کد خبر ۳۳۴۱۹ انتشار : ۶ دی ۱۳۹۴ ساعت ۱۵:۴۵
آیت‌الله نوری‌همدانی:

طلاب نسبت به اوضاع زمان آشنایی داشته باشند

یکی از مراجع عظام تقلید گفت: آشنایی به اوضاع زمان یکی از موضوعات مهم است که طلاب باید به آن توجه داشته باشند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم ، آیت‌الله حسین نوری‌همدانی ظهر امروز در جمع طلاب استان ایلام اظهار کرد: تقویت حوزه‌ها از جمله وظایف افرادی است که در راه علم و معارف اهل بیت (ع) گام برمی‌دارند و تاریخ حوزه‌ها از زمان پیامبر اکرم (ص) است.

وی خاطرنشان کرد: این جریان ادامه پیدا کرد و امام صادق (ع) نیز حوزه‌هایی به وجود آوردند و شاگردان فراوانی در مکتب خود تربیت کردند.

این مرجع تقلید با بیان اینکه علما در هیچ دوره‌ای از تاسیس حوزه‌ها غافل نماندند، گفت: در هر زمانی سعی کردند حوزه‌هایی وجود داشته باشد و فارغ‌التحصیلان این حوزه‌ها توانستند اسلام را حفظ کنند تا به دوران کنونی رسیده، بنابراین حوزه‌ها مهم‌ترین عامل انتقال، حفظ و نشر اسلام هستند.

وی مهم‌ترین وظیفه در دوران کنونی را توجه و تقویت حوزه‌ها ذکر کرد و افزود: طلاب باید مدتی درس خوانده و سعی و تلاش کنند و سپس در جامعه وارد شوند و به انجام وظیفه بپردازند.

آیت‌الله نوری‌همدانی خاطرنشان کرد: طلبگی از بهترین شغل‌ها است و در دوران مختلف شغلی پربرکت‌تر و پرفضیلت‌تر از شغل طلبگی نیست، بنابراین باید قدردان خدا باشیم که در این شغل قدم گذاشته‌ایم.

وی به ذکر نکاتی در امر طلبگی طلاب پرداخت و گفت: طلاب باید با نیت خالص به تحصیل دروس بپردازید و تمام فعالیت‌ها با اخلاص باشد، زیرا اگر تحصیل علم با اخلاص توام نباشد، علم برکت پیدا نمی‌کند.

استاد حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: کتاب‌ها و تجربیات علما درس‌آموز است بنابراین باید آنها را مطالعه کنیم و در آنها نخستین شرط اخلاص ذکر شده است.

وی عنوان کرد: به اندازه‌ای طلاب عزیز هستند که فرشتگان بال و پر خود را در سر راه طلاب می‌گسترانند تا آنها روی آن گام بردارند.

آیت‌الله نوری‌همدانی با بیان اینکه انسان باید با همت بلند درس بخواند، گفت: شیخ مفید و شیخ طوسی زمانی طلبه بودند ولی با همت بلند توانستند به جایگاه والا دست پیدا کنند.

وی خاطرنشان کرد: افراد سست و تنبل پیشرفت نمی‌کنند بلکه همت بلند و جدیت برای پیشرفت لازم است، بنابراین باید با جدیت و تلاش گام برداشت، زیرا راه پر فراز و نشیبی پیش رو بوده و اصل بر اراده قاطع و همت بلند است.

این مرجع تقلید با بیان اینکه طلبه باید قهرمان میدان علم، جهاد و مبارزه باشد، گفت: هر اندازه فرد زحمت بیشتری تحمل کند، به عظمت بیشتری دست پیدا می‌کند، بنابراین کسی که اراده کرده جلو بیفتد، عقب نمی‌ماند که این امر از تاثیرات سعی، کوشش و اراده است.

وی اهمیت نظم در امور زندگی را مورد توجه قرار داد و افزود: باید منظم باشیم، نظم در زندگی نقش فراوانی دارد ولی برخی افراد بی‌برنامه هستند، اینگونه افراد پیشرفت نمی‌کنند، باید در نظر داشت هر انسان منظمی موفق است و داشتن برنامه در پیشرفت انسان تأثیر دارد.

آیت‌الله نوری همدانی تاکید کرد: مطالعه شرح حال و رفتار علما نیز در موفقیت تاثیرگذار بوده که یکی از فصل‌های شرح حال آنها استقامت است، بنابراین در مسیر تحصیل علم باید استقامت داشته باشید.

وی با اشاره به امور دیگر که طلاب باید به آن توجه داشته باشند، گفت: خواندن نماز شب قلب انسان را نورانی می‌کند و علم با نورانیت قلب انسان ارتباط دارد.

استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه آشنایی به اوضاع زمان یکی از موضوعات مهم است که باید به آن توجه داشته باشیم، گفت: در دوران کنونی انقلاب اسلامی به وجود آمد که تحولی در کل جهان ایجاد کرد و اسلام ناب را به صحنه زندگی مردم آورد، در حالی که قرن‌ها اسلام ناب به حاشیه رانده شده بود.

وی خاطرنشان کرد: امام خمینی (ره) مردم را از سیطره استبداد و استکبار نجات داد تا به استکبارستیزی و ظلم‌ستیزی بپردازند.

آیت‌الله نوری همدانی تاکید کرد: طلاب باید در حوزه‌هایی مانند تحصیل، تعلیم و تربیت کار کنند و در مبارزات آرام نباشند، زیرا دشمنان علیه ما نقشه دارند.

وی با بیان اینکه طلاب سرباز امام زمان (عج) هستند، گفت: باید در نظر داشته باشیم این انقلاب زمینه‌ساز ظهور است.

منبع : فارس 

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com