کد خبر ۳۲۸۷۵ انتشار : ۲۳ آذر ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۲۶

نصب غیراصولی دودکش مهمترین عامل مسمومیت با گاز منوکسیدکربن است

رئیس اداره نظارت و پیشگیری آتش نشانی قم گفت: نصب غیراصولی دودکش دروسایل گرمایشی از جمله بخاری و آبگرم کن، مهمترین عامل مسمومیت ها و مرگ ناشی از استنشاق گاز منوکسید کربن است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم ، یاسر شاه علی لو افزود: بسته بودن مسیر خروج گاز منوکسیدکربن، نداشتن کلاهک درمسیر خروجی گاز که فشار هوا اجازه خروج گاز را به بیرون از خانه نمی دهد و یا کارگذاشتن کلاهک در جهت اشتباه از ایرادهای مهم استفاده از وسایل گازسوز است که باعث وقوع حوادث گازگرفتگی می شود.
وی با بیان اینکه دودکش وسایل گازسوز نباید از طریق شیشه و یا دیوار به بیرون کارگذاشته شود، اضافه کرد: در اینصورت وزش باد مانع مکش دودکش می شود و گازمنوکسیدکربن در داخل منزل انتشار می یابد.
وی اضافه کرد: عدم تهویه مناسب داخل منزل و همچنین خراب بودن رادیاتورهای دیواری که باعث انتشار گاز منوکسیدکربن به داخل منزل می شود نیز از دلایل دیگر مسمومیت است.
شاه علی لو با بیان اینکه گاز منوکسیدکربن بی رنگ و بی بو و هم وزن هوای موجود است، گفت: این گاز به علت سوختن ناقص کربن در آتش به وجود می آید.
وی بیان کرد: ممکن است ایرادهایی در وسایل گازسوز وجود داشته باشد که تا سال ها پنهان بماند و حادثه ای نیز رخ ندهد، ولی برای اطمینان خاطر از نبود نقص در اینگونه وسایل، ضروری است با آغاز فصل سرما، مسیر خروجی گازها و ایمنی وسایل گازسوز به صورت مستمر بررسی شود.
رئیس اداره نظارت و پیشگیری آتش نشانی قم با اشاره به ساختمان های مجهز به سیستم های گرمایشی پکیج، گفت: برخی افراد برای گرم تر کردن اینگونه واحدهای مسکونی، اقدام به نصب بخاری می کنند که غیراصولی است و این اقدام می تواند جان افراد را به خطر بیندازد.
وی، اطمینان از سالم بودن بخاری قبل از نصب آن، بررسی نشتی گاز از اتصال ها، اطمینان از مکش مناسب دودکش ها، خودداری از پوشاندن تمام درزهای درب و پنجره به بهانه گرم تر شدن خانه، اطمینان از نصب صحیح کلاهک و سالم بودن شیلنگ وسایل گرمایشی را از جمله موارد ایمنی برشمرد که باید در نصب و استفاده از وسایل گازسوز در نظر گرفت.
وی گفت: از ابتدای آذرماه جاری تا پایان فصل سرما، کارشناسان آتش نشانی از طریق سامانه تلفنی 125 به صورت 24 ساعته برای پاسخگویی به سوال های همشهریان درمورد گاز منوکسیدکربن آماده هستند.
از شروع فصل سرما تاکنون، مسمومیت با گاز منواکسیدکربن موجب فوت چهار تن و کاهش سطح هوشیاری 28 تن با درجه های مختلف(از درمان سرپایی تا بستری در بخش ویژه) در استان قم شده است؛ سال گذشته 6 تن بر اثر مسمومیت با این گاز در استان قم جان خود را از دست دادند.

منبع : ایرنا

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com