیانت را نداریم سبب می‌شود که به این حرکت‌ها متوسل شویم.

وی با بیان اینکه اگر دانشگاه حزبی شود به زیان دانشگاه است، خاطرنشان کرد: همفکری و تبادل در دانشگاه اشکالی ندارد و سبب رشد می شود، اینکه احزاب در دانشگاه‌ها شعبه داشته باشند با آزادی در دانشگاه‌ها در تضاد است.

قائم مقام دبیر حزب اعتماد ملی در رابطه با نظارت استصوابی شورای نگهبان هم بیان داشت: در زمان امام مشخص بود شورای نگهبان نماینده این بود که ظلمی ایجاد نشود که شورای نگهبان بعد از رحلت امام رأی داد که شورای نگهبان نظارت استصوابی دارد، نمی‌دانم چرا بعضی از این نظارت را نشان کسرشان می‌داند؛ این کار، کار بدی نیست که از آن اجتناب می‌کنند و از کلمه نظارت می‌ترسند، نظارت در کمال حفظ حرمت‌ها می‌تواند کمک کننده باشد.

نماینده سه دوره مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه آزادی در چارچوب شرع و عقل و در قانون است، تصریح کرد: آزادی قانونی ما بیش‌تر از این است که در واقعیت می‌بینیم، در قانون اساسی پیش بینی شده که راهپیمایی برای همه آزاد است، به شرطی که مخل امنیت نباشد؛ اما چنین اجازه‌ای به ما در کشور داده نمی‌شود.

وی با بیان اینکه 3600 نفر را که بعضا امام جمعه و روحانیت مبارز بوده‌اند به این دلیل که به اسلام اعتقادی ندارد، رد صلاحیت کرده‌اند، گفت: امام جمعه موقت تهران چند هزار نفر را به شراب خواری متهم می کند، باید صلاحیت‌ها براساس مر قانونی بررسی شود و نه سلیقه و دل خواه فرد باشد. هیات اجرایی مسئول است که تنها قانون را پیاده کند؛ اما این‌ها می‌فرمایند باید برای ما احراز صلاحیت شود و می‌توانند در این میان از تحقیقات محلی نیز استفاده کنند.

منتجب نیا در ادامه در پاسخ به دانشجویی که پرسید مگر دوره سوم مجلس شورای اسلامی مگر تائید صلاحیت همین شورای نگهبان نشده بود؛ پس چرا حالا به شورای نگهبان هجمه وارد می کنید؟ بیان کرد: ما به شورای نگهبان هجمه‌ای وارد نکردیم ما همیشه گفته‌ایم که باید شورای نگهبان وجود داشته باشد، دانشجو باید مطالعه داشته باشد، دشمنان بنده می گویند ذره‌ای انحراف نداشته‌ام، این بحث آزادی بوده و مصداقی بررسی شده است، من می گویم باید نظام به گونه‌ای ظرفیت را بالا ببرد که تجمع کنند بدون هیچ گونه اخلالی و این به نفع نظام است، ماهمیشه دعوت به حق و منطق و عقل می‌کنیم، ما طرفین احزاب را به وحدت دعوت می‌کنیم، باید ظرفیت‌ها را بالا برده و فکر کنیم و فضا را فضای گفت و گو بکنیم و بحث کنیم نه تخریب و توهین، باید از تشنج بپرهیزیم و رقابت سیاسی که غیر از دشمنی است را حفظ کنیم.

منبع : دانشجو

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com