کد خبر ۳۲۵۵۱ انتشار : ۷ آذر ۱۳۹۴ ساعت ۱۶:۵۰
مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان قم عنوان کرد

ضرورت ایجاد زمینه‌های تحقق دولت الکترونیک در قم

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان قم با بیان اینکه محتوای فرهنگی نظام از قم تغذیه می‌شود، گفت: متاسفانه تولید محتوایی در قم هنوز بر اساس استاندارهای 30 سال قبل است و این ضعف بزرگی است که باید رفع شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم ، سید حسن هانی طبایی امروز در نخستین جلسه کارگروه تحول اداری و دولت الکترونیک که در سالن جلسات امام جواد (ع) استانداری قم برگزار شد با تاکید بر لزوم تحقق دولت الکترونیک در تمام دستگاه‌های استان افزود: باید به دنبال تولید و عرضه محتوای جدید بر اساس استاندارهای روز دنیا باشیم.

وی با بیان اینکه حوزه اشتغال و کارآفرینی مورد تاکید دولت فعلی است و در گذشته ساختاری برای آن تعریف نشده بود اظهار کرد: حمایت، تقویت، ایجاد تحول در بازار ارتباطات و فناوری اطلاعات در استان و تسهیل در حوزه کسب و کار، پیگیری و تسهیل به منظور توسعه خدمات دولت الکترونیکی قابل ارائه بر بستر شبکه ملی اطلاعات در استان از جمله اهداف ما است.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان قم ایجاد شبکه IX را از جمله برنامه‌های این مرکز دانست و ابراز کرد: این شبکه به منظور اتصال به شبکه ملی تا پایان سال جاری راه‌اندازی شود.

هانی طبایی با بیان اینکه هیچ حوزه‌‌ای خارج از فناوری اطلاعات قرار نمی‌گیرد، به مسیر تحول سه‌گانه اقتصادی اشاره کرد و گفت: بخش خدمات 48 درصد، صنعت 34.5 درصد و بخش کشاورزی نیز 17.5 درصد اشتغالزایی دارند.

وی با انتقاد از عدم اهتمام ادارات در دریافت و ارائه سرویس‌های مناسب در این زمینه بیان کرد: بزرگترین چالش ما جلوگیری از هزینه‌های چندباره‌ای است که بر دولت و کشور تحمیل می‌شود.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان قم بانک‌ها را از جمله مراکزی اعلام کرد که در حوزه خدمات الکترونیک پیشگام هستند و افزود: همچنین مراکز حوزوی در استان اهتمامی جدی برای دریافت و ارائه خدمات به صورت الکترونیکی دارند که مطلوب است سایر ادارات و سازمان‌ها از این مراکز الگوگیری کنند.

هانی‌ طبایی با اعلام آمادگی پهنای باند استان در ارائه خدمات‌دهی کامل به استان اظهار کرد: در حال حاضر پنج مسیر با ظرفیت 24 گیگابیت بر ثانیه به شبکه ارتباطات زیرساخت کشوری متصل است.

وی تعداد مراکز مخابراتی استان را 19 مرکز ذکر کرد و گفت: در حال حاضر 583 هزار و 587 پورت شماره ثابت منصوبه داریم که ضریب نفوذ آن نیز به 40.06 درصد می‌رسد.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان قم تعداد شماره‌های دائم و اعتباری همراه اول را یک میلیون و 301 هزار و 151 سیم‌کارت اعلام کرد و افزود: پوشش جمعیتی این سیم‌کارت‌ها 99.4 درصد است.

هانی‌طبایی سیم‌کارت‌های واگذار شده دائمی و اعتباری ایرانسل را نیز 272 هزار و 984 سیم‌کارت ذکر کرد و گفت: ضریب نفوذ این اپراتور نیز 99 درصد است.

وی با اعلام اینکه هزار و 500 سیم‌کارت دائمی رایتل در استان قم فعال است گفت: تعداد سیم‌کارت‌های اعتباری رایتل نیز 60 هزار سیم‌کارت است که پوشش جمعیتی این اپراتور در استان به کمتر از چهار درصد می‌رسد.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان قم با اشاره به پورت‌های اینترنت پرسرعت در استان بیان کرد: در حال حاضر 76 هزار پورت ADSL در استان موجود است و مجموعه اپراتورهای خصوصی نیز 65 هزار پورت است که 132 هزار عدد آن فعال هستند.

هانی‌طبایی مشترکان سه اپراتور موجود در کشور و سیم‌کارت‌های 3G  و 4G را 450 هزار مشترک ذکر و ابراز کرد: همراه اول 100 آنتن دارد که برای پوشش کامل جمعیتی باید تعداد آنتن‌هایش را به 500 عدد برساند.

وی با اظهار اینکه محتوای فرهنگی نظام از قم تغذیه می‌شود یادآور شد: متاسفانه تولید و عرضه محتوایی در قم هنوز بر اساس استاندارهای 30 سال قبل است و این ضعف بزرگی است که باید رفع شده و نگرش جدید ایجاد شود.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان قم ایجاد اشتغال و کارآفرینی در این حوزه را بسیار سودمند دانست و تصریح کرد: در استان ما با وجود زمینه‌های لازم برای تحقق دولت الکترونیک فرصت‌سوزی بالاست و با برنامه‌ریزی درست باید این مشکل را رفع کرد.

هانی‌طبایی تولید محتوا را درآمدزا دانست و گفت: بسیاری از شرکت‌های مطرح در زمینه IT محتوامحور هستند و ما نیز اگر ادعا داریم که ام‌القرای جهان اسلام هستیم باید به سلاح تولید محتوا مجهز شویم.

منبع : فارس 

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com