کد خبر ۳۱۹۹۱ انتشار : ۱۲ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۵۴
استاندار قم مطرح کرد:

وضعیت بحرانی فرسایش خاک در ۱۰۵ هزار هکتار از اراضی قم

استاندار قم از وجود ۱۰۵ هزار هکتار اراضی بحرانی از نظر تولید ریزگرد و بیابان‌زایی در استان قم خبر داد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم ، سید مهدی صادقی شامگاه دوشنبه در جلسه شورای هماهنگی مدیریت بحران استان قم که با حضور رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در استانداری قم برگزار شد، اظهار داشت: استان قم در موضوعات مختلف از جمله مسائل زیست محیطی شرایط ویژه‌ای دارد.

وی ادامه داد: اگر ما آب، خاک و هوا را سه عنصر اصلی حیات بدانیم، دقت به مسائل زیست محیطی یعنی حفاظت از این سه عنصر حیات.  

استاندار قم گفت: توجهی که دیده می‌شود و حساسیتی که برای حفظ محیط زیست به وجود آمده، جای امیدواری است و در همه حوزه‌ها رسوخ پیدا کرده است.

وی ابراز داشت: یکی از موضوعات مهم در این زمینه همفکری و هماهنگی در اجرای برنامه‌ها است که می‌تواند ما را به مقصود نزدیک کند.

صادقی با بیان اینکه موضوع آب در قم یک موضوع ویژه‌ای است که مورد توجه تمام مسئولان کشور قرار گرفته ادامه داد: قم در جایگاه خودش ویژه است و به برکت وجود حضرت معصومه(س) مورد توجه تمام بزرگان هست.

وی گفت: تلاش‌های بزرگی صورت گرفته تا مسئله آب قم و نیازهای استان در زمینه شرب و کشت تأمین شود اما از طرفی به لحاظ حفظ این مایه حیات باید توجه خاصی داشته باشیم.

به گفته استاندار قم از مجموعه یک میلیون و ۲۳۰ هزار هکتار مساحت استان قم حدود ۴۰۰ هزار هکتار مستعد بیابانی شدن هستند که ۱۷۰ هزار هکتار بیابانی شده و ۱۰۵ هزار هکتار در وضعیت بحرانی قرار دارد.

چهار کانون القای ریزگرد

وی با اشاره به اینکه کانون‌های تولید ریزگرد چهار نقطه متمرکز است ابراز داشت: منطقه کوه نمک، دشت مسیله، منطقه حسین آباد میش مست و دشت پیرامون شهر قم که در اثر عوامل طبیعی و انسانی به این شرایط رسیده در این زمینه وضعیت بحرانی دارند.

به گفته صادقی، در استان قم ۵۱ هزار هکتار از کانون‌های بحرانی تولید ریزگرد مطالعاتی دارد و کارهایی برای آن پیش‌بینی شده است.

وی عنوان داشت: باید مسائل مختلفی که لازم است تا حفظ شرایط موجود را داشته باشیم در سطح استان به خوبی هماهنگ کرده و اقداماتی که شرایط را بدتر می‌کند، متوقف کنیم.

۳۳۰۰ چاه غیر مجاز

استاندار قم به معضل چاه‌های غیر مجاز اشاره کرد و گفت: در استان حدود ۳ هزار و ۳۰۰ حلقه چاه غیر مجاز داریم که با هماهنگی که در سطح استان صورت گرفته مسدود کردن این چاه‌ها را آغاز کرده‌ایم.

وی با اشاره به اهمیت تغییر الگوی کشت در استان قم ابراز داشت: این موضوع را حمایت می‌کنیم چرا که در حال و آینده کشور اثرگذار است.

صادقی عنوان کرد: هماهنگی برای حفاظت از منابع طبیعی استان از گذشته بسیار بیشتر شده و انتظار و توقع داریم که برنامه‌های توسعه‌ای استان هم مورد توجه قرار بگیرد.

وی خطاب به ابتکار افزود: بخشی از اختیارات مرکز را به استان تفویض کنید تا موضوعاتی را که می‌توانیم در استان تصمیم گیری کرده و امر توسعه استان را سرعت ببخشیم.

منبع : مهر

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com