کد خبر ۳۲۲۲۴ انتشار : ۲۰ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۰۹:۰۹
کشتی استان قم :

در انتظار افق روشن آینده

کسب عنوان بر‌ترین هیئت ورزشی قم در سال ۹۳ نشان داد کشتی قم با سرعت قابل توجهی پله‌های ترقی و مدال آوری را طی می‌کند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم ،  رشته کشتی یکی از رشته‌های همیشه موفق و مدال آور محسوب می‌شود که از گذشته با کسب مدال‌های رنگارنگ در بازی‌های آسیایی، المپیک و مسابقات جهانی توانسته است به نوعی خود را به عنوان ورزش اول کشور معرفی کند.

با بررسی تعداد و کیفیت مدال‌های کشورمان در بازی‌های آسیایی، دوره‌های گذشته المپیک و مسابقات بین المللی مختلف به سهم قابل توجه کشتی در افتخارآفرینی برای ورزش ایران پی می‌بریم.

در قم نیز رشته کشتی توانسته است به تدریج سری میان سر‌ها درآورد و با کسب مدال‌های قابل توجه و عناوین متعدد عنوان هیئت ورزشی پیشرو را از آن خود کند.

کشتی قم در حال حاضر در سطح کشور در بخش فرنگی کاملا شناخته شده است و توانسته در بخش قهرمانی، مدال‌های قابل توجهی از رویدادهای مختلف را در رده‌های سنی گوناگون از آن خود کند.

کشتی قم معمولا در اردوی تیم‌های ملی در رده‌های مختلف سنی نماینده دارد و در بخش‌های جانبی نظیر داوری و مربیگری نیز توانسته است نمایندگان غرورآفرینی را به کشتی ایران و جهان معرفی کند.

اسامی پرتعداد مدال آوران در عرصه ملی و کسب 35 تا 45 مدال سالانه برای کشتی قم از رویدادهای کشوری، انتخابی تیم ملی، بین‌المللی، آسیایی و جهانی به خودی خود نشان دهنده سطح کیفی بالای کشتی در قم است.

*آزاد یا فرنگی؟ مسئله این است

گرچه کشتی ایران در دهه 70 طلایی‌ترین دوران خود در کشتی آزاد را پشت سر گذاشت اما به تدریج کفه ترازو به سود کشتی فرنگی سنگین شد و حاصل آن رشد کشتی فرنگی هم در تیم‌های ملی و هم در استان‌ها بود.

در استان قم تمرکز رشد و توسعه کشتی در 10 سال اخیر روی کشتی فرنگی قرار گرفته است و آنچه کشتی قم امروز در حال درو کردن آن است حاصل تلاش‌های این دوران پرکار کشتی در قم است.

نگاهی به فهرست قهرمانان و عناوین کسب شده توسط کشتی‌گیران قمی در میادین مختلف نشان می‌دهد تقریبا تمام این عناوین در کشتی فرنگی به دست آمده ‌و کشتی قم در بخش آزاد در سطح کشور حرفی برای گفتن ندارد.

فاصله بین کشتی فرنگی و آزاد به سرمایه‌گذاری تک بعدی در کشتی فرنگی بر می‌گردد که دارای چالش و امتیاز خاص خود است؛ چالش از این نظر که کشتی آزاد در این برنامه کاملا گوشه‌نشین شده ‌و امتیاز از این نظر که شانس مدال‌آوری و عضویت در تیم‌های ملی در کشتی فرنگی افزایش پیدا کرده است.

با این حال، مسئولان هیئت کشتی استان قم طی یک سال گذشته با بررسی این موضوع تصمیم به اعمال تغییراتی در کشتی آزاد گرفتند و برگزاری مسابقات پایه بخش آزاد را در دستور کار قرار دادند تا در بلند مدت به رشد تک بعدی کشتی قم پایان دهند.

حلوایی: مشکل اصلی کشتی قم نبود اسپانسر است

رئیس هیئت کشتی استان قم معتقد است قم در کشتی ظرفیت‌هایی بیش از این دارد اما مشکل اصلی کشتی قم نبود اسپانسر است که برنامه‌های هیئت کشتی را محدود می‌کند.

محسن حلوایی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قم اظهار کرد: کشتی قم در بخش پایه و در ادامه در رده سنی بزرگسالان در سال‌های اخیر حضور خوبی در مسابقات قهرمانی کشور و رویدادهای بین‌المللی و برون مرزی داشته است و حتی ظرفیت‌هایی بیش از این دارد.

وی افزود: برنامه ما برای ایفای نقش پررنگ‌تر در کشتی کشور حضور در لیگ کشتی فرنگی بزرگسالان است که طی دو سل اخیر این برنامه را عملی کرده‌ایم اما مشکلات مالی برنامه ما در این زمینه را محدود کرده است.

رئیس هیئت کشتی استان قم گفت: امسال برای حضور در لیگ بر‌تر کشتی فرنگی حامی مالی نداشتیم و همین مسئله سبب شد نتوانیم با تیم قدرتمندی وارد لیگ شویم و از کشتی‌گیران جوانی استفاده کردیم که بیشتر به دنبال کسب تجربه از مقابله با فرنگی‌کاران بر‌تر بزرگسال کشور بودند.

حلوایی عنوان کرد: سال گذشته با عنوان صبای قم در لیگ بر‌تر شرکت کردیم و حتی جواز حضور در مسابقات باشگاه‌های جهان را به دست آوردیم اما حمایت باشگاه صبا از تیم کشتی حداقلی بود و قسمت اعظم هزینه‌های آن تیم از بودجه شخصی پرداخت شد.

رئیس هیئت کشتی استان قم تصریح کرد: کشتی قم در جایگاه مناسبی در سطح کشور قرار دارد اما ظرفیت ما بیش از این است و در صورتی که بخش خصوصی از کشتی قم حمایت کند، کشتی قم قله‌های بلندتری را فتح خواهد کرد.

علیزاده پورنیا و دیگر مدال آوران

چهره ویژه کشتی قم در سال‌های اخیر، یک فرنگی کار پرتلاش اما کمی بداقبال به نام هادی علیزاده پورنیا بوده است که حالا یکی از گزینه‌های حضور در المپیک تابستانی ریودوژانیرو است.

علیزاده پورنیا که در سال‌های اخیر در مسابقات قهرمانی آسیا، یونیورسیاد دانشجویی، مسابقات بین المللی پرتعداد و رقابت‌های جهانی برای تیم ملی روی تشک رفته است حالا با موفقیت در رقابت‌های انتخابی تیم ملی و کسب مدال طلای این رقابت‌ها نشان داده که عزمی جدی برای کسب سهمیه حضور در المپیک 2016 دارد.

وی پس از مصدومیت‌های سریالی خود که در دو سال گذشته تاثیری جدی بر عملکرد و پیشرفت وی داشته حالا در حال تمرینات پرفشار و سنگین است تا بتواند جایگاه خود در تیم ملی کشتی فرنگی را بار دیگر به دست آورد.

این کشتی‌گیر قمی در سال 2014 در مسابقات جهانی کشتی تیمی تهران همراه با تیم ملی قهرمان شد اما آسیب دیدگی وی در مسابقات بین المللی مجارستان سبب شد وی پای خود را به تیغ جراحان بسپرد و به دلیل همین مصدومیت و ناآمادگی، بازی‌های آسیایی اینچئون را از دست بدهد.

در بخش کشتی با کمربند یا آلیش نیز کشتی قم توانسته است به پیشرفت‌هایی دست پیدا کند که مدال برنز حمیدرضا زارعی در مسابقات کشتی باکمربند قهرمانی آسیا بخشی از این پیشرفت‌ها بود.

محمدجواد رضایی کشتی گیر نوجوان قم نیز یکی دیگر از افتخارات اخیر کشتی قم است که توانست در مسابقات کشتی فرنگی نوجوانان آسیا در هند در وزن 46 کیلوگرم صاحب نشان نقره قاره کهن شود.

علیرضا نجاتی نیز در مسابقات کشتی نوجوانان جهان در اسلواکی توانست مدال برنز جهان را کسب کند و علی اصغر شهبازی هم در رده سنی نوجوانان در مسابقات قهرمانی آسیا نایب قهرمان شد.

رضایی: کشتی قم نگاه خاصی به رده‌های پایه دارد

دبیر هیئت کشتی استان قم معتقد است کشتی قم نگاه خاصی به رده‌های پایه دارد و برگزاری مسابقات پرتعداد در رده سنی پایه به رشد کشتی‌گیران قمی در بعد فنی کمک می‌کند.

احمد رضایی در گفتگو با خبرنگار فارس در قم اظهار کرد: رشد هر رشته ورزشی در بعد قهرمانی ارتباط مستقیم با موضوع آموزش، استعدادیابی و اعزام ورزشکاران جوان به مسابقات مختلف دارد که این روند در هیئت استان قم در حال اجرا است.

وی افزود: کشتی قم نگاه خاصی به رده‌های پایه دارد و اگر امروز فرنگی کاران قم در مسابقات مختلف کشوری می‌درخشند و برای مثال سه مدال طلای جوانان کشور را کسب می‌کنند یا در فهرست تیم‌های ملی قرار می‌گیرند، این موفقیت‌ها حاصل همین نگاه خاص و دقیق است.

دبیر هیئت کشتی استان قم گفت: در طول سال، مسابقات مختلف تحت عناوین گوناگون در کشتی قم برگزار می‌شود و فرنگی کاران و آزادکاران در این مسابقات علاوه بر اینکه محک می‌خورند، بیشتر و بیشتر میدان می‌بینند و هر چه سطح تجربی کشتی گیران ما بالا‌تر رود در میادین کشوری موفق‌تر خواهیم بود.

رضایی عنوان کرد: خوشبختانه کشتی قم تنها در بخش پرورش کشتی گیر موفق عمل نکرده بلکه در حوزه مربیگری، یک مربی جوان و موفق به نام روح الله میکاییلی نقش مهمی در موفقیت فرنگی کاران قم داشته است و در بخش داوری نیز سعید عباسی به عنوان یک داور بین‌المللی افتخار کشتی قم محسوب می‌شود.

بازگشت مسابقات بین‌المللی یادگار امام به قم

مهم‌ترین خبر منتشر شده از کشتی قم در هفته‌های اخیر بازگشت مسابقات بین‌المللی جام یادگار امام به قم بوده است.

مسابقات بین المللی جام یادگار امام تا چند سال پیش به صورت سنتی همه ساله در قم برگزار می‌شود اما از سال 91 به دلیل عدم توانایی میزبانی قم از این مسابقات، از قم رخت سفر بست و طی سه سال اخیر در شهرهای دیگر برگزار شد.

محسن حلوایی رئیس هیئت کشتی استان قم نیز چند هفته پیش اعلام کرد که این مسابقات امسال بار دیگر به قم باز می‌گردد و در روزهای پایانی سال تنور ورزش قم را گرم‌تر خواهد کرد.

برگزاری این مسابقات در قم می‌تواند شور و شوق زیادی را به کشتی قم بازگرداند و حضور ستارگان کشتی ایران و چند تیم خارجی در این مسابقات به میزبانی قم، یک پوئن بزرگ برای کشتی قم خواهد بود.

میزبانی از این مسابقات البته یک تبصره دارد و آن، حمایت مسئولان استانی از هیئت کشتی استان قم در زمینه تامین هزینه‌ها و مخارج برگزاری این مسابقات در قم است که علت اصلی مهاجرت این مسابقات در سال‌های گذشته بوده است.

هیئت کشتی استان قم ابراز امیدواری کرده است نهادهای استانی و شهری حتی اگر توانایی کمک مالی مستقیم و نقدی را نداشته باشند به روش غیر مستقیم و از طریق معرفی حامیان مالی، هیئت کشتی را در راه برگزاری این مسابقات معتبر حمایت کنند.

برگزاری یک رویداد وررزشی با اعتبار بین المللی، کارنامه شهری با ویژگی‌های قم را بیش از پیش درخشان کرده و فرصت خوبی برای تزریق نشاط اجتماعی به مردم قم است.

منبع : فارس

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com