کد خبر ۳۲۵۹۵ انتشار : ۸ آذر ۱۳۹۴ ساعت ۱۳:۴۵
رئیس اداره سلامت اداره‌کل آموزش و پرورش استان قم خبر داد

بهره‌مندی 1500 دانش‌آموز از طرح آگاه‌سازی و غربالگری اختلالات ژنتیکی

رئیس اداره سلامت و تندرستی اداره‌کل آموزش و پرورش استان قم از بهره‌مندی یک‌هزار و 500 دانش‌آموز از طرح آگاه‌سازی دختران دبیرستانی و غربالگری اختلالات ژنتیکی خبر داد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم ، هادی هدایتی‌پوربا اشاره به تفاهم‌نامه‌ بین سازمان بهزیستی و وزارت آموزش و پرورش اظهار کرد: این تفاهمنامه در زمینه اجرای طرح‌های آگاه‌سازی دختران دبیرستانی و غربالگری اختلالات ژنتیکی امضا شده است.

وی خاطرنشان کرد: به همین منظور جلسه‌ای با حضور مسئولان اداره سلامت و معاونت بهزیستی برگزار شد تا این تفاهم‌نامه عملیاتی شود.

رئیس اداره سلامت و تندرستی اداره‌کل آموزش و پرورش استان قم با بیان اینکه با 21 دبیرستان دخترانه در نیروگاه هماهنگی‌های لازم انجام شد تا کارشناسان بهزیستی برای آگاه‌سازی دختران به این مدارس اعزام شوند، گفت: آگاه‌سازی لازم برای هزار و 500 دانش‌آموز دختر انجام شد و اکنون مرحله دوم غربالگری است.

وی عنوان کرد: بر اساس این طرح آگاه‌سازی دخترانی که در سنین ازدواج هستند، انجام می‌شود تا با اختلالات ژنتیکی آشنا شوند و از اتفاقاتی که به دلیل نداشتن آگاهی دانش‌آموزان و والدین اتفاق می‌افتد، پیشگیری شود.

هدایتی‌پور با اشاره به اهداف دیگر طرح آگاه‌سازی دختران دبیرستانی و غربالگری اختلالات ژنتیکی گفت: این طرح به منظور آزمایشات لازم پیش از ازدواج به ویژه برای کسانی که خویشاوند هستند صورت می‌گیرد که مرحله اول آن به پایان رسید و مرحله دوم آن از دوم آذر تا پایان سال تحصیلی ادامه دارد.

وی با بیان اینکه جامعه مخاطب این طرح دانش‌آموزان پایه دوم متوسطه دوم هستند، گفت: مطالعات نشان داده اگر این آگاه‌سازی انجام شود، از بروز بسیاری بیماری‌هایی که نشانه‌ای از اختلالات ژنتیکی دارند و در آینده دامن‌گیر افراد می‌شود، جلوگیری خواهد شد.

منبع : فارس 

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com