کد خبر ۳۲۰۵۰ انتشار : ۱۳ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۱۶:۵۹
تولیت مسجد مقدس جمکران:

کربلا قله رسالت آدم تا خاتم است

تولیت مسجد مقدس جمکران با بیان اینکه امام خمینی(ره) بیداری ملت ایران را از علائم ظهور می‌دانست، گفت: این انقلاب از برکات عاشورا است و بسیاری از زوایای آن از جمله راهپیمایی‌ها ریشه در فرهنگ عاشورا دارد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم ، حجت‌الاسلام والمسلمین محمد حسن رحیمیان پیش از ظهر امروز در سمینار علمی «نظام اربعین در حرکت به سوی جامعه آرمانی» که در مسجد مقدس جمکران برگزار شد، با اشاره به اینکه یک سناریوی جامع از جانب خدای متعال در نظام عالم و تاریخ زندگی بشر تعریف شده است، اظهار کرد: این سناریو از حضرت آدم(ع) آغاز می‌شود و با طی مراحل مختلف در دوران پیامبران الهی شکل می‌گیرد تا به خاتم آنها، حضرت محمد(ص) می‌رسد که نقطه اوج تکامل الهی است.

وی ادامه داد: برگ‌هایی از تاریخ بشر ورق می‌خورد و داستان کربلا و امام حسین(ع) پیش می‌آید. نقشی که امام حسین(ع) در بقای اصل اسلام ایفا می‌کند، تثبیت رسالت پیامبر خاتم(ص) است و در واقع می‌توان گفت کربلا قله رسالت آدم تا خاتم است و امام حسین(ع) در کربلا چنین نقشی را ایفا می‌کند و ائمه اطهار(ع) نیز یکی از مهمترین اهدافشان احیای داستان کربلا و عاشورا بوده است.

رحیمیان با اشاره به اینکه 14 قرن تاریخ تشیع، فرهنگ شیعه، حوزه‌های علمیه و علما و فقهای ما با این جریان گره خورده است، بیان کرد: از شجره طیبه این جریان شخصیتی مانند امام راحل شکل گرفت که توانست نهضت بزرگ اسلامی را شکل دهد.

وی با بیان اینکه امام خمینی(ره) بیداری ملت ایران را از علائم ظهور می‌دانست، اظهار کرد: این انقلاب از برکات عاشورا است و بسیاری از زوایای آن از جمله راهپیمایی‌ها ریشه در فرهنگ عاشورا دارد.

تولیت مسجد مقدس جمکران با اشاره به روایاتی در خصوص ثواب پیاده‌روی به سوی مکه و عتبات عالیات، بیان کرد: پیاده رفتن برای زیارت امام حسین(ع) نقطه اوج این ثواب‌ها است.

رحیمیان با اشاره به روایتی از امام صادق(ع) که فرمودند در بلایا و حوادث به قم و حوالی آن بروید، ابراز کرد: بیش از 200 سال بعد از این روایت داستان تاسیس مسجد مقدس جمکران از ناحیه امام زمان(ع) شکل می‌گیرد. در آن زمان نیز این مسجد کارایی اصلی را پیدا نمی‌کند و 11 قرن می‌گذرد تا انقلابی در ایران پیروز شود و بعد از حدود دو دهه به صورت تدریجی به نقطه‌ای میرسد که مقام معظم رهبری از آن به عنوان پایگاه عظیم تشیع تعبیر می‌کنند.

وی با تاکید بر اینکه همه اینها نوعی ارتباط لطیف و ظریف با هم دارند که با یک نگاه عمیق می‌شود اجزای بین آنها را کشف کرد، گفت: از یک سو نتیجه بیداری ملت ایران به عنوان یکی از علائم ظهور بیان می‌شود که با برپایی آن حوادثی در منطقه و جهان صورت می‌گیرد.

تولیت مسجد مقدس جمکران ادامه داد: از سوی دیگر بیش از هزار سال است که زیارت امام حسین(ع) حتی در سخت‌ترین شرایط با دست دادن و قطع اعضاء و جوارح انجام و روز به روز نیز بر عظمت و بزرگی آن افزوده می‌شود.

رحیمیان با اشاره به جنگ هشت ساله عراق با ایران، اظهار کرد: این جنگ به اینجا منتهی شد که آنها در اهدافشان موفق نشدند و در نهایت تلاش همه جانبه آنها برای سرنگونی نظام اسلامی موجب شد این انقلاب تثبیت شود و البته در این مسیر بیش از 188 هزار شهید نیز برای حفظ نظام تقدیم شد.

وی با اشاره به اینکه لطف الهی شامل انقلاب اسلامی است گفت: به عنوان مثال خدای متعال آمریکا را در یک سناریوی ظریف و دقیق وادار کرد صدام را که سال‌های طولانی در خدمتش بود به بدترین و ذلیلانه‌ترین وضع ساقط کند و در ادامه نیز با دادن بیش از 5 هزار کشته و 25 هزار زخمی و میلیاردها دلار هزینه جنگ در عراق، حیثیت خود را از دست داده و فریاد مرگ بر آمریکا را در دنیا راه بیاندازد و در نهایت نیز روابطی که امروز شاهد هستیم میان عراق و ایران پدیدار شود.

تولیت مسجد مقدس جمکران افزود: تمام این اجزا را که کنار هم قرار می‌دهیم، می‌بینیم خدای متعال اجزا را در کنار هم قرار داده تا اربعین 20 میلیونی شکل بگیرد. بزرگترین تجمع تاریخ بشریت و نماد وحدت دل‌ها با محوریت امام حسین(ع).

رحیمیان با اشاره به اینکه اربعین ظرفیت بسیار بالا و ارزشمندی دارد، خاطرنشان کرد: رابطه‌ای بین امام حسین(ع) و امام زمان(عج) و آخرالزمان است. یکی از معرف‌های امام زمان(عج) در زمان ظهور فرزندی حسین(ع) و منتقمی خون او است و دنیا قبل از ظهور باید حسین(ع) و عاشورای حسین(ع) را بشناسد.

منبع : فارس 

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com