کد خبر ۳۱۹۹۶ انتشار : ۱۲ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۱۲:۰۷

پیامدها و چالش‌های اجرای طرح آسیاویژن در قم

هیئت فوتبال استان قم در حال اجرای طرحی مبتنی بر برنامه‌های توسعه کنفدراسیون فوتبال آسیا موسوم به آسیاویژن در قم است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم ، فوتبال قم از سال‌ها پیش نیاز به تغییر و تحولی اساسی همگام با معیارهای حرفه‌ای فوتبال را حس کرده است.

روند نزولی کیفیت فوتبال در قم که با کاهش تیم‌های حاضر در لیگ‌های فوتبال پایه صورت گرفت طی سال‌های اخیر با وجود تلاش‌های هیئت فوتبال استان قم ادامه پیدا کرده است.

نگاهی به گذشته فوتبال قم نشان می‌دهد فوتبال در قم همواره از وجود ساختار و سازمانی قابل قبول و نزدیک به معیارهای حرفه‌ای دور مانده و برخی عوامل سبب شده گذر زمان نیز نتواند تغییرات محسوس در این زمینه ایجاد کند.

با وجود اینکه فوتبال قم در دهه 60 در اوج دوران شکوفایی خود بود اما با گذشت زمان نتوانست از ظرفیت‌های موجود در آن دوران استفاده کند و سوء مدیریت در فوتبال قم و بروز اتفاقاتی ناخواسته در نهایت فوتبال قم را به عقب برد.

نگاهی به رشد فوتبال در سایر استان‌های کشور نشان می‌دهد برنامه‌های بلند مدت و اصولی بر پایه دانش مدیریتی فوتبال و پرهیز از تصمیمات شتاب زده توانسته برخی از استان‌ها را تبدیل به قطب‌های فوتبالی کشور کند.

در این میان کنفدراسیون فوتبال آسیا از طریق فدراسیون فوتبال کشورمان اقدام به اجرای طرحی زمان‌دار در نقاط مختلف کشور کرده است که قم یکی از آخرین استان‌هایی است که وارد این طرح شده است.

آسیاویژن، مدینه فاضله‌ای برای فوتبال آماتور

طرح کنفدراسیون فوتبال آسیا در زمان دبیرکلی پل مونی بر این نهاد، در کشورهایی که مشکلات ساختاری فوتبال داشتند ارائه و بدین ترتیب این طرح وارد ایران شد و استان‌های صنعتی در اجرای این طرح پیشگام شدند.

با وجود اینکه طرح آسیاویژن در بسیاری از استان‌ها به سرمنزل مقصود رسیده است قم یکی از آخرین استان‌هایی است که به این طرح پیوسته است و هیئت فوتبال استان قم با مدیریت کریم بهرامی از سال 92 این طرح را در قم کلید زد.

این طرح به صورت مرحله به مرحله به منظور فراهم سازی زیر ساخت‌های لازم باشگاه داری و توسعه فوتبال از رده‌های پایه تا بالاترین سطح استانی در نظر گرفته شده است که تاکنون دو مرحله از آن به صورت موفقیت‌آمیز در قم اجرا شده است.

باشگاه‌های فوتبال قم از گذشته تاکنون فاقد ساختار منظم و قابل قبولی بوده‌اند و نگاهی به وضعیت این باشگاه‌ها در خلال مسابقات لیگ استانی خود گویای وضعیت این باشگاه‌ها است.

این ضعف ساختاری سبب شده وضعیت مالی و مدیریتی باشگاه‌های فوتبال قم نابسامانی و بی‌نظمی غیرقابل انکاری را تجربه کند که نتیجه نهایی آن اثرگذاری بر کیفیت فوتبال قم است.

اجرای طرح آسیاویژن می‌تواند در بلندمدت تمام باشگاه‌های فوتبال قم را صاحب سازمان باشگاهی، ساختار مدیریتی و هیئت مدیره و برنامه اصولی برای هدایت تیم‌های پایه کند.

اصرار هیئت فوتبال استان قم و پیگیری‌های متولی فوتبال در استان قم برای اجرای این طرح سبب شده فدراسیون فوتبال، این طرح را در قم جلوتر از برنامه تدوین شده بداند.

بهرامی: برای اجرای آسیاویژن نیاز به مشارکت همه مسئولان استانی داریم

رئیس هیئت فوتبال استان قم معتقد است اجرای آسیاویژن نیازمند مشارکت همه مسئولان استانی است و هیئت فوتبال نمی‌تواند به تنهایی بار این طرح را بر دوش بکشد.

کریم بهرامی اظهار کرد: ما در طرح آسیا ویژن می‌خواهیم ساختارهای فوتبال قم را به طور کامل بازسازی کنیم اما نمی‌توان انتظار داشت چنین تغییرات اساسی و بی‌سابقه در فوتبال قم یک شبه صورت بگیرد.

وی افزود: اساس طرح آسیاویژن برنامه‌ای گام به گام و زمان‌بر است اما خوشبختانه این طرح در قم روند خوبی را طی کرده و با وجود استقامت در برابر تغییرات، توانسته‌ایم تا فاز سوم این طرح پیش برویم.

رئیس هیئت فوتبال استان قم گفت: در حال حاضر باشگاه‌های لیگ برتری فوتبال قم به صورت سازمان یافته و با تشکیل هیئت مدیره و ثبت در اداره ثبت شرکت‌ها فعالیت می‌کنند و به عبارت دیگر دارای شخصیت حقوقی شده‌اند.

رشیدی عنوان کرد: در ادامه طرح و به منظور رفع دغدغه‌های باشگاه‌ها و فراهم‌سازی زمینه حرفه‌ای در فوتبال قم نیازمند این هستیم که سایر مسئولان استانی که بخشی از طرح ویژن قم هستند به کمک ما بیایند.

وی تصریح کرد: بر اساس شیوه نامه طرح آسیاویژن هیئت فوتبال استان تنها دبیر کمیته ویژن است و ریاست آن بر عهده استاندار است و مسئولان نهادهایی چون شهرداری، آموزش و پرورش، صدا و سیما و چند ارگان دیگر در این کمیته عضویت دارند.

ضعف زیرساخت‌ها، مشکل اصلی فوتبال قم

باشگاه‌های فوتبال در قم از گذشته به صورت سنتی اداره شده‌اند و این روش سنتی تاکنون نیز ادامه داشته است اما مسئولان فوتبال قم امیدوارند آسیاویژن طی دو سال آینده فوتبال قم را به طور کامل متحول کند.

برگزاری لیگ برتر فوتبال قم به شیوه رفت و برگشت و به روش میزبان و میهمان امسال قرار است برای نخستین بار در فوتبال قم اعمال شود و باشگاه‌ها باید در مسابقاتی که میزبان هستند همانند یک تیم حرفه‌ای امکانات میزبانی را فراهم کنند.

اتفاقی که با وجود مقاومت برخی باشگاه‌ها که به دلیل تنگناهای مالی مخالف این طرح هستند باید دیر یا زود رخ می‌داد و اجرای آن مقدمه‌ای بر کشیده شدن دامنه این برنامه به دسته اول است.

اولویت برنامه‌های آسیاویژن در حال حاضر بر روی لیگ برتر فوتبال استان قم قرار داده شده است و به همین دلیل است که این باشگاه‌ها پیش از سایر باشگاه‌های استانی ملزم به ثبت به عنوان شخصیت حقوقی، تعیین هیئت مدیره و مدیرعامل و تعیین ساختار باشگاهی شدند.

با این وجود، مشکلات مالی باشگاه‌ها و بی‌میلی حامیان مالی به هزینه در فوتبال قم سبب شده است برخی از اهالی فوتبال، تلاش برای تحقق آسیاویژن را آب در هاون کوبیدن بدانند.

به عقیده این گروه، تا زمانی که باشگاه‌ها نتوانند از طریق حامیان مالی بودجه سالانه و مصوبی داشته باشند دغدغه‌های باشگاه‌ها رفع نمی‌شود و در نتیجه باشگاهی که آه در بساط ندارد نمی‌تواند در فوتبال باقی بماند.

پایان دوران فوتبال با حداقل هزینه

فوتبال سال به سال به عنوان رشته‌ای گران‌تر شناخته می‌شود و با افزایش هزینه‌های تیمداری و باشگاه‌داری کسانی که تنها به دلیل علاقه شخصی و بدون پشتوانه مالی وارد عرصه تیمداری شده بودند در حال ترک صحنه هستند.

تیم‌هایی که در گذشته با حداقل هزینه تشکیل می‌شدند و فعالیت می‌کردند از نظر معیارهای حرفه‌ای فوتبال دیگر جایی برای فعالیت در این رشته ندارند و باید جای خود را به باشگاه‌های با برنامه و دارای منابع مالی کافی بدهند.

چنین فرآیندی در فوتبال قم با وجود تمام اثرات مثبت، حداقل در کوتاه مدت می‌تواند سبب کاهش تعداد تیم‌های حاضر در لیگ شود و کاهش باشگاه‌های فوتبال قم در رده‌های سنی مختلف طی پنج سال گذشته حاکی از این وضعیت است.

لیگ‌های پایه فوتبال قم که در گذشته در هر رده سنی حداقل 12 تا 18 تیم داشت حالا به جایی رسیده که تعداد آن‌ها یک رقمی شده است و علت آن در وهله اول به شرایط مالی باشگاه‌ها بر می‌گردد.

آسیاویژن این محدودیت‌ها را بیشتر می‌کند و به فعالیت باشگاه‌های ضعیف و ناتوان خاتمه می‌دهد اما واقعیت این است که برای تحول و انقلاب فوتبال در قم، این اتفاق دیر یا زود باید رخ دهد و شمایل فوتبال حرفه‌ای می‌تواند ابعاد اقتصادی فوتبال در آینده را نیز متحول کند.

قاسمی: مشکل اصلی باشگاه‌های فوتبال قم عدم وجود حامی مالی است

مدیر عامل باشگاه لیگ برتری اتحاد قم معتقد است مشکل اصلی باشگاه‌های فوتبال قم عدم وجود حامی مالی است و اگر راهی برای تعامل فوتبال و صنعت در قم فراهم شود فوتبال قم همگام با آسیاویژن وارد فضای جدیدی می‌شود.

حسین قاسمی اظهار کرد: در حال حاضر تعداد کمی از باشگاه‌های فوتبال قم از امتیاز وجود حامی مالی برخوردار هستند و این مسئله سبب اختلاف سطح کیفی چند باشگاه معدود با سایر تیم‌ها می‌شود.

وی افزود: طرح آسیاویژن یک طرح ضروری برای تغییر در ساختار فوتبال قم است اما در اجرای این طرح باید تمام جوانب در نظر گرفته شود و سایر مسئولان استانی نیز برای توسعه رشته‌ای که پرطرفدارترین رشته ورزشی کشور است احساس مسئولیت کنند.

مدیرعامل باشگاه اتحاد قم گفت: در صورتی که راه و روشی برای ایجاد مشارکت و تعامل میان فوتبال و بخش خصوصی از جمله بنگاه‌های اقتصادی و صنعتی در قم فراهم شود می‌توانیم به سرعت به وضعیت ایده‌آل برسیم.

قاسمی عنوان کرد: در بخش رسانه‌ای نیز باید وارد فضای جدیدی شویم اما تا زمانی که باشگاه‌های فوتبال قم اهمیت رسانه را درک نکنند در این بخش پیشرفتی نخواهیم کرد.

فوتبال قم و وضعیت لیگ‌ها

در حال حاضر هشت تیم در لیگ برتر و حدود 10 تیم در لیگ دسته اول فوتبال استان قم حضور دارند و قرار است لیگ دسته دوم نیز با حضور چند تیم تازه وارد آغاز به کار کند.

لیگ برتر فوتبال قم در قالب 14 هفته و رفت و برگشت برگزار می‌شود اما این شرایط در لیگ دسته اول و دسته دوم وجود ندارد و تیم‌ها بر حسب نظر کمیته مسابقات هیئت فوتبال استان قم به صورت گروهی و تک بازی مسابقات خود را برگزار می‌کنند.

در لیگ جوانان استان قم 10 تیم و در لیگ نوجوانان نیز همین تعداد تیم حضور دارند که در یک دور و به صورت تک بازی با هم مسابقه می‌دهند.

وضعیتی که مورد انتقاد تمام باشگاه‌ها و بازیکنان قرار گرفته زیرا یک تیم در طول سال تعداد مسابقه بسیار کمی انجام می‌دهد و در چنین شرایطی خبری از بازیکن سازی نخواهد بود.

هیئت فوتبال استان قم نیز در واکنش به این اعتراضات اعلام کرده است به دلیل عدم وجود زمین مناسب به تعداد کافی نمی‌تواند لیگ‌های پایه را به صورت رفت و برگشت برگزار کند.

در لیگ‌های نونهالان نیز که با اقدام قابل توجه هیئت فوتبال قم صورت گرفته لیگ‌های زیر 14 و زیر 13 سال در قم راه اندازی شده که این اقدام برای نخستین بار در سطح کشور انجام می‌شود و می‌تواند برای آینده فوتبال قم امیدوار کننده باشد.

====================

گزارش از: حامد اسماعیلی

منبع : فارس 

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com