کد خبر ۳۱۵۶۴ انتشار : ۲۷ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۱۲:۲۴

جنجال و قهر در شب نگرانی شورا از بدهی‌ها

ارائه گزارش میزان تحقق بودجه شهرداری در 6 ماه نخست سال جاری و جنجال در خصوص کمیته‌های کمیسیون فرهنگی مهم‌ترین مباحث جلسه علنی و رسمی شورای شهر قم بود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم ، صد و پنجاهمین جلسه علنی و رسمی شورای اسلامی شهر قم شامگاه یکشنبه با حضور شهردار و به ریاست ولی‌الله بیاتی برگزار شد.

رئیس شورای اسلامی شهر قم در ابتدای این جلسه با تسلیت فرارسیدن ایام سوگواری اباعبدالله (ع) از اقدامات شهرداری قم برای سیاه‌پوش کردن شهر قدردانی کرد و گفت: با اقدامات صورت گرفته، چهره شهر رنگ عزا به خود گرفته و امیدواریم این روند تا پایان ماه محرم ادامه داشته باشد.

بیاتی همچنین با اشاره به برگزاری مراسم مختلف عزاداری توسط هیئات مذهبی شهر قم، از دست‌اندرکاران این هیئات و مردم عزادار که در ایجاد فضای معنوی در قم کوشیدند تقدیر کرد.

پس از سخنان رئیس شورای شهر، زین‌العابدین قراچورلو، عضو شورای شهر و از مداحان اهل‌بیت (ع) در عزای سرور و سالار شهیدان دقایقی را نوحه‌سرایی کرد.

در ادامه جلسه رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر قم به ارائه گزارشی از عملکرد 6 ماهه این کمیسیون پرداخت و با تشکر از شهردار و معاونین و مدیران شهرداری که در جلسات این کمیسیون برای بررسی بودجه حضور جدی داشتند، اظهار کرد: از هزار و 100 میلیارد امسال شهرداری در 6 ماه نخست سال جاری تنها 222 میلیارد محقق شده است.

حجت الاسلام سیدمحمد آتش‌زر خاطرنشان کرد: از کل بودجه شهرداری در سال 94 تنها 20 درصد بودجه محقق شده است که در درآمد نقدی عوارض خوب عمل شده و بیشتر عدم تحقق بودجه در غیرنقدی‌ها است.

وی در پایان سخنان خود از شهردار قم خواست تا احداث ساختمان شورای اسلامی شهر قم پیگیری شود تا این ساختمان برای آیندگان ایجاد شود.

پس از گزارش رئیس کمیسیون برنامه و بودجه، اعضای شورای اسلامی شهر قم به بیان نظرات خود در ارتباط با این گزارش و بودجه شهرداری پرداختند.

نایب رئیس شورای اسلامی شهر در سخنانی اظهار کرد: در این گزارش، ردیف‌های درآمدی خوب بود اما در ردیف‌های هزینه‌های جاری، باید هزینه‌های اداری و خدمات شهری نیز مطرح می‌شد.

* لزوم بررسی بیشتر در بحث تملک‌ها

حسن بختیاری با بیان اینکه در بحث تملک‌ها هم نیاز به بررسی بیشتری است گفت: شهرداری باید بر اساس ردیف‌های بودجه‌ای گزارشی از تمام پروژه‌ها به شورا بدهد تا اعضا آگاهی بیشتر پیدا کنند.

آتش‌زر هم در ادامه این بحث گفت: از هفته آینده اعضای کمیسیون برنامه و بودجه پروژه‌ها را در مناطق و شهرداری مرکز بررسی می‌کنند و گزارش می‌دهند.

رئیس کمیسیون امور زیربنایی شورای شهر قم نیز با بیان اینکه باید بودجه را همراه با برنامه بررسی کنیم، بیان کرد: همچنان این ضعف وجود دارد که برنامه‌ها تحلیل نمی‌شود و بیشتر اعداد و ارقام مطرح می‌شود.

محسن عابدینی دیگر عضو شورای شهر قم هم با اشاره به گزارش بودجه 6 ماه سال جاری شهرداری قم، خواستار ارائه گزارش مقایسه‌ای از بودجه شهرداری قم با سایر کلانشهرهای مشابه شهر قم شد.

* تاخیر 9 ماهه در ارائه گزارش تفریغ بودجه

وی همچنین گفت: مهلت ارائه گزارش تفریغ بودجه سال 93 شهرداری به شورا پایان دی ماه بوده که در حالی که به پایان مهر رسیدیم این گزارش ارائه نشده است.

در ادامه دیگر اعضای شورا نیز نظرات خود را راجع به گزارش بودجه 6 ماه نخست سال جاری شهرداری بیان کرده و شهردار قم و معاونین وی نیز نکاتی را در این زمینه مطرح کردند.

معاون شهرسازی و امور زیربنایی شهرداری قم در این زمینه گفت: زمانی که پروژه‌ای آغاز می‌شود معمولاً واقعیت با چیزی که در بودجه دیده شده متفاوت است.

علیرضا قاری‌قرآن عمده مشکلات در پروژه‌های عمرانی را تملکات دانست و اظهار کرد: در پروژه‌های منطقه‌ای و شاخص از برنامه عقب هستیم.

رئیس شورای اسلامی شهر قم نیز با قدردانی از گزارش ارائه شده گفت: با ارائه این گزارش‌ها مشکلات مشخص می‌شود و می‌توان برای رفع آنها برنامه‌ریزی کرد.

وی بحث‌های تهاترهای شهرداری را مهم ارزیابی کرد و خواستار پیگیری جدی شهرداری در این زمینه شد.

* نگرانی شورا از بدهی‌های شهرداری

بیاتی بدهی‌های شهرداری را جزو نگرانی‌های شورا دانست و گفت: ما برنامه خاصی را در زمینه بدهی‌ها نداشتیم و به شهرداری چیزی ابلاغ نکردیم اما این اقدام به عنوان یکی از افتخارات شهرداری قم خواهد بود.

پس از پایان مباحث مربوط به گزارش بودجه 6 ماهه شهرداری نوبت به طرح لوایح شهرداری رسید که مهم‌ترین آن‌ها کمیته‌های مختلف کمیسیون‌های شورا بود که به رأی اعضا گذاشته شد.

پس از اینکه کمیته‌های دو کمیسیون برنامه و بودجه و حقوقی و نظارت بدون کوچک‌ترین بحثی به تصویب اعضا رسید نوبت به رأی گیری در خصوص پنج کمیته کمسیون فرهنگی و اجتماعی رسید که این موضوع جنجال آفرین شد.

در ابتدا اعضای شورا به تعداد کمیته‌های این کمیسیون انتقاد داشتند و سپس موضوعاتی از جمله حق‌الجلسه اعضای کمیته‌ها را مطرح کردند که واکنش شدید دو عضو کمیسیون فرهنگی را به همراه داشت.

طوبی حجازی در انتقاد به مباحث مطرح شده گفت: مشکل کشور در همین قسمت است که هر کس در جایی که تخصص ندارد اظهار نظر می‌کند.

* آدم‌های بیکاری نیستیم

وی که با حرارت خاصی توأم با عصبانیت سخن می‌گفت، اظهار کرد: مگر آدم‌های بیکاری هستیم که در کمیسیون فرهنگی فقط چهار تا نامه بخوانیم؛ ما بر روی این موضوعات کار کردیم و همه باید به فرهنگ احترام بگذاریم.

عواطف رستمی دیگر عضو کمیسیون فرهنگی نیز با انتقاد از مباحث مطرح شده پیرامون کمیسیون فرهنگی، مطالبی که راجع به حق‌الجلسه کمیته‌ها عنوان شده را توهین به کمیسیون فرهنگی دانست.

وحید شایسته‌نیک کسی که پیکان انتقاد دو عضو کمیسیون فرهنگی به سوی او بود نیز در دفاع از خود گفت: توهین نکردم؛ واقعیت این است که یکی از تبعات ایجاد کمیته‌های متعدد بالا رفتن هزینه‌های جاری است و این حرف بی‌ربطی نیست.

وی با بیان اینکه ما هم دغدغه کار فرهنگی داریم، بیان کرد: ما با کار فرهنگی مخالف نیستیم زیرا هر جایی که مسئله داریم از فرهنگ است.

محمدرضا ملکی، نایب رئیس کمیسیون حقوقی و نظارت نیز با بیان اینکه اساس کار فرهنگی احترام به نظر دوستان است، از اعتراض اعضای کمیسیون فرهنگی به نظرات اعضای شورا انتقاد کرد و گفت: احترام به رأی و نظر دیگران بالاترین کار فرهنگی است؛ باید با احترام از آنچه به صحن آوردیم دفاع کنیم.

طوبی حجازی هم با بیان اینکه ما تازه به شورا نیامدیم که به رأی دیگران احترام نگذاریم، خاطرنشان کرد: همواره نهایت احترام را به رأی دیگران داشته‌ایم اما شیوه برخورد و گاهی الفاظی به کار می‌رود که صحیح نیست.

در ادامه کمیته‌های کمیسیون فرهنگی به رأی اعضا گذاشته شد که هر پنچ کمیته به تصویب رسید.

عواطف رستمی هم که به نشانه اعتراض جلسه را ترک کرده بود بعد از تصویب این لایحه به جلسه برگشت و در پایان جلسه به خبرنگاران گفت تنها برای خواندن نماز جلسه را ترک کرده است.

=============

گزارش: مهدی جعفری

منبع : فارس 

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com