کد خبر ۳۲۳۵۴ انتشار : ۲۷ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۳۰
شهردار قم عنوان کرد :

استفاده از ظرفیت گروه‌های موجود در قم برای ارتقای فرهنگ شهروندی

شهردار قم گفت: لازم است شهرداری از شکل‌گیری تشکیلات جدید در زمینه فرهنگی بپرهیزد و برای ارتقای فرهنگ شهروندی از ظرفیت گروه‌های منسجم موجود در قم استفاده کند.

به گزارش پایگاهاطلاع رسانی خبر قم ، سید مرتضی سقائیان‌نژاد در جلسه کمیته فرهنگ شهروندی شهرداری قم اظهار کرد: مباحث فرهنگی محور همه فعالیت‌ها در حوزه شهری هستند.

وی افزود: فرهنگ شهروندی نوعی از فرهنگ است که به صورت اختصاصی توسط شهرداری‌ها پیگیری می‌شوند.

شهردار قم با بیان اینکه شهرداری‌ها ارتباط گسترده‌ای با عموم مردم در زمینه اداره شهرها دارند، گفت: نسبت به این امر در مراکز مختلف برنامه‌ریزی‌هایی صورت گرفته و ستاد مرکزی کمیته‌های فرهنگ شهروندی هم در کشور تشکیل شده ولی در این بین، قم دارای اقتضائات خاص خود است و نباید به صورت کلیشه‌ای در زمینه فرهنگ شهروندی اقداماتی را انجام دهد.

وی ادامه داد: اعتقاد ما این است که باید مولفه‌های فرهنگ شهروندی را در ابتدای امر دسته‌بندی کنیم سپس اولویت‌بندی بر روی موارد احصا شده صورت بگیرد.

سقائیان‌نژاد با اشاره به اینکه ده‌ها مولفه در این زمینه قابل ارزیابی است، عنوان کرد: البته باید با اولویت‌بندی مشخص، چند مورد خاص را در دستور کار قرار داد.

شهردار قم تصریح کرد: گروه‌های مختلفی در قم به فعالیت‌های فرهنگی مشغول هستند و تجربه زیادی در این زمینه دارند بنابراین نیازی نیست که در برخی زمینه‌ها تشکیلات جدیدی را به وجود آورد و هزینه‌های بیشتری را به مدیریت شهری تحمیل کرد بنابراین می‌توان ایده‌های مهم را که تاکنون توسط گروه‌های فرهنگی مهم شهر قم احصا شده‌اند شناسایی کرد و در راستای تقویت و حمایت از آن‌ها گام برداشت.

وی با بیان اینکه تشکیلات اداری هزینه‌بر هستند، گفت: به همین دلیل شهرداری می‌تواند در مقام نظارت و بررسی و حمایت‌کننده از ایده‌های فرهنگی مشخص سایر گروه‌های منسجم حاضر در قم وارد عمل شود.

سقائیان‌نژاد افزود: مهندسی فرهنگی یکی از مباحث مهم مورد تاکید رهبر معظم انقلاب است که در شیوه حمایت از بهترین ایده‌های فرهنگی گروه‌های منسجم موجود محقق می‌شود ضمن اینکه چنین گروه‌هایی دارای تجربه و تخصص کافی هستند و با این کار شهرداری فعال‌تر می‌شوند و علاوه بر این ارتباطی سازمان‌یافته میان شهرداری و آنها ایجاد می‌شود و هزینه‌های فرهنگی هم صرف مباحث اداری نشده‌اند.

شهردار قم خاطرنشان کرد: گروه‌های فرهنگی موجود در قم ارتباط وسیعی با مردم دارند و بهتر می‌توانند به مهندسی فرهنگی بپردازند.

وی با بیان اینکه چنین اقدامی از سوی شهرداری قم سبب صرفه‌جویی در هزینه و وقت خواهد شد، گفت: اگر بخواهیم به صورت عملیاتی وارد عمل شویم، گروه‌های فرهنگی منسجمی در قم حضور دارند که می‌توان از ظرفیت آنها بهره جست و شهرداری فقط نقش نظارتی و حمایتی داشته باشد بنابراین در نخستین گام باید این گروه‌ها و بهترین آن‌ها را شناسایی کرد و سپس ایده‌های خوبشان را احصا کرد.

سقائیان‌نژاد استفاده از نیروهای مردمی در مباحث فرهنگی را اقدامی برگرفته از دستورات قرآنی دانست و تصریح کرد: در این صورت هماهنگی بیشتری در مجموعه فعالیت‌ها دیده خواهد شد و البته تجربه‌های خوبی هم در این زمینه وجود دارد که باید مورد بررسی قرار گیرند.

شهردار قم گفت: باید مخاطبان را درک کرد و از درون خودشان، مباحث فرهنگی را شناسایی و نسبت به تقویت ایده‌‌های جدید اقدام کرد.

وی به بخشی از فرهنگ شهروندی همچون تفکیک زباله و جمع‌آوری آن، ترافیک و رعایت قوانین شهری پرداخت و افزود: در هر یک از این حوزه‌ها مولفه‌های فرهنگی و اجتماعی گوناگونی وجود دارد که باید مهمترین آنها را شناسایی کرد و سپس ایده‌هایی که در راستای اصلاح رفتارها هستند در میان گروه‌های منسجم موجود مورد شناسایی قرار داد و برای تقویتشان گام برداشت.

سقائیان‌نژاد با تاکید بر اینکه با شکل‌گیری تشکیلات جدید در زمینه فرهنگ شهروندی مخالف هستم، عنوان کرد: شهرداری باید تنها وارد حیطه اولویت‌بندی، نظارت و تقویت ایده‌های فرهنگی شود.

شهردار قم مساجد را بهترین و بزرگ‌ترین فرهنگسراها برای ملت دین‌مدار ایران دانست و افزود: تقویت مساجد و انجام اقدامات مربوط به فرهنگ شهروندی با محوریت این اماکن مقدس، اهمیت زیادی دارد.

وی ادامه داد: یکی از مباحث مربوط به فرهنگ شهروندی این است که مردم کاملا آگاه شوند در صورت پرداخت عوارض، شهری آبادتر خواهند داشت.

منبع : برنا

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com