کد خبر ۳۴۵۷۲ انتشار : ۱۲ بهمن ۱۳۹۴ ساعت ۱۰:۴۱
مصوبات يكصد و شصت و ششمين جلسه علنی و رسمی شورای اسلامی شهر قم:

از درخواست شهردار کلانشهر قم برای مقابله با بدعت ها ، تا تصویب درخواست فرمانداری قم

شهردار قم با اشاره به ارسال نامه از سوی بنياد مسكن به شورا برای درخواست تخفيف براي دريافت پروانه پروژه شهرك امام خميني را بدعت دانست و اظهار كرد: بايد اجازه بدهيم با توجه به اطلاعاتی كه وجود دارد مسئله چارچوب قانونی خود را طی كند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم ، رئيس شوراي اسلامي شهر قم در ابتداي اين جلسه با تبريك ايام‌الله دهه مبارك فجر و سالروز ورود حضرت امام خميني به ايران اسلامي گفت: اميدواريم در اين ايام كه جشن‌هاي مختلفي برگزار مي‌شود آن‌گونه كه شايسته است بتوانيم از تمام كساني كه در مسير پيروزي انقلاب اسلامي گام برداشتند قدرداني كنيم.

بياتي همچنين با اشاره به برگزاري همايش خطر جريان‌هاي تكفيري در قم اظهار كرد: اين همايش كار بسيار خوب و بزرگي بود كه با محوريت مرجعيت شكل گرفت و اميدواريم به همت علماي اسلامي خطر بزرگ جريان‌هاي تكفيري از ميان برداشته شود.

در ادامه اين جلسه طرح‌ها و لوايح كميسيون‌هاي مختلف شورا اسلامي شهر قم قرائت و در خصوص آن تصميم‌گيري شد.

نخستين لايحه‌اي كه در اين جلسه مطرح شد لايحه‌اي مبني بر تعيين تكليف بدهي شركت سروش ايليا(اريكه ملل) به شهرداري قم بود كه رئيس كميسيون حقوقي و نظارت شوراي اسلامي شهر قم در خصوص آن گفت: مقرر شد بدهي اين شركت پس از ارزيابي كارشناسي و بر اساس صورت‌جلسه و تصويب شوراي شهر با واحدهاي مجتمع اريكه ملل تهاتر شود.

وي به تشريح بندهاي اين صورت‌جلسه پرداخت و اظهار كرد: اين صورت‌جلسه در كميسيون نظارت و حقوقي به اتفاق آرا به تصويب رسيده است و اين لايحه پس از اظهار نظر برخي از اعضاي شوراي اسلامي شهر قم به تصويب رسيد.

رئيس كميسيون برنامه و بودجه در ادامه به قرائت لايحه‌اي مبني بر «پايان قرارداد ميان شهرداري و شركت تعاوني ناشران و كتاب‌فروشان قم» در خصوص مجتمع ناشران پرداخت.

حجت‌الاسلام سيدمحمد آتش‌زر مجتمع ناشران را يكي از مشاركت‌هاي شهرداري با بخش خصوصي عنوان كرد و با اشاره به اختلافاتي كه بين شهرداري و شركت تعاوني ناشران در مورد اين ساختمان بود، ابراز كرد: پس از جلسات متعدد، صورت‌جلسه‌اي با حضور نمايندگان شهرداري، شوراي شهر و شركت تعاوني ناشران تنظيم شد و مقرر شد اين صورت‌جلسه پس از تصويب در صحن علني شورا مبناي عمل قرار گيرد و اين لايحه به تصويب اعضاي شوراي شهر قم رسيد.

رئيس كميسيون امور زيربنايي شوراي اسلامي شهر قم در ادامه اين جلسه به قرائت لوايح اين كميسيون از جمله پرداخت غرامت به مالك يك پلاك شخصي بابت عرصه در مسير و همچنين اخذ مجوز توافق براي اعلام كاربري يك پلاك در بخش يك قم پرداخت كه هر دو لايحه به تصويب رسيد.

مصطفي سعادت‌طلب در ادامه با اشاره به نامه مديركل بنياد مسكن انقلاب اسلامي استان قم مبني بر تهاتر طلب نقدي آن نهاد از شهرداري بابت احداث بلوار مرجعيت با مبلغ عوارض ساختمان پروژه شهرك امام خميني گفت: طبق نظر كميسيون امور زيربنايي با توجه به طلب بنياد از شهرداري در صورت‌وضعيت‌هاي تأييدشده، مقرر شد شهرداري تا سقف ۲۵ درصد تخفيف براي دريافت پروانه پروژه شهرك امام خميني اعمال كند.

 زين‌العابدين قراچورلوي عضو كميسيون برنامه و بودجه در مخالفت با اين لايحه اظهار كرد: طبق قانون نهادها و ارگان‌هاي دولتي شامل تخفيف نمي‌شوند و بنياد مسكن نيز يك نهاد دولتي به شمار مي‌رود.

آتش‌زر هم با اشاره به اينكه شورا براي مردم كاهش عوارض پيش‌بيني مي‌كند، يادآور شد: با توجه به اينكه بنياد مسكن به دنبال سود اقتصادي نيست و براي مردم عادي مسكن مي‌سازد در كميسيون امور زيربنايي با تخفيف ۲۵ درصدي موافقت شد.

نايب‌رئيس شوراي اسلامي شهر قم نيز با اشاره به اينكه قراردادي كه براي اجراي بلوار مرجعيت با بنياد مسكن منعقد شده ۸۰ درصد غير نقدي و ۲۰ درصد نقدي است خاطرنشان كرد: با توجه به اينكه بنياد كار را به خوبي پيش برده و تا پايان آبان ماه صورت‌وضعيت آن‌ها ۲۰ ميليارد تومان بوده است به دنبال تخفيف هستند.

حسن بختياري افزود: اگر اين ۲۵ درصد تخفيف هر چه زودتر انجام شود، بنياد مسكن قم مي‌تواند براي ادامه پروژه از بنياد مسكن كشور پول بگيرد تا پروژه متوقف نشود.

رئيس كمسيون امور زيربنايي شوراي شهر نيز تأكيد كرد: به نظر مي‌رسد اين تصميم مي‌تواند كمك خوبي به پروژه بلوار مرجعيت كند و به همين دليل بهتر است هرچه زودتر به تصويب برسد.

شهردار قم نيز اگرچه با مساعدت نسبت به بنياد مسكن موافق بود اما بر نحوه پيگيري اين موضوع از سوي بنياد مسكن و ارسال نامه به شورا اعتراض كرد.

دكتر سقاييان‌نژاد به بررسي‌هاي صورت گرفته بر روي اعداد و ارقام اين پروژه و پيگيري‌هاي معاونين شهرداري اشاره كرد و يادآور شد: اشكالي كه وجود دارد اين است كه بنياد مسكن كار را از كانال خودش پيگيري و دنبال نكرده است.

وي با بيان اينكه شهرداري پس از انجام بررسي‌هاي دقيق لايحه‌اي شفاف تنظيم و به شورا ارسال كرده است، گفت: ما بايد كارهاي كارشناسي خود را انجام مي‌داديم و پس از آن لايحه را براي تصويب به شورا ارسال مي‌كرديم.

شهردار قم ارسال نامه از سوي بنياد مسكن به شورا براي درخواست تخفيف را بدعت دانست و اظهار كرد: بايد اجازه بدهيم با توجه به اطلاعاتي كه وجود دارد مسئله چارچوب قانوني خود را طي كند.

وي با بيان اينكه در جريان پروژه به صورت حلاجي شده بوديم تا لايحه‌اي شفاف به شورا ارائه شود ابراز كرد: يك سري مسائل قانوني نيز بر سر راه بود كه ما در راستاي حل مشكل، آن‌ها را پيگيري و برطرف كرديم.

سقاييان‌نژاد تأكيد كرد: اين موضوع به تصويب خواهد رسيد اما بايد روند خود را طي كند كه اين اتفاق در حال حاضر رخ نداده و از كانال خودش به صحن علني شورا نيامده و تنها معضل همين است.

در نهايت با توجه به اظهارات شهردار قم، اعضاي شوراي شهر رأي به عودت اين لايحه به كميسيون دادند تا در هفته آينده لايحه شهرداري بررسي و در مورد آن تصميم‌گيري شود.

رئيس كميسيون خدمات شهري شوراي شهر در ادامه اين جلسه با اشاره به نامه فرمانداري قم مبني بر مغاير بودن دو بند از مصوبه تعرفه بهاي خدمات سازمان آرامستان‌ها با آيين‌نامه وضع و وصول عوارض اظهار كرد: فرمانداري خواستار اصلاح و تجديدنظر در خصوص اين مصوبه شده است.

 به گفته عباس ذاكريان دو بندي كه فرمانداري خواستار اصلاح آن شده است در خصوص ورودي اموات غيربومي به استان قم است كه طبق مصوبه شوراي شهر مبلغي براي آن تعيين شده است.

وي خاطرنشان كرد: با بررسي‌هاي صورت گرفته و طبق نظر حقوقي مشاور شورا اين دو بند مغايرتي با آيين‌نامه‌ها نداشته و نظر فرمانداري جنبه حقوقي ندارد و بايد بر اين دو بند اصرار انجام شود.

رئيس كميسيون خدمات شهري در ادامه اظهار داشت: در ادامه نامه فرمانداري آمده است "در خصوص ساير بندهاي اين مصوبه پس از اخذ مجوز از كارگروه تخصصي تنظيم بازار بخش‌نامه مورخ ۲۲ فروردين ۹۴ معاون اول رئيس‌جمهور بلامانع است"

محسن عابديني عضو كميسيون برنامه و بودجه نيز با بيان اينكه ما در تدوين تعرفه‌ها رعايت انصاف را كرده‌ و افزايش حداقلي داشته‌ايم، گفت: اگر اين افزايش حداقلي را نتوانيم عملي كنيم با افزايش‌هايي كه دولت در بخش انرژي و ساير خدمات مي‌دهد سيستم ما مستهلك شده و دچار مشكل مي‌شود. در نهايت اصرار بر دو بندي كه فرمانداري خواستار اصلاح آن شده بود به تصويب اعضاي شوراي اسلامي شهر قم رسيد.

در ادامه اين جلسه لايحه كمك به بنياد شهيد در ارتباط با پرداخت عوارض و لايحه دوفوريتي اعطاي مجوز تخفيف ۵۰ درصدي به بهاي خدمات حمل و نقل و نگهداري خودروهاي سدمعبري موجود در پاركينگ سايت البرز به مناسبت دهه فجر به تصويب رسيد

منبع : شهر نیوز

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com