کد خبر ۳۲۸۳۶ انتشار : ۱۸ آذر ۱۳۹۴ ساعت ۰۹:۱۱
مدیرکل اوقاف و امور خیریه قم:

90 درصد بیمارستان‌های قم از محل موقوفات ساخته شده‌اند

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قم گفت: وقف می‌تواند بسیاری از خلأها و کمبودها را پر کند و به عنوان مثال 90 درصد بیمارستان‌های قم از محل موقوفات ساخته شده‌اند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم ، حجت‌الاسلام والمسلمین اسماعیل حسینی‌مقدم سه‌شنبه‌شب در همایش وقف و رسانه که در سالن همایش های امامزاده سید علی برگزار شد، گفت: مقوله وقف ابعاد گسترده‌ای دارد و برای شناخت کامل آن باید تمام آن ابعاد را مورد بررسی قرار داد.

وی افزود: پیامبر اعظم(ع) برای بیان اهمیت وقف نگاه جامعه را به پس از مرگ متوجه کرد و فرمود اگر انسان بمیرد پرونده تمام کارهای نیک او بسته می‌شود به جز صدقه جاریه بنابراین وقف به عنوان کامل‌ترین عمل صالح معرفی شده است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه قم با اشاره به خدمات آیت الله میرزا ابوطالب قمی ابراز کرد: این عالم بزرگ زمین‌های فراوانی را وقف خدمت به زائران حضرت معصومه کرد به گونه‌ای که این صدقه جاریه بیش از دو قرن است که منشأ خدمات و برکات فراوانی شده است.

وی بعد اقتصادی وقف را مورد توجه قرار داد و تصریح کرد: صاحب نظران هزاران صفحه درباره اهمیت و جایگاه وقف نوشته‌اند و بیش از این نیز امکان دارد.

حسینی‌مقدم ادامه داد: وقف در کنار اقتصاد دولتی و خصوصی یک اقتصاد متمایز دیگری است که برخی فکر می‌کنند سبب جمود اقتصاد می‌شود اما در واقع از آن جایی که صدقه جاریه است قرن‌هاست که دارای پویایی خاصی است.

وی تصریح کرد: 90 درصد بیمارستان های قم از محل موقوفات ساخته شده‌اند. آیا این موجب جمود اقتصاد است؟

مدیرکل اوقاف و امور خیریه قم، ویژگی‌های یک واقف را مورد توجه قرار داد و گفت: یک واقف باید بسیار اهل معرفت باشد که از اندوخته‌های خود بگذرد و سرمایه‌های مادی‌اش را در خدمت جامعه قرار دهد.

وی بیان کرد: وقف‌نامه‌ها چنان مضامین عالی و بلندی دارند که اگر انسان آنها را با دقت و تفکر بخواند بهترین درس اخلاق‌ها را در آنها می‌یابد.

حسینی‌مقدم تأکید کرد: گاهی دولت به خاطر کمبود اعتبارات نمی‌تواند برخی از طرح‌ها را اجرایی کند که در اینجا وقف می‌تواند چنین خلأهایی را پر کند. در گذشته حکومت‌ها نقش چندانی در تمدن‌ها نداشتند و محور همه خدمات اجتماعی وقف بود. به عنوان مثال در استان قم ده‌ها آب انبار وجود دارد که همگی موقوفه بودند.

وی تبیین کرد: وقف نیاز به حمایت رسانه‌ای دارد و از آنجایی که جامعه نیازمند وقف است رسانه‌ها این توانایی را دارند که ذهن خیرین را به صدقه جاریه معطوف کنند و این مسئله مورد تاکید آیت‌الله نوری همدانی نیز است چون این مرجع تقلید به ما گفت از شبکه‌های تلویزیونی بخواهید برنامه‌ای ثابت و هفتگی برای ترویج فرهنگ وقف داشته باشند.

منبع : فارس

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com