کد خبر ۳۱۹۱۰ انتشار : ۱۰ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۰۹:۲۵
رییس حوزه هنری استان قم:

قم از نظر فرهنگی دارای قابلیت های بسیاری است

رییس حوزه هنری استان قم گفت: مشکل فرهنگی و هنری قم بیشتر مدیریتی است تا مشکل استعداد و زمینه های کاری؛ چرا که در قم به لحاظ زیرساخت نیروی انسانی، قابلیت های بسیار خوبی وجود دارد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم ، مجدالدین معلمی افزود: بدون اغراق این مساله را عرض می کنم که درکمتر رشته هنری می توانید در قم دست بگذارید که در آن رشته افراد برجسته کشوری و گاه بین المللی حضور نداشته باشند.
وی با بیان اینکه خاستگاه شعر آیینی و نسل اول و دوم شاعران آیینی مطرح کشور در قم هستند، گفت: در تئاتر آیینی نیز همه افراد مطرح کشوری از قم هستند و حتی در طنز نیز که بتازگی در قم به راه افتاده و چند محفل طنز با عنوان «قم پُز» برگزار شد نتیجه آن را سال پیش مشاهده کردیم که در جشنواره طنز کشوری چهار جایزه به طنزپردازان قمی تعلق گرفت. 
وی افزود: در رشته عکاسی نیز در بخش عکاسی خبری، بسیاری از عکاسان خبری مطرح کشور از قم هستند و در رشته ای همچون موسیقی نیز که در قم هیچگاه جایگاه و پایگاه جدی نداشته است می بینید که حمید رضا نوربخش مدیرعامل خانه موسیقی کشور اهل قم است و در سایر رشته ها نیز اگر بخواهیم نام ببریم می توانیم از هنرمندان برجسته کشوری که از قم هستند یاد کنیم.
وی خاطرنشان کرد: بزرگان تئاتر کودک کشور نیز در قم هستند که جزء افراد خلاق و خوش فکر می باشند و باید از این ظرفیت ها و توانمندی ها بهره برد و نیز هنر پویانمایی (انیمیشن) قم یک هنر جدید است اما جزو سه استان برتر کشور در این زمینه می باشد. 
معلمی گفت: قم مشکل نیروی انسانی ندارد و هر وقت که به آن توجه شده درخشش خود را داشته است و حال باید دید که چه شده این وضعیت فرهنگی و هنری در استان بوجود آمده است.
وی ، این مساله را ناشی از چند عامل دانست و گفت: یکی غفلت تاریخی است که در قم اتفاق افتاده است که زمینه های زیرساختی برای ظهور و بروز هنر وجود ندارد نه اینکه نیست؛ یعنی شما در هیچ کجای قم یک فرهنگسرا که بشود در آن فعالیت هنری کرد نداریم، جایی که بتوان در آن تئاتر اجرا کرد وجود ندارد. 
وی افزود: سال گذشته تئاتری که می خواستیم اجرا کنیم، مجبور شدیم در سالن دبیرستان امام صادق(ع) اجرا کنیم و بتازگی هم یک تئاتر با هزینه بالا که در قم اجرا شده است آن هم در بیابان های سمت کوه خضر نبی(ع) اجرا کردند یعنی صحنه مناسبی برای اجرای تئاتر در استان نداریم که بتوانیم یک تئاتر مناسب را به روی صحنه ببریم. 
وی با بیان اینکه نقادی فرهنگی و حوزه نقادی رسانه ای در این بخش باید در سطح استان تقویت شود، گفت: رسانه های قم ، زمینه های گوناگون فرهنگی و هنری را مورد نقد و بررسی قرار دهند و از رسانه ها می خواهیم که مکان هایی را که به نام فرهنگسرا در استان ساخته شده اند را مورد بررسی میدانی قرار دهند و ببینند که آیا فعالیت های فرهنگی در این فرهنگسراها رخ می دهد؟ و بحث اینکه اقدامات آنان موفق است یا خیر، خود یک بحث جداگانه است. 
معلمی، با بیان اینکه برخی از فرهنگسراهای قم درحال حاضر تبدیل به اداره و دانشکده شده اند، گفت: اگر زیرساخت های فرهنگی و هنری استان را مورد بررسی قرار دهید می بینید که هیچ کدام آنها زمینه فعالیت برای هنرمند قمی ایجاد نمی کنند، این مشکل مدیریتی است که حتی از زیرساخت های موجود فرهنگی و هنری در استان، استفاده مطلوب و بهینه نمی شود.


رییس حوزه هنری قم خاطرنشان کرد: ضعف مدیریتی در فرهنگسراهای موجود محسوس است که نمی توانند از فضای موجود استفاده مطلوب را ببرند. 
وی افزود: از میدان جانبازان تا منطقه پردیسان که شاید نیمی از جمعیت قم در آن زندگی می کنند یک فرهنگسرا و یا یک جای فرهنگی وجود ندارد تا افراد بتوانند به صورت خانوادگی در آن مکان حضور یابند و از بخش های مختلف آن استفاده کنند، بنابراین یک بحث اصلی، ضعف مدیریتی است. 
وی همچنین با اشاره به بی توجهی مدیران کلان استان به مقوله فرهنگ و هنر گفت: در حوزه های مختلف مانند عمران می بینیم که تغییرات در زیرساخت های فیزیکی شهر مرتب اتفاق می افتد و گزارش های نظارتی نیز درباره آنان بسیار است چرا که با اعداد و ارقام سر و کار دارند و محسوس است، اما در حوزه فرهنگ چون بدین معنا محسوس نیست کسی نیز آن را درک نمی کند و بعد یک جاهایی این مساله بیرون می زند و «جیغ» درمی آید و بیشتر در قم به لحاظ وضعیت فرهنگی جیغ می شنوید.
وی ادامه داد: به طور مثال اگر بدحجابی، افزایش سن ازدواج و غیره وجود دارد، خُب باید برای رفع این مسائل کار فرهنگی کرد نه اینکه وقتی این مسائل عیان شد جیغ بزنید با جیغ زدن که اتفاقی نمی افتد. 

** نیازمند هماهنگی بین دستگاه های فرهنگی استان هستیم 
رییس حوزه هنری استان قم خاطرنشان کرد: بنابراین به نظرم می رسد برای دومین مشکلی که باید در شهر قم به آن فکر کنیم یک نظام (سیستم) نظارتی است که برعهده مدیران ارشد استان است، هیچ جلسه استانی را سراغ ندارم که بتواند دستگاه های فرهنگی و هنری استان را با هم هماهنگ کند. 
وی افزود: هر کدام از دستگاه های متولی فرهنگ و هنر استان بودجه ای دارند که نیازمند است که با همکاری، هماهنگی، تعامل و همفکری نیازهای قم را شناسایی کنند و هر کدام بر اساس توان و ظرفیت خود گوشه ای از کار را به دست بگیرد و هر کدام در یک حوزه فعال شوند ولی متاسفانه مدت هاست که این امر را در قم ندیده ام.
وی تاکید کرد: کارهایی که انجام می شود باید تاثیرسنجی شود و بازتاب و نتیجه آن مورد بررسی قرار بگیرد و بجای تجربه و خطا کردن، کارهای انجام شده را مورد بررسی و نقد کارشناسی قرار دهیم، از اینرو به نظرم معضل اصلی ضعف مدیریتی است یکی مدیریت میدانی است و دیگری مدیریت کلان استان است که به حوزه فرهنگ توجه ندارد و دلیل دیگر نیز شاید این باشد که ما آنقدر خودمان در فرهنگ غرق هستیم و همه فضای قم فرهنگی است که کسی احساس نیاز در این زمینه نمی کند.
معلمی اضافه کرد: شهر قم دارای یک پوسته فرهنگی است و این پوسته مانع می شود که زیر پوست شهر دیده شود که چه خبر است و گاهی یک آماری که اعلام می شود همه متحیر می شوند چرا فلان مساله رخ داده است؟ برای اینکه فرهنگی کار نکرده ایم. 
وی به بودجه اندک دستگاه ها و نهادهای فرهنگی استان اشاره کرد و گفت: دستگاه های فرهنگی با این بودجه های محدود نمی توانند معجزه کنند بعنوان مثال با 100 میلیون تومان می توان دو تئاتر خوب را اجرا کرد، از اینرو اگر این چند عامل را کنار هم بگذاریم؛ ضعف مدیریت و عدم توجه مدیریتی، به طور طبیعی این دو امر باعث می شود که بودجه فرهنگی هم وارد استان نشود.


وی افزود: وقتی توجه مدیریت کلان استان به مساله فرهنگ کم باشد و مدیریت های میدانی هم فشارشان به مدیریت ارشد کم باشد، نتیجه این می شود که هزینه کرد فرهنگ در استان ضعیف می شود یعنی بودجه همه دستگاه های فرهنگی استان شاید به اندازه ساخت یک ساختمان عادی نباشد پس نباید انتظار خاصی داشته باشیم.


رییس حوزه هنری استان قم با اشاره به نزدیکی قم به تهران اضافه کرد: در قم مهاجرت فرهنگی به پایتخت ساده است به گونه ای که فرد صبح به تهران می رود و کارهایش را انجام می دهد و شب به قم برای سکونت بازمی گردد. 
وی درباره آسیب های این مهاجرت هنرمندان اضافه کرد: می بینیم که بخشی از هنرمندان قم که دارای سوابق کارهای مذهبی نیز بوده اند وقتی در فضاهای ملی و تهران قرار می گیرند آثارشان یک رنگ و بوی دیگر می گیرد و دیگر بومیت قم در آن نیست. 
معلمی تصریح کرد: اگر می خواهیم در زمینه فرهنگ و هنر در قم اتفاقی روی دهد باید مدیریت استان از بالا نگاه، رصد و نظارت خود را در این زمینه بیشتر کند و با مدیران ناکارآمد برخورد و جدی تر به مساله فرهنگ و هنر توجه شود تا اتفاق خوبی در استان روی دهد.
وی گفت: یکی از ناراحتی ما این است که رسانه ها به مسائل فرهنگی استان توجه خاص نمی کنند و کمتر دغدغه های فرهنگی دارند، کمتر رسانه ای را در قم داریم که رصد فرهنگی انجام دهد؛ از رسانه ها می خواهیم که به بررسی وضعیت فرهنگی و فرهنگسراهای موجود استان و تاثیر آنان در مناطقی که هستند بپردازند. 
رییس حوزه هنری قم با بیان اینکه رسانه ها باید رصد فرهنگی انجام دهند و خود را درگیر مسائل فرهنگی و هنری استان کنند، گفت: رسانه های استان قم بیشتر به مسائل سیاسی که بُعد ملی هم دارد توجه دارند و بسیاری از آنها دارای خبرنگار فرهنگی مستقل و حرفه ای نیستند. 
وی با بیان اینکه رسانه ها باید تریبون مردم باشند، پیشنهاد کرد که رسانه های استان گعده و نشست هایی را در حوزه فرهنگ بصورت فصلی با حضور دبیران و خبرنگاران حوزه فرهنگ خود تشکیل دهند و با یکدیگر در این زمینه مشارکت و هم افزایی داشته باشند و اخبار فرهنگی استان را مورد رصد و بررسی قرار دهند و در زمینه های فرهنگی و هنری مطالبه گری کنند، یکی از معضل های موجود در قم این است که مطالبه گری فرهنگی نه از سوی مردم و نه از سوی رسانه ها وجود ندارد. 
وی با بیان اینکه حوزه خبر قم را باید از حوزه خبر ملی جدا کرد، افزود: از سوی دیگر مشاهده می کنیم بیشتر عنوان های صفحه نخست مطبوعات محلی استان به مسائل ملی اختصاص دارد در حالیکه شایسته است که رسانه های محلی به دغدغه های مردم استان نیز بیشتر بپردازند. 
رییس حوزه هنری استان قم تاکید کرد که انتقادهای سازنده رسانه ها به همراه ارائه راهکارهای اجرایی می تواند به مدیران در انجام بهتر کار و خدمت بیشتر به مردم کمک کند. 

* قم نیازمند یک نقشه فرهنگی است 
وی گفت: تصور من بعنوان یک شهروند این است که داریم قم را به سمت فعالیت های تجاری می بریم و به طور دائم در منطقه ای از شهر مجتمع های تجاری گوناگونی ساخته می شود؛ بعدها مدیریت فرهنگی آن را چگونه می خواهیم انجام دهیم؟ افزایش فضاهای تجاری، فرهنگ خود را نیز به همراه می آورد از اینرو به نظرم می رسد که نقشه فرهنگی برای قم وجود ندارد و استان نیازمند یک نقشه فرهنگی است تا هنگامی که در حوزه های ساخت و ساز فعالیت می شود سهم سایر حوزه ها همچون فرهنگ و حتی ورزش نیز مشخص شود تا همه حوزه ها بتوانند به طور همزمان به سمت جلو حرکت کنند. 
معلمی افزود: الان بخش خصوصی در حوزه تجاری مشوق های بهتری برایش وجود دارد از اینرو سرمایه گذاری های کلان تری در این حوزه انجام می دهد حال شاید در یک مجتمع تجاری گوشه ای برای کار فرهنگی مانند سالن سینما در نظر گرفته شود ولی این امر هیچگاه نمی تواند جای یک فرهنگسرای جامع را بگیرد و کارکرد آن را داشته باشد. 


وی ادامه داد: فرهنگسرای جامع، فرهنگسرایی است که افراد با خانواده به آنجا می روند و هر یک از اعضای خانواده می تواند از بخشی از آن استفاده کند در واقع جایی است که روح فرهنگی به شما می دهد نه اینکه وسط یک مجتمع تجاری مکانی برای کار فرهنگی در نظر گرفته شود؛ البته با توجه به کمبودهایی که در این زمینه داریم روی دادن همین امر هم خوب است اما هیچگاه نمی تواند کارکرد یک فرهنگسرا را داشته باشد چرا که دغدغه اصلی و فکر کسی که وارد یک مجتمع تجاری می شود خرید است.

 
رییس حوزه هنری قم ایجاد فاصله بین نسل هنرمند اول انقلاب و جنگ دیده با هنرمندان امروز را یکی دیگر از ضعف های هنر استان برشمرد و افزود: این فاصله برای هنر قم آسیب بزرگی ایجاد کرده و امروز ما در بسیاری از رشته های هنری دچار تکنیک زدگی و فُرم زدگی شده ایم. 
وی با تاکید بر اهمیت آموزش، مطالعه و انتقال تجربیات در هنر بیان کرد: رشد این نگرش یک آسیب برای هنر است و باید تلاش کنیم تا فاصله پیشکسوتان استان که در انقلاب و دفاع مقدس با نداشتن امکانات و ابزار کافی و با سختی به تولید آثار هنری اقدام می کردند با نسل فعلی نزدیک تر شود. 
معلمی خاطرنشان کرد: باید کوشش کنیم با کم کردن فاصله میان نسل ها، راه درست و مطلوب را به علاقه مندان این عرصه نشان دهیم چرا که قم از دیرباز دارای هنری پرمحتوا و خوش بیان بوده و به هنری که با مردم حرف می زد، مشهور بوده است. 
وی با بیان اینکه در حوزه هنری تلاش می کنیم تا زیرساخت های نیروی انسانی خود را بازسازی کنیم، گفت: از اینرو با توجه به وضعیت خودمان تصمیم گرفتیم در حوزه هنری استان قم برای تربیت یک نسل جدید وقت بگذاریم و یک بازسازی هویتی برای نسل جدید نیروی انسانی خود داشته باشیم.
وی افزود: با همین سیاستگذاری یک شوری ایجاد شده و نسل جدیدی از افراد علاقه مند وارد فضای هنری شده اند و در روزهای هفته شاهد حضور رشته های مختلف هنری در حوزه هنری هستیم که در رشته هایی همچون عکاسی، تئاتر، پویانمایی (انیمیشن)، شعر و غیره مشغول فعالیت هستند و فضایی برای تعامل و ارائه آثار هنری و نقد و بررسی آثارشان فراهم شده است. 
معلمی در بخش دیگر سخنان خود، با بیان اینکه امسال بودجه ما نسبت به سال پیش کمتر شده است، گفت: با این بودجه های کم در بخش فرهنگی نمی توان انتظاری برای انجام کار فرهنگی داشت و این کمبود بودجه فرهنگی مختص به حوزه هنری نیست و سایر دستگاه های فرهنگی استان نیز با کمبود بودجه مواجه هستند که باید برای حل آن یک فکر اساسی بشود. 

** رسانه ها مسائل فرهنگی و هنری قم را رصد کنند 
مسئول روابط عمومی حوزه هنری استان قم نیز در این نشست، بر تعامل و ارتباط دوسویه با رسانه ها تاکید کرد و گفت: کمال مطلوب و آرمان ما در برگزاری آیین های گوناگون هنری حضور خبرنگاران مختلف رسانه ها برای پوشش خبری است تا هر رسانه ای از دید خود به موضوع بپردازد و حتی نقد کنند و راهکارهای اجرایی مناسب را ارائه دهند ولی با این وجود تلاش می کنیم که خبر و عکس برنامه هایی که در حوزه هنری استان برگزار می شود را تهیه کنیم و در اختیار همه رسانه ها قرار دهیم. 
محمد مهدی بهمنی خاطرنشان کرد: رسانه ها می توانند دغدغه های مردم و نیز مسائل فرهنگی و هنری استان را رصد و منعکس کنند تا مدیران کلان فرهنگی استان با بهره مندی از آن بتوانند خدمات بهتر و موثرتری را به مردم ارائه دهند. 


وی اعلام کرد: هنرمندان و علاقه مندان برای کسب اطلاعات بیشتر درباره برنامه های آموزشی و فعالیت های حوزه هنری استان می توانند به نشانی؛ خیابان شهدا، کوچه 23، پلاک 8، حوزه هنری استان قم یا تارنمای آن به نشانی www.artqom.ir مراجعه کنند و یا در قم با تلفن 37747700 تماس بگیرند.
رئیس خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) مرکز استان قم نیز در این نشست با بیان ویژگی ها و توانمندی های استان قم تاکید کرد: باید از ظرفیت های موجود فرهنگی و هنری استان قم استفاده بهینه شود و متولیان امرِ فرهنگ، بسترهای لازم را بر اساس نیازهای جامعه فراهم سازند. 
جعفر مسلمی با بیان اینکه ایرنا رسانه نظام و متعلق به همه نهادها از جمله نهادهای فرهنگی است، خاطرنشان کرد: خبرگزاری جمهوری اسلامی این آمادگی را دارد تا نقطه نظرات مسئولان، کارشناسان و اهالی فرهنگ و هنر و راهکارهای اجرایی برای بهبود وضعیت فعلی در قالب میزگردهایی ارائه دهد.

منبع : ایرنا

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com