کد خبر ۳۱۹۷۵ انتشار : ۱۱ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۱۷:۵۹

از وام 50 میلیارد تومانی تا خط و نشان برای خبرنگاران

خط و نشان و تهدید خبرنگاران به اخراج از جلسات شورای شهر و واکنش شهردار قم به برخی حاشیه روی در این جلسات از موضوعات مهم جلسه یکصد پنجاه و سوم شواری شهر قم بود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم ، یکصد و پنجاه و سومین جلسه رسمی و علنی شورای اسلامی شهر قم در سالن اجتماعات این شورا برگزار شد؛ در این جلسه که با حضور مرتضی سقائیان‌نژاد، شهردار قم، ولی‌الله بیاتی، رئیس شورای اسلامی شهر قم و اعضای شورا برگزار شد، لوایح و مسائل مختلفی مانند اخد مجوز تها‌تر طلب قرارگاه سازندگی ثامن (عج) با عوارض و جرایم کمیسیون ماده 100 پروژه آسمان و اخذ مجوز عدم دریافت حق کاربری تمدید پروانه مرکز بهداشت شهرستان قم مطرح شد.

اخذ عوارض از اتوبوس‌های خارجی متوقف در ترمینال

نخستین لایحه در خصوص اخذ مجوز توافق دریافت عوارض از اتوبوس‌های خارجی بود که عباس ذاکریان رئیس کمیسیون خدمات شهری با مطرح کردن آن، اظهار داشت: بر این اساس در کمیسیون خدمات شهری مصوب شد که شبی 10 هزار تومان عوارض خدمات از اتوبوس‌های خارجی و عمدتاً عراقی که ترمینال را به عنوان پارکینگ استفاده می‌کنند اخذ شود.

ذاکریان با اشاره به اینکه این اتوبوس‌ها آمار قابل توجهی را تشکیل می‌دهند، افزود: آمار متفاوتی از این اتوبوس‌ها تردد می‌کنند در حال حاضر در محرم صفر آمار این اتوبوس‌ها کم شده است اما در طول سال به بیست اتوبوس در روز هم می‌رسد.

ناصر رعیت‌پور عضو کمیسیون امور زیربنایی با بیان اینکه باید خدمات بیشتری اضافه کنیم و مبلغ بیشتری هم به عنوان عوارض دریافت کنیم، خاطرنشان کرد: مثلا اگر اسکان امروز رو زمین است می‌توانیم تخت بزنیم و خدمات بهتر ارائه دهیم و عوارض بیشتری هم دریافت کنیم چون هم پارکینگ و هم محل اسکان ارائه داده‌ایم.

ذاکریان تاکید کرد: در حال حاضر اتوبوس‌ها چند روز را در ترمینال می‌گذرانند و خدمات دریافت می‌کنند و هیج عوارضی از آن‌ها دریافت نمی‌شود.

سعیدروحانی با اعلام موافقت با اخذ عوارض از اتوبوس‌های خارجی گفت: بهای 10 هزار تومان مبلغ کمی است و می‌توان مبلغ بیشتری را به عنوان عوارض دربافت کرد.

ذاکریان خاطرنشان کرد: اگر هزینه عوارض زیاد شود اتوبوس‌ها در داخل شهر پارک کرده و پراکنده می‌شوند و مشکلات دیگری را به بار می‌آورد و باید مبلغی انتخاب شود که قابل پرداخت باشد.

در انتها دو پیشنهاد پرداخت عوارض شبی 10 و 20 هزار تومان به رای گذاشته شد که مبلغ 20 هزار تومان به عنوان عوارض خدمات اسکان و پارکینگ تصویب شد.

لایحه بعد درباره صدور مجوز توافق با حسین رحیمی بود که به گفته مصطفی سعادت طلب عضو کمیسیون امور زیربنایی بر اساس آن 2 ملک در منطقه یک واقع در بلوار غدیر روبه روی بوستان علوی به شهرداری واگذار می‌شود.

بر این اساس سهم شهرداری در هر متر مربع یک میلیون و 700 هزار تومان توافق شده و به اتفاق آرا در کمیسیون امور زیربنایی تصویب شده بود.

سعادت طلب با بیان اینکه قیمت مشخص شده با قیمت کار‌شناسی اختلاف زیادی ندارد، گفت: در بحث مدیریت شهری خیلی از موارد در ریال گنجانده نمی‌شود قیمت کار‌شناسی یک میلیون و 400 هزار تومان بوده است که ما مبلغ یک و700 هزار تومان را پذیرفته‌ایم.

این لایحه با رای موافق اعضا به تصویب رسید.

لایحه بعدی درباره صدور اخذ مجوز با خانم رباب بادپا بوده که مطرح شد، به گفته سعادت طلب بر این اساس عرصه 37هزار و 422 مترمربع مازاد از سهم مالک در مسیر دکل برق قرار گرفته است.

عضو کمیسیون امور زیربنایی با اشاره به اینکه توافق شده است به صورت تفکیکی40 درصد مالک و 60 درصد شهرداری در پرداخت عوارض و صدور پروانه مالک اقدام شود.

این لایحه با رای موافق اعضا تصویب شد.

لایحه بعدی مطرح شده در جلسه شورای شهر قم اخذ مجوز فروش ملکی موقوفه واقع در بلوار شهید صدوقی به متراژحدود 400 متر مربع بود.

سعادت طلب با اشاره به اینکه ملک کناری متقاضی خرید است 3 تا 4 تومان قیمت گذاری شده است که با توجه به اینکه ساختمان کناری مایل به خرید است و بیشتر از این مبالغ می‌ارزد.

اقبال زیادی از طرف بخش خصوصی با توجه به موقوفه بودن در مشارکت وجود نداشته و به همین دلیل برای فروش لایحه داده شده است.

این لایحه با رای موافق اعضا تصویب شد.

لایحه ملک محدوده زمین در جمکران لایحه بعدی بود که در این جلسه مطرح شد و با توجه به اینکه شورای عالی معماری و شهرسازی شهرداری هنوز محموده شهری را معین نکرده است به شهرداری عودت داده شد.

لایحه بعدی اخذ مجوز عدم دریافت مابه تفاوت عوارض پروانه ملکی که در توافق با شهرداری 880 متر عقب نشینی کرده و در قبال آن پروانه تجاری گرفته است.

سید محمد آتش زر با اشاره به این لایحه، گفت: آخر مهر امسال این پروانه تمام شده است و شهرداری درخواست یک سال تمدید کرده است که 5 درصد مازاد عوارض پروانه از مالک دریافت نشود.

سعادت طلب خاطرنشان کرد: موضوع تمدید پروانه موضوع بسیار مهمی است که باید متن کاملی در این مورد تنظیم شود و با شهرداری به توافق برسیم.

حسن بختیاری با اشاره به اینکه 5 سال برای تمدید پروانه درنظر گرفته‌ایم، گفت: باید بعد از این 5 سال به روز رسانی ضوابط انجام شود تا  5 سال شرایط را می پذیریم و بعد از آن باید بر اساس شرایط روز تنظیم شود.

سعادت طلب با بیان اینکه صرفا تمدید پروانه بدون دریافت عوارض مالی به رای گذاشته می‌شود، تاکید کرد: مسائل فنی بر اساس ضوابط تعیین می‌شود.

این لایحه با رای مثبت اعضا به تصویب رسید.

تهاتر طلب قرارگاه ثامن جرقه شروع دوباره حرکت تقاطع 15 خرداد

لایحه بعدی لایحه تها‌تر طلب قرارگاه قائم با عوارض و جریمه کمیسیون ماده 100 پروژه آسمان بود که به گفته آتش زر شهرداری تقاضی تها‌تر 1 و 7 دهم میلیاردی را داشته است و مابقی به صورت نقد دریافت شود.

محسن عابدینی‌پور با اشاره به اینکه بنیاد تعاون طرف این پروژه است، گفت: باید مشخص شود که با بنیاد تعاون تها‌تر انجام می‌دهیم یا با قرارگاه ثامن.

سعادت طلب در این رابطه افزود: پروژه آسمان باتوجه به اینکه در بحث تخلفات حساسیت داریم خط قرمز‌ها را رد نکرده است برنامه بر این بوده که طی 4 سال تخلفات را کاهش دهیم و یک روزه نمی‌توانیم شهر را اصلاح کنیم.

وی افزود: موضوع مهم پروژه آسمان این است که تاسیساتش را روی سقف آورده و برای گرما و سرما سقفی بر سر آن احداث کرده است و به نظر نمی‌رسد جز تخلفات شهری باشد و خط قرمز هایی که ما تعیین کرده‌ایم را رد نکرده است.

تخلفات را باید از خط قرمز‌ها شروع کنیم و کم کنیم این ساختمان خط قرمز را رد نکرده است.

علیرضا قاری قرآن معاون شهردار قم با اشاره به اینکه پروژه 15 خرداد 100 درصد تهاتری است، اظهار داشت: امروز وضعیت بازار طوری است که بحث کارگر و میلگرد و همه تفاوت کرده و جمع کردن پروژه 15 خرداد مسئله شده است و علت اصلی این است که صد در صد تهاتری قرار داد بسته‌اند.

وی با اشاره به اینکه قرارگاه ثامن در پروژه‌های دیگر هم همین وضعیت را دارد، افزود: هفته گذشته 2 میلیاردتومان برای بتن تهاترشده بود که هنوز عملی نشده است و شهردار هم راضی به این امر نبود که اصرار کردیم و قبول کردند و آب و برق کارگاه هم قطع شده بود و پول آب و برق را هم حتی نداشته‌اند که بپردازند.

علیرضا سقائیان‌نژاد در رابطه به پروژه تقاطع غیرهمسطح 15 خرداد نیز تاکید کرد: یکی از مشکلات عمده این پروژه عدم نقدینگی است که بر این اساس شهرداری درخواست مجوز تها‌تر طلب قرارگاه سازندگی ثامن (عج) با عوارض و جرایم ماده صد و تزریق به این پروژه را به شورای شهر قم ارائه داده است.

این لایحه با رای مثبت اعضا تصویب شد.

وام 50 میلیارد تومانی علت توقف مترو

محسن عابدینی‌پور با طرح سوالی از شهردار قم گفت: مجموعه مترو 45 روز است که تعطیل است و هرماه تعطیلی 20 میلیارد تومان به ما ضرر می‌زند زمانی که بودجه نداشتیم این امر پذیرفته شده بود ولی امروز که پول داریم این توقف منطقی نیست.

قاری قران در پاسخ به سوال عابدینی‌پور اظهارداشت: پروژه با مشکل تی پی‌ام مواجه شده بود و پروژه کامل تعطیل نیست بازپرداخت 50 میلیارد تومان وام در اجرای آن وقفه انداخته است که امروز صورت جلسه شد که سود بانک را بدهیم و وام 6 ماه تمدید شود تا پروژه راه بیفتند.

عباس ذاکریان در رابطه با وام 50 میلیاردی پروژه مترو، تاکید کرد: آن موقع که تصمیم گرفتیم 50 میلیار تومان وام بگیریم پروژه مترو در حالت اتمام بود که امروزه حتی پیش پرداخت هم نگرفته اندو می‌توانیم از محل اوراق مشارکت هین این وام را پرداخت کنیم.

شهردار قم با بیان اینکه اینکه پروژه تقاطع 15 خرداد در آن زمان به صورت 100 درصد تهاتری بسته شد اشتباه بود، افزود: وامی هم که برای تعطیل نشدن پروژه مترو قم هم گرفته شده بوده اشتباه بود و نباید امروز این امر مشکل شهرداری تلقی شود.

وی با تاکید بر اینکه پروژه مترو اگر به تعطیلی بکشد بهتر از آن است که حق و حقوق شهرداری قم زیر پا گذاشته شود، خاطرنشان کرد: اصل آن وامی که برای این پروژه گرفته شده خطا بوده و امروز ما تاوان این اشتباهات راپس می‌دهیم و تلاش می‌کنیم با راه‌های متعدد حق شهرداری را دریافت کنیم.

در ادامه استعفای الهام ارجمند از حوزه حقوقی و نظارت شورا به صورت غیر علنی تصویب شد و حسین فاکر و مصطفی مولایی کاندید ناظر حقوقی شورای شهر شدند و حسین فاکر با 10 رای به این عنوان انتخاب شد.

خط و نشان و تهدید خبرنگاران

در حاشیه این جلسه نیز حجت الاسلام سعید روحانی از عملکرد برخی از خبرنگاران انتقاد کرد و گفت: امکان حضور خبرنگاران در جلسه ایجاد شده که این شفافیت کار شورا را می‌رساند و انتظار می‌رود که حسن نیت را از طرف مقابل هم بببنیم و این امر وقتی آشکار می‌شود که مطالب به صورت واقعی باشد و طوری نگارش نکنند که برداشت کاملا از حرف عوض بشود.

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر قم در ادامه افزود: می‌خواهیم که در صورت تکرار دوباره برخورد شود و از حضور آن‌ها جلوگیری شود.

منبع : تسنیم 

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com