کد خبر ۳۲۹۵۳ انتشار : ۲۴ آذر ۱۳۹۴ ساعت ۲۱:۰۱
معاون پژوهش حوزه علمیه خبر داد

وجود 15 هزار پژوهشگر حوزوی در کشور

معاون پژوهش حوزه علمیه گفت: 15هزار پژوهشگر حوزوی در کشور داریم که بیش از 2600 نفر از آنها در طول سال حداقل یک مقاله علمی منتشر می‌کنند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم ، حجت‌الاسلام والمسلمین سید علی عماد عصر امروز در نشست خبری به مناسبت هفته پژوهش که در مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه برگزار شد گفت: توسعه پژوهش باید به گونه‌ای باشد که نیازهای جامعه اسلامی را برطرف کند.

وی افزود: وضعیت پژوهشی حوزه در سطح ملی رو به رشد است اما این معنای مطلوب بودن وضعیت فعلی نیست.

معاون پژوهش حوزه علمیه با اشاره به نیازسنجی‌های انجام شده ابراز کرد: گام‌هایی که در راستای شناخت عرصه‌های پژوهشی مورد نیاز انجام شده به تهیه چندین فهرست از اولویت‌های پژوهشی منجر شده است و تعداد این فهرست‌های در حال افزایش است.

وی تصریح کرد: هرچند مراکز متعددی در عرصه پژوهش فعال هستند و هیچ رشته‌ای نیست که چندین گروه پژوهشی نداشته باشد اما پشتیبانی لازم از آن‌ها انجام نشده است.

عماد پیوند میان موسسات پژوهشی و نهادهایی که نیازمند نتایج پژوهش‌ها هستند را مورد توجه قرار داد و گفت: یک پژوهش باید به دست کسانی برسد که به آن نیازمندند اما این اتفاق نمی‌افتد؛ به عنوان مثال وزارت اقتصاد و دارایی و سازمان‌های مرتبط از پژوهش‌هایی که در عرصه اقتصاد انجام شده‌اند پشتیبانی نمی‌کنند بنا بر این هر ارگان باید از تحقیقات مربوط به خود حمایت کند.

وی با بیان اینکه اقتصاد پژوهش مسیر خود را لنگ لنگان طی می‌کند تصریح کرد: در حال حاضر 0.79 درصد از بودجه‌ها صرف پژوهش می‌شود درحالی که این رقم در برنامه پنجم توسعه باید به سه درصد می‌رسید و در برنامه ششم توسعه باید به چهار درصد برسد.

معاون پژوهش حوزه علمیه به مشکلات ویژه پژوهش‌های حوزه علوم دینی و انسانی اشاره کرد و گفت: دولت از پژوهش‌های صنعتی، کشاورزی و مهندسی حمایت بیشتری می‌کند چون با تولید رابطه مستقیم دارند در حالی که باید توازنی میان پشتیبانی از پژوهش‌های صنعتی و پژوهش‌های علوم انسانی باشد.

وی اظهار کرد: تولید دانش و فعالیت‌های پژوهشگران مبتی بر انگیزه شخصی است اما گسترش عرصه اطلاعات و بررسی یک موضوع از جوانب مختلف یک پروژه طولانی می‌طلبد که از عهده یک نفر بر نمی‌آید و نیازمند حمایت‌های بیشتری است.

عماد با تاکید بر لزوم پژوهش محورتر شدن حوزه گفت: مهم‌ترین کاری که معاونت پژوهشی حوزه علمیه باید انجام دهد همکاری و هماهنگی بیشتر با معاونت آموزش حوزه است تا با پژوهش محورتر شدن نظام حوزه شاهد شکوفایی ظرفیت‌ها باشیم.

وی با اشاره به برگزاری جشنواره علامه حلی در استان‌ها اذعان کرد: امسال جشنواره علامه حلی در 17 استان برگزار شد و پژوهش‌هایی که رتبه برتر کسب کرده‌اند به جشنواره‌های ملی راه می‌یابند.

معاون پژوهش حوزه علمیه برنامه‌های هفته پژوهش را مورد توجه قرار داد و خاطرنشان کرد: تجلیل از پژوهشگران برتر، دیدار و تقدیر از موسسات و مراکز پژوهشی برتر و بازدید اعضای شورای عالی حوزه علمیه قم از معاونت پژوهشی حوزه برخی از برنامه‌های این هفته هستند.

وی ابراز کرد: از میان 150 مرکز پژوهشی موجود تنها یک پژوهشگاه یعنی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه دارای بودجه دولتی است و سایر مراکز از چنین بودجه‌ای برخوردار نیستند.

معاون پژوهش حوزه علمیه اضافه کرد: 15هزار پژوهشگر حوزوی در کشور داریم که 2684 نفر از آن‌ها در طول سال حداقل یک مقاله علمی منتشر می‌کنند.

وی با بیان اینکه نظام آموزشی حوزه در حال تحول است بیان کرد: نظام آموزشی حوزه تغییراتی در راستای بهبود وضعیت موجود کرده که این تغییرات در سال آینده به طور آزمایشی در 13 مدرسه علمیه سطح یک استان اجرا خواهند شد.

منبع : فارس 

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com