کد خبر ۳۳۳۰۳ انتشار : ۱ دی ۱۳۹۴ ساعت ۱۸:۰۹
آیت الله نوری همدانی مطرح کردند :

منکرین ولایت فقیه طعم فقه را نچشیده‌اند

یکی از مراجع تقلید شیعیان گفت: اگر کسی به ولایت فقیه معتقد نباشد رموز معارف اهل بیت را درک نکرده و طعم فقه را نچشیده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم ، آیت الله العظمی حسین نوری همدانی امروز سه‌شنبه در درس خارج فقه که در مسجد اعظم قم برگزار شد، اظهار داشت: در طول تاریخ فقها، ولایت فقیه را با اینکه قائل بودند ولی آن را اقامه نکردند.

وی ادامه داد: در این زمینه سه قول است که برخی اقامه ولایت فقیه را حرام می‌دانند و می‌گویند هر پرچمی که قبل از قیام امام زمان(عج) بلند شود طاغوت است و برخی مانند امام خمینی(ره) آن را واجب می‌دانند و برخی نیز گفته‌اند نه حرام است و نه واجب؛ بلکه در اختیار مردم است.

استاد سطوح عالی حوزه با بیان اینکه فرزند مؤسس حوزه نیز کتابی در این باره نوشته و تأکید کرده که این مسئله به فهم عقلا باز می‌گردد، اظهار داشت: میرزای شیرازی حکم داد که تنباکو باید تحریم شود که این تحریم موضوع است و نظر میرزای شیرازی، حکم تلقی می‌شود.

وی با بیان اینکه میان فتوا و حکم متفاوت است، اضافه کرد: تعیین اول ماه یا وجوب حج فتوا و واجب است ولی تحریم حج برای یک سال و چند سال موضوع و حکم است.

آیت الله نوری همدانی با اشاره به روند شکل‌گیری حکومت اسلامی از صدر اسلام و خارج شدن آن از مسیر اصلی بعد از سقیفه، افزود: امام خمینی(ره) بعد از چندین قرن کار امیرالمؤمنین(ع) یعنی تشکیل حکومت اسلامی را انجام داد.

وی ادامه داد: در طول تاریخ شیعه بعد از امیرالمؤمنین(ع) و قبل از امام برخی مانند سربداران دست به اقداماتی زدند اما در مدت کوتاهی متوقف شد.

این مرجع تقلید اظهار داشت: اگر کسی به ولایت فقیه معتقد نباشد رموز معارف اهل بیت را درک نکرده و طعم فقه را نچشیده است بنابراین صاحب جواهر هم که این کتاب عظیم را در زمینه فقه نوشته است قطعاً معتقد به ولایت فقیه بوده است.

وی با بیان اینکه اقامه حکومت اسلامی در سایه ولایت فقیه از دید امام خمینی(ره) واجب بود، تأکید کرد: اهمیت کار رهبر کبیر انقلاب در تشکیل حکومت اسلامی و برپایی انقلاب از اینجا بیشتر روشن می‌شود که در طول تاریخ شیعه این همه از بزرگان و مراجع برای برپایی آن زحمت کشیدند ولی موفق نشدند ولی امام توانستند این کار با عظمت را انجام دهند.

منبع : مهر

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com