کد خبر ۳۳۳۰۷ انتشار : ۱ دی ۱۳۹۴ ساعت ۱۸:۱۶
رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس تأکید کرد:

کیفیت‌گرایی باید مورد توجه مراکز پژوهشی باشد

رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی گفت: تمرکز بر کیفیت گرایی در پژوهش یکی از ارزش‌های پژوهشی است و متأسفانه مراکز پژوهشی بر کمیت تکیه کرده‌اند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم ، حجت الاسلام احمد مبلغی ظهر سه‌شنبه در مراسم تقدیر از پژوهشگران بر‌تر مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی که در مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) برگزار شد، اظهار داشت: از گذشته حوزه علمیه دارای پژوهشگرانی نیرومند بوده و وجود مکتب‌ها درون اجتهاد شیعه بر وجود پژوهش در حوزه گواه این مطلب است.

وی با بیان اینکه همزمان با پیروزی انقلاب اسلامی فضای پژوهش‌های عمیق فراهم شد، افزود: حوزه علمیه امروز با گذشته بسیار تغییر کرده و دارای قوت و اطلاعات بالا و عمل با حساسیت در موضوع است.

این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به چگونگی رخ دادن نهضت در پژوهش اظهار کرد: اخلاق در هر موضوعی باید رعایت شود و امروز حوزه علمیه باید برای پژوهش اخلاق تعریف کند زیرا بدون اخلاق توجه به پژوهش و پویایی و کارآمدی روی نمی‌دهد.

وی با اشاره به اینکه معمولا فقیهان با یکدیگر ادب را رعایت می‌کردند و متواضع رفتار می‌کردند، گفت: پرداختن به موضوع‌های مهم، فراهم کردن زمینه برای ژرف اندیشی، از ارزش‌های ناظر بر پژوهش است.

تمرکز بر کیفیت گرایی در پژوهش یکی از ارزش‌های پژوهشی است

حجت الاسلام مبلغی با بیان اینکه نقد یکی از اساسی‌ترین ارزش‌های فرهنگ پژوهش است، افزود: تمرکز بر کیفیت گرایی در پژوهش یکی از ارزش‌های پژوهشی است و متأسفانه امروز مراکز پژوهشی بر کمیت گرایی تکیه کرده‌اند.

وی اظهار داشت: مدیریت یکی از ارکان پژوهش است و نبود آن پژوهش را با هرج و مرج مواجه می‌کند.

رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی ابراز کرد: نبود اطلاعات کافی در اختیار پژوهش‌گر یکی از مواردی است که در خصوص آن نیاز است بانک معلوماتی ایجاد شود.

وی عنوان کرد: ایجاد مجموعه‌ای منظم از مراکز پژوهشی و نظارت بر آن‌ها و توجه به بودجه پژوهش از مواردی است که به مدیریت نیاز دارد تا ایجاد شود.

آموزش بدون پژوهش به تکرار منجر می‌شود

حجت الاسلام مبلغی بیان کرد: آموزش بدون پژوهش به تکرار مکررات منجر می‌شود و در این جهت مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی در تلاش است تا با فراهم کردن بسته‌هایی در کوتاه‌ترین زمان بتواند اندیشه‌های پژوهشگران بزرگ را به قانون نزدیک کند.

رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی در این باره ادامه داد: این عمل تجربه جدیدی است و ما با فقدان تجربه پیشین در این خصوص مواجه هستیم اما تمام تلاش خود را برای رسیدن به هدف به کار می‌گیریم.

در این مراسم از خانواده ناصر قربان‌نیا، یکی از شهدای حادثه منا به عنوان پژوهشگر بر‌تر به صورت ویژه تقدیر و قدردانی شد.

در پایان این مراسم از ۳ پژوهشگر دفتر پژوهش حوزه علمیه، دفتر مطالعات اقتصادی و دفتر مطالعات فرهنگی و تعدادی کارکنان مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی تقدیر و قدردانی شد.

منبع : مهر

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com