کد خبر ۳۳۸۶۹ انتشار : ۲۱ دی ۱۳۹۴ ساعت ۰۹:۲۱
دریکصد و شصت و سومین جلسه شورای شهر قم مصوب شد:

نامگذاری خیابان شبستان به نام آیت الله نمر

نامگذاری خیابان شبستان در اطراف حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه (س) به نام شهید آیت الله نمر، افزایش بهای خدمات سازمان های وابسته به شهرداری در سال آینده و تغییر کاربری چند ملک از مسکونی و تجاری به آموزشی از مهمترین مصوبات بود.

در ابتدای این جلسه که یکشنبه شب در سالن اجتماعات شورای شهر قم با حضور اکثریت اعضا برگزار شد، کلیپی از سخنان رهبر معظم انقلاب در دیدار با مردم قم در 19 دی پخش شد.

ولی الله بیاتی رئیس شورای اسلامی شهر قم نیز درابتدای جلسه با اشاره به محتوای دیدار مردم قم با رهبر معظم انقلاب گفت: معظم له بسیار ازقم راضی بودند و خداوند را نسبت به نعمت ولایت و بصیرت بالای مردم شاکریم.

نعمت الله عواطف رستمی سخنگوی شورای اسلامی شهر قم نیز در نطق پیش از دستور خود با اشاره به اهمیت سفر شهردار و رئیس شورای اسلامی شهر قم به عراق گفت: این سفر در زمینه دیپلماسی فرهنگی و شهری بسیار مهم است هر چند اعضای شورا، نسبت به انگیزه های این سفر بی اطلاع بودند.

دراین جلسه طرح دو فوریت 'اخذ مجوز نامگذاری خیابان شبستان در ضلع جنوبی حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه (س) به نام آیت الله شهید نمر باقر النمر، مطرح شد که همه اعضا به این طرح رای مثبت دادند.

دومین مصوبه جلسه مربوط به اخذ مجوز افزایش تعرفه بهای خدمات سازمان میادین و تره بار در سال 1395 بود که بدون اعلام نظر موافق و مخالف به تصویب اعضای شورا رسید.

دراین جلسه همچنین مصوبه، افزایش تعرفه بهای خدمات سازمان پسماند در سال آینده مطرح شد که در آن جمع آوری، حمل و دفن زباله های عفونی و غیرعفونی حدود 30 درصد نسبت به امسال افزایش پیدا می کند.

چهارمین مصوبه، افزایش 19 درصدی تعرفه خدمات سازمان کشتارگاه صنعتی در 16 ردیف بود که بدون رای مخالف به تصویب رسید.

در یکصدو شصت و سومین جلسه شورای اسلامی شهر همچنین ،لایحه ای در ارتباط با اساسنامه سازمان سرمایه گذاری شهرداری قم مطرح شد که به دلیل برخی مشکلات از دستور کار خارج و قرارشد در جلسات بعدی با کار کارشناسی بیشتری به شورا بیاید.

لایحه مربوط به حل مشکل عوارض و ارزش افزوده یک موسسه فرهنگی نیز در دستور کار قرار گرفت که به تصویب نرسید.


با توجه به اینکه این ملک از آستان مقدس واگذار شده، چالش اصلی اعضای شورا این بود که ارزش افزوده و عوارض از مالک فعلی دریافت شود یا از مالک قبلی. از سوی دیگر چون این ملک به خاطر قرار گرفتن بخشی از آن در مسیر، ارزش افزوده پیدا کرده است، آیا باید از این موسسه نیز ارزش افزوده دریافت کنند یا اینکه مشمول تخفیف شود.


اعضای شورای شهر نسبت به بازگشت این طرح به شهرداری و بررسی بیشتر و کارشناسی دقیق تر آن رای دادند.


محسن عابدینی پور از اعضای شورا در این زمینه گفت: برخی نهادها درخصوص مسائل مرتبط با شهرداری، تحت هیچ عنوان کوتاه نمی آیند ما هم باید مطالبات خود را با جدیت پیگیر کنیم.


وی گفت: سوال این است که ارزش افزوده و عوارض را باید ازمتولی فعلی موسسه و یا مالک قبلی دریافت کرد و این باید شفاف شود.


سعادت طلب رئیس کمیسیون زیربنایی نیز گفت: وقتی خیابانی ایجاد می شود، ظرفیتی در ملک ایجاد خواهد شد و باعث ترقی زمین می شود، هر اندازه که تراکم بیشتر باشد باید ارزش افزوده بیشتری دریافت کرد ، لذا باید کاربر فعلی ارزش افزوده را بپردازد.


محمد ملکی از اعضای شورای اسلامی شهر قم نیز از همکاران خود در شورا خواست به این مصوبه رای ندهند و اجازه دهند به صورت کارشناسی و دقیق تر در کمیسیون بحث و با شفافیت بیشتری به صحن بیاید.

مصوبه بعدی اخذ مجوز دریافت تغییر کاربری آموزشی یک ملک مسکونی مربوط به یک مقام مسئول بود، که طبق نظر کمیسیون با توجه به آموزشی بودن ملک، وجهی از تغییر کاربری اخذ نگردد، این مصوبه به تصویب اعضای شورای شهر رسید.


زین العابدین قراچورلو ازاعضای کمیسیون بودجه دراین زمینه گفت: ما به عنوان شهرداری متولی دریافت کاربری هستیم و باید طبق قانون، ملک را با قیمت کارشناسی و کاربری واقعی ارائه دهیم، ولی ما اگر ارزش افزوده را یکبار دریافت کردیم دریافت دوباره آن صحیح نیست و وجاهت قانونی ندارد.


محسن عابدینی پور از دیگر اعضای شورای اسلامی نیز در این زمینه گفت: معلوم نیست این مدرسه علمیه شخصی است و یا در قالب کاربری های دولتی تعریف شده است؟


سعادت طلب عضو دیگر شورای شهر قم نیز گفت: صد درصد مخالف عدم دریافت تغییر کاربری هستم و باید طبق قانون اقدام کنیم.



*مصوبه دیگر مربوط به اخذ مجوز تمدید یک ساله صدور موقت پروانه بهره برداری یک باشگاه ورزشی بود که مقرر شد تا پایان خرداد ماه سال آینده، به آن مهلت داده شود و عوارض نیز بر اساس تصمیم قبلی شورا برای این مدت اخذ گردد، این مصوبه به تصویب رسید.


سعادت طلب رئیس کمیسیون زیر بنایی نسبت به عدم ارائه اطلاعات نسبت به این طرح انتقاد کرد و گفت: اعضای شورا هیچ ارتباط و اگاهی از این طرح ندارند.


رئیس شورای اسلامی شهر قم نیز خطاب به سعادت طلب گفت: ما چهار روز قبل برای شما ایمیل کردیم و باید شما بررسی می کردید و با آمادگی در صحن در مورد آن اظهار نظر کنید.


سعادت طلب در واکنش به سخنان رئیس شورای اسلامی شهر قم، ایمیل خود را باز کرد وایمیل ارسالی از سوی شورای اسلامی شهر را قرائت کرد و گفت: این طرح ناقص است.


محمد ملکی از اعضای شورای اسلامی شهر قم نیز گفت: باید این مراکز را تقویت کنیم نه اینکه با اقدامات خود مشکلات آنها را افزایش دهیم.


محمود مسگری از دیگر اعضای شورا خطاب به ملکی گفت: این همان طرح قبلی است که شما بدون مطالعه با آن مخالفت کردید و اکنون اتفاق جدیدی در مورد این طرح نیفتاده است که اینگونه حمایت می کنید.



در ادامه ولی الله بیاتی رئیس شورای اسلامی شهر قم به ارائه گزارشی از سفر خود به کشور عراق پرداخت و گفت: تولیت آستان مقدس حضرت امام حسین (ع) شهرک زائر را در قم می سازد و امید است شورای چهارم گام های اساسی در این زمینه بردارد.

طیب حسینی یکی از اعضای همراه شهردار و رئیس شورای اسلامی شهر در سفر عراق نیز در این زمینه گفت: این شهرک در زمینی به متراژ 750هزار متر مربع احداث خواهد شد و بیش از 50 آپارتمان با گنجایش پنج هزار زائر و امکاناتی مانند 10 هزار متر فضای سبز، آب نما، مرکز بهداشت، بازارچه و مسجد و حمام در آن ساخته می شود.

شهردار قم نیز از اعضای شورای اسلامی شهر خواست نسبت به اجرای این طرح ، شهرداری را کمک کنند.

حجت الاسلام والمسلمین محمد آتش زر رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر قم نیز گفت: طبق مصوبه مجلس شورای اسلامی ما حق واگذاری زمین به اتباع خارجی را نداریم ولی قم مستثنی می باشد و اگر آستانه موافقت کند 10 هزار هکتار را در حواشی بلوار پیامبر اعظم زمین (ع) تهیه کنیم بسیار مناسب است.


عباس ذاکریان از اعضای شورای اسلامی شهر قم نیز خواهان بررسی این طرح در ذیل کمیسیون زائر شورا شد.


عابدینی پور از دیگر اعضای شورای اسلامی شهر هم گفت: باید ابتدا زیرساخت قانونی این طرح مهیا شود و بعد وارد مراحل اجرایی شویم.

 

منبع: ايرنا

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com