کد خبر ۳۳۹۶۷ انتشار : ۲۳ دی ۱۳۹۴ ساعت ۱۰:۳۸
مدیرکل آموزش‌ فنی‌وحرفه‌ای استان قم مطرح کرد

جای خالی آموزش‌های مهارتی در مدارس و خانواده‌ها‌

مدیرکل آموزش‌ فنی و حرفه‌ای استان قم گفت: خانواده‌ها در رویای مشاغل سطح بالا برای فرزندانشان نباشند بلکه با سوق دادن آنها به سمت مهارت‌آموزی، این نکته را فرهنگ‌سازی کنند که فرد در هر جایگاهی باید برای خود و جامعه مفید باشد.

احمد عطارنیا گفت: در گذشته پدران در تابستان‌ها و ایام تعطیل فرزندانشان را همراه خود به محل کار می‌بردند تا ضمن پر کردن اوقات فراغت، آموزه‌های اولیه مدیریت اقتصادی را نیز به آنها بیاموزند اما امروز که جای خالی آموزش‌های مهارتی در مدارس و خانواده‌ها به شدت احساس می‌شود، سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور می‌تواند این خلأ را پر کند.

وی افزود: در جامعه، کار و حرفه تنها پشت میز نشستن تعبیر می‌شود که برای پیشگیری از این ذهنیت نادرست و هدایت جامعه به سوی کار و فعالیت باید ابتدا این نگرش در خانواده‌ها تغییر کند.

مدیرکل اداره آموزش‌ فنی و حرفه‌ای قم تاکید کرد: خانواده‌ها در رویای دکتر یا مهندس شدن فرزندانشان نباشند بلکه آنها را به سمت مهارت و حرفه‌آموزی سوق دهند.

عطارنیا اظهار کرد: امروزه در این زمینه یک نگاه غیرمنطقی بر خانواده‌ها حاکم شده است چنان‌که گویی لفظ مهندس و دکتر در شناسنامه فرزندشان قید شده در حالی که شغل‌هایی همانند خیاطی، آشپزی، رانندگی و... جایگاه کمتری از این شغل‌ها ندارند بنابراین لازم است این مسئله فرهنگ سازی شود که فرد در هر جایگاهی که هست باید برای جامعه، خود و خانواده مفید باشد نه اینکه همه به دنبال چند جایگاه خاص باشند و سایر موقعیت‌ها را سطح پایین حساب کنند.

وی با اشاره به جایگاه سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای در زمینه اشتغال‌زایی گفت: صاحبان حرفه و هنر در هر جای دنیا که باشند می‌توانند گلیم‌ خود را از آب بیرون بکشند بنابراین سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور در این زمینه جایگاه موثری دارد زیرا با فراهم کردن زمینه فراگیری مهارت، آینده شغلی متقاضیان را تضمین می‌کند.

مدیرکل آموزش‌ فنی و حرفه‌ای قم گفت: سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای متولی ایجاد و ارتقای مهارت است بنا بر این رسالت این سازمان ارائه آموزش و ارتقاء مهارت برای افرادی است که شاغل و یا خواهان اشتغال هستند.

وی با بیان اینکه سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای در چهار خوشه کشاورزی، صنعت، خدمات و فرهنگ و هنر فعالیت می‌کند گفت: اداره‌کل آموزش فنی و حرفه‌ای می‌تواند در شاخه فرهنگ و هنر با کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد همکاری کند.

عطارنیا با تاکید بر اهمیت یادگیری مهارت توسط نوجوانان ابراز کرد: دانش آموزان به ویژه در مقطع راهنمایی و دبیرستان در اوقات فراغت به جای اتلاف وقت باید یک مهارت را فرا بگیرند تا هم با الفبای کار آشنا شوند و هم شغلشان را در آینده آگاهانه انتخاب کنند تا دچار مشکل تغییر پیاپی شغل نشوند.

 

منبع: فارس

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com