کد خبر ۳۳۷۹۲ انتشار : ۱۷ دی ۱۳۹۴ ساعت ۰۹:۲۷
مدیرکل آموزش و پرورش استان قم:

2300 کودک در استان قم لازم‌التعلیم هستند

مدیرکل آموزش و پرورش استان قم گفت: عده‌ای از این کودکان به دلیل بیماری‌های خاص توانایی حضور در مدرسه و تحصیل ندارند اما متاسفانه تعدادقابل‌توجهی از این‌ها را کودکانی تشکیل می‌دهند که والدین‌شان به آنها اجازه تحصیل نمی‌دهند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبرقم (قم نا)، حمیدرضا شیخ‌الاسلام در هفتمین جلسه شورای عالی آموزش و پرورش استان که در سالن امام جواد استانداری برگزار شد گفت: کسب رتبه دوم کنکور هنرستان و کارودانش توفیق بسیار ارزشمندی برای جامعه استان قم به شمار می‌آید و این استان توانسته است بین 32 استان چنین رتبه‌ای را کسب کند.

وی افزود: رتبه نخست زبان انگلیسی در کنکور سال 94، رتبه دوم نمرات نهایی رشته‌های فنی‌وحرفه‌ای، رتبه سوم جشنواره نوجوان خوارزمی ویژه مقطع متوسطه نخست و رتبه پنجم رشته‌های نظری در کنکور سراسری دیگر رتبه‌هایی هستند که توسط دانش‌آموزان استان قم کسب شده‌اند.

مدیرکل آموزش و پرورش استان قم ادامه داد: بر این باوریم که اگر برنامه‌ریزی‌هایمان بر مبنای دقیق انجام بگیرند و با کنترل واحدهای نظارتی پیش بروند دانش‌آموزان قمی می‌توانند موفقیت‌های بیشتری کسب کنند چون از ضریب هوشی بسیار بالایی برخوردارند و این یک امتیاز بزرگ برای ماست.

شیخ‌الاسلام افزود: باید با ارتقای رتبه علمی خود در کشور به این باور برسیم که توانایی رشد و پیشرفت را دارا هستیم چون سابقه ما این‌گونه نشان داده است که بسیاری از ظرفیت‌های ما به مرحله ظهور رسیده‌اند و از ظرفیت‌های بالقوه نیز برخورداریم.

وی با تاکید بر لزوم ایجاد تناسب میان رشته‌های دبیرستانی و دانشگاهی استان گفت: اگر استان یزد 20 سال است که رتبه نخست کنکور را به دست می‌آورد دلیلش این است که برای فارغ‌التحصیلان دبیرستانی‌اش رشته‌های متناسب دانشگاهی را در استان فراهم کرده بنابراین دانشجو می‌تواند تحصیلات دانشگاهی‌اش را در استان خود ادامه دهد.

شیخ‌الاسلام با اشاره به حساسیت خانواده‌ها در زمینه تحصیل دختران در دانشگاه‌های بیرون استان گفت: به دلیل حساسیت‌های موجود، دختران ناچار به تغییر رشته یا رها کردن تحصیل در دانشگاه می‌شوند به همین دلیل شاهد این هستیم که بالاترین آمار تحصیل دختران دبیرستانی در رشته تجربی است اما پس از فارغ‌التحصیلی وارد رشته‌های انسانی می‌شوند تا در دانشگاه‌های قم ادامه تحصیل بدهند.

وی اضافه کرد: اگر رشته‌های موردنیاز را به قم بیاوریم موفقیت‌های بیشتری در جذب و اشتغال دانشجویان در استان خواهیم داشت چون بیرون رفتن دانشجو از استان هم برای خودش و هم برای خانواده‌اش اسباب زحمت است.

مدیرکل آموزش و پرورش استان قم با اشاره به گسترش رشته‌های فنی‌وحرفه‌ای یادآور شد: از سال گذشته رشته‌های فنی‌وحرفه‌ای را گسترش دادیم تا مشکل اشباع شدن رشته‌های نظری حل شود و در همین راستا رشته‌هایی همچون گردشگری، سوهان‌پزی، گاوداری صنعتی، مرغداری و پرورش ماهیان سنتی را اضافه کردیم.

وی با انتقاد از قطبی شدن دانشگاه‌های کشور در سال‌های گذشته گفت: متاسفانه در سال‌های گذشته دانشگاه‌های استان‌ها حالت قطبی پیدا می‌کردند به عنوان مثال قم به عنوان قطب رشته‌های علوم انسانی مطرح شده بود و دانش‌آموزان از این بابت ضررهای فراوانی می‌دیدند بنابراین نباید اجازه دهیم که دانشگاه‌ها به این سمت بروند.

شیخ‌الاسلام با بیان اینکه مدیریت ما یا براساس شیوه پژوهشی است یا شیوه اصلاح تدریجی اظهار کرد: ما کارگروهی بر اساس شیوه مدیریتی ‌اصلاح تدریجی ایجاد کردیم تا مشخص کنیم که خروجی آموزش و پرورش استان تا پنج سال آینده چه باید باشد.

وی با اعلام اشباع رشته علوم‌ انسانی استان خاطرنشان کرد: رشته علوم‌انسانی در استان واقعا تکمیل شده است و حتی دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد نیز با بحران اشتغال مواجه هستند.

مدیرکل آموزش و پرورش استان قم با ارائه آمار کودکان لازم‌التعلیم گفت: وجود بیش از 2300 کودک لازم‌التعلیم که از تحصیل بازمانده‌اند یک تهدید به شمار می‌رود.

وی افزود: عده‌ای از این کودکان به دلیل بیماری‌های خاص توانایی حضور در مدرسه و تحصیل ندارند اما متاسفانه تعدادقابل‌توجهی از این‌ها را کودکانی تشکیل می‌دهند که والدینشان به آنها اجازه تحصیل نمی‌دهند.

شیخ‌الاسلام ادامه داد: 1081 نفر از این کودکان را شناسایی کردیم و با مراجعه به درب منزلشان از والدین‌شان خواهش کردیم که به آن‌ها اجازه تحصیل ولو در خانه بدهند اما برخی از والدین در هیچ شرایطی چنین اجازه‌ای ندادند بنابراین باید با ورود دادگستری به این مسئله تدبیری در سطح استان بیندیشیم.

 

منبع: فارس

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com