کد خبر ۳۳۷۹۶ انتشار : ۱۷ دی ۱۳۹۴ ساعت ۰۹:۵۷

زنگ خطری به بزرگی زلزله در قم

در چند روز گذشته زلزله و پس لرزه های جعفریه در قم نقل محافل شهروندان قمی بود که بیشتر نگرانی ها از خسارت های ناشی از وقوع زلزله های احتمالی آینده به خاطر مقاوم نبودن ساختمان های شهر است. موضوعي كه همت جمعی همه مسئولین استانی را می طلبد تا پیش از رخ دادن یک فاجعه جلوی خسارت های احتمالی آن گرفته شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبرقم (قم نا)، روز سه شنبه 15 دي ماه قم بیش از 120پس لرزه داشت که به خاطر همین مسئله مردم جعفریه شب را بیرون از خانه گذراندند همچنین یکشنبه 13دی خبر زلزله 6ریشتری قم در صدر اخبار استان بود، اولين زلزله منطقه ساعت 7:30 و با قدرت 3/6 ريشتراتفاق افتاد، از ساعت 7:30 به بعد نیز مقارن ظهر 27 مورد پس لرزه در منطقه به ثبت رسيده كه بزرگ ترين آن ها به ميزان 4 ريشتر بود زلزله در جعفریه و عمق 12 كيلومتري زمين روي داده است.

 البته این زلزله هیچگونه خسارت مالی و جانی به نگذاشت اما همین مسئله می تواند یک زنگ خطر جدی برای استان و مسئولین استانی باشد، زیرا به گفته کارشناسان زمین شناختی استان قم از جمله استان‌هایی است که به دلیل قرار گرفتن در شرایط ویژه لرزه‌زمین‌ساختی، محدوده‌هایی را با خطر نسبی زمین‌لرزه‌ای متفاوت بوجود آورده است، و تصاویر ماهواره‌ای و انجام بازدیدهای صحرایی گسل‌های متعددی در منطقه مورد مطالعه در قم ، شناسایی و معرفی گردیده‌اند که مستعد لرزه‌خیزی بوده و فعال محسوب می‌گردند.

این که استان قم منطقه زلزله خیز است یک اتفاق ناگزیر است و نمی توان برای ان کاری انجام داد و یا جلوی زلزله را گرفت اما انچه در قم مسئله را حساس می کند خسارت های احتمالی است که در صورت وقوع زلزله به جای خواهد گذاشت.

از همین رو در سراسر دنیا افزایش خسارت های ناشی از زلزله  وتعداد زیاد تلفات جانی و مالی بدلیل ضعف در ساخت و ساز سازه ها، بشر را وادار به مطالعاتی برای کاهش این خسارتها و آسیب ها می کند، شهرقم هم داری بافت فرسوده است که همین مسئله نگرانی خسارت های شدید در زلزله های احتمالی را افزایش می دهد،بیش از 1400 هکتار از بافت قم، فرسوده و قدیمی است.

منطق پرتراکم جمعیت در قم از جمله خیابان های آذر،خاکفرج،امامزاده ابراهیم و خیابان چهارمردان،چهل اختران ،عمار یاسرهستند که همگی دارای بافت بسیار فرسوده و قدیمی هستند که گاه با عبور یک کامیون دیوارهای منازل ترک بر میدارند همچنین وجود کوچه های تنگ و باریک که در خور شأن یک شهر البته بهتر بگویم یک کلان‌شهر نیست در این منطقه امدادرسانی در زمان وقوع هر نوع حادثه از جمله زلزله را به شدت کند و سخت می کند.

سالهاست که کارشناسان نسبت به این مسئله به مسئولین شهری هشدار میدهند اما  گاهی خروجی این هشدارها انجام مانورها در مدارس و همچنین تشکیل جلسات مدیریت بحران بعد از وقوع زمین لرزه ها می باشد.

با توجه به این مسئله که اکثر ساکنان مناطق یاد شد از قشر کم درامد هستند توانایی مالی برای بازسازی و نوسازی منازل خود را ندارند به همین منظور اردیبهشت سال گذشته رئیس اداره احیای بافت فرسوده اداره کل راه و شهرسازی استان قم گفت: 8 هزار و 200 واحد در استان قم از سال 88 برای دریافت تسهیلات بافت فرسوده به بانک معرفی شدند که از این تعداد 7 هزار واحد موفق به دریافت وام شدند.

بسیاری از همشهریان قمی بازسازی بافت فرسوده قم را بسیار مهمتر از برخی پروژها می دانند که سالهاست بودجه عمرانی قم را می بلعد.

 مدیرکل مطالعات و برنامه ریزی شهرسازی شهرداری قم درباره بافتهای فرسوده شهر قم و ضرورت بازسازی این مکانها مى‌گوید: مهمترین پروژه در حال بازسازی بافت فرسوده قم در منطقه «چهل اختران» است که با قابلیتهای مذهبی، گردشگری و زیارتگاهی در هسته مرکزی شهر قم قرار دارد و هم اکنون در حال بازسازی است.

به گفته وی براساس آمارهای غیررسمی دو تا پنج درصد پروانه ساخت در بافت فرسوده قم صادر می‌شود که اتفاق خوبی نیست.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر اجرا نشدن تعهدات دولت در بافت فرسوده را مشکل اساسی در این ارتباط ارزیابی می‌کند و می‌گوید: 80 درصد ساخت نیازمند تسهیلاتی است که نباید با سود بالا باشد تا مردم رغبت کنند و امروز مشکل اصلی مردم، پرداخت نشدن تسهیلات مناسب از سوی بانکهاست.

نوسازی بافت های فرسوده با نامه نگاری و دستور احیا نخواهد شد و همت جمعی همه مسئولین استانی را می طلبد تا پیش از رخ دادن یک فاجعه جلوی خسارت های احتمالی آن گرفته شود.

منبع: پايگاه خبري ثامن

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com