کد خبر ۳۲۴۱۰ انتشار : ۳۰ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۱۳
مدیرکل بهزیستی قم خبر داد:

کودکان کار در استان قم ساماندهی شدند

رضا سلیقه مدیرکل بهزیستی قم با بیان اینکه 70 درصد از آسیب‌های اجتماعی غیر بومی هستند، گفت: در سال گذشته حدود 300 کودک خیابانی و کار توسط بهزیستی ساماندهی شده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم  رضا سلیقه با اشاره به تفاوت کودکان کار و خیابانی اظهار داشت: منظور از کودک کار افراد زیر 18 سال هستند که از طریق دستفروشی کسب درآمد می‌کنند همچنین کودکان خیابانی افرادی هستند که در خیابان تکدی‌گری می‌کنند و این کودکان اوضاع خانوادگی نابسامانی داشته و یا مهاجر هستند.

مدیرکل بهزیستی قم با بیان اینکه وظیفه جمع آوری و هدایت کودکان کار از سطح خیابان‌ها به عهده شهرداری و نیروی انتظامی است، افزود: این کودکان بعد از جمع‌آوری تحویل مرکز کودکان خیابانی بهزیستی می‌شوند سپس افراد پذیرفته شده در مرکز کودکان خیابانی بهزیستی تا سه هفته ساماندهی می‌شوند.

سلیقه با بیان اینکه افراد پذیرفته شده در مرکز کودکان خیابانی بهزیستی به دو گروه بومی و غیربومی تقسیم می‌شوند، گفت: کودکان خیابانی ساکن قم از نظر خانوادگی پیگیری می‌شوند و تا جائیکه امکان دارد کمک به حل معضل می‌کنیم و یا حتی مخارج تحصیل آن‌ها را تأمین می‌کنیم.

وی با بیان اینکه 70 درصد از آسیب‌های اجتماعی غیر بومی هستند، خاطرنشان کرد: بعد از شناسایی کودکان غیربومی و برقراری ارتباط با خانواده‌هایشان، با بهزیستی آن شهر هماهنگی‌های لازم صورت می‌گیرد و این کودکان را تحویل خانواد‌هایشان می‌دهیم.

مدیرکل بهزیستی قم تصریح کرد: کودکان خیابانی و کار غیربومی خدماتی در استان قم دریافت نمی‌کنند و این افراد به استان‌های مربوطه اعزام می‌شوند.

مدیرکل بهزیستی قم با بیان اینکه در سال گذشته حدود 300 کودک خیابانی و کار توسط بهزیستی ساماندهی کردیم، گفت: با دادستانی و دادگستری هماهنگی‌های لازم صورت گرفته تا با گذاشتن قانونی، جلوی مهاجرت مجدد این افراد گرفته شود.

سلیقه بیان کرد: تعداد کل کودکان پذیرش شده در مرکز کودکان خیابانی بهزیستی در 6 ماه اول نخست سال جاری 108 کودک هستند که از این تعداد 89 نفر کودک کار و 19 نفر کودک خیابانی بوده‌اند.

وی با بیان اینکه کودکان کار به علت فقر اقتصادی به سمت دستفروشی رفته‌اند، افزود: باید سیستم‌های حمایتی این افراد را تحت پوشش بگیرند تا به علت فقر از ادامه تحصیل باز نمانند و دستفروشی آن‌ها از طریق روال قانونی و مجوزهای که صادر می‌شود صورت بگیرد.

مدیرکل بهزیستی قم تصریح کرد: بسیاری از کودکان کار کودکان خیابانی هستند که به علل مختلف از جمله اعتیاد پدر خانواده، اوضاع نابسامان خانوادگی و طلاق والدین مشغول دستفروشی هستند.

وی افزود: فرهنگ سازی و ساماندهی کودکان کار دارای اهمیت است چراکه بهتر است کمک‌رسانی شهروندان از طریق کانال‌های قانونی باشد تا این معضل حل شود.

مدیرکل بهزیستی قم با بیان اینکه در استان قم مرکزی برای پذیرش کودکان کار وخیابانی وجود دارد، خاطرنشان کرد: در این مرکز تیم مددجویان و روان‌شناسان به صورت شبانه‌روزی فعالیت می‌کنند لذا کمک به این خانواده و ایجاد اشتغال برای سرپرست خانواده مباحث مورد بررسی هستند.

سلیقه با بیان اینکه از لحاظ قانونی، تأمین فضا و تسهیلات مورد نیاز برعهده شهرداری بوده و موارد مربوط به مددکاری مربوط به بهزیستی است، گفت: امید است با تغییر مدیریت شهرداری استان قم هماهنگی بیشتری برای حل این مشکلات زمینه صورت گیرد.

وی خاطر نشان کرد: کودک حاصل طلاق و یا خانواده نابسامان در معرض هر آسیبی از جمله اعتیاد، سوء استفاده‌های مختلف جنسی و یا استفاده از این کودکان در جهت توزیع مواد مخدرهستند.

مدیرکل بهزیستی قم با اشاره به قوانین موجود درباره کودک آزاری گفت: کودک‌آزاری تنها آسیب‌ فیزیکی نیست بلکه شامل محرومیت از تحصیل وعدم تناسب کار خواسته شده از کودک با توان وی می‌شود.

منبع: تسنیم

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com