کد خبر ۳۴۰۳۲ انتشار : ۲۶ دی ۱۳۹۴ ساعت ۱۳:۰۹
مدیرکل میراث فرهنگی اظهار داشت:

غير قانوني بودن تعداد زيادي از مراكز فروش بليت اتوبوس در قم

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قم گفت: تعداد زیادی ازمراکز فروش بلیت اتوبوس در این استان به صورت غیرقانونی فعالیت می کنند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبرقم (قم نا)، عیسی رضایی با بیان اینکه درمجموع بیش از 80 دفتر فروش بلیت با مجوز سازمان حمل و نقل و پایانه ها درخیابان انقلاب و اطراف حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه (س) فعال هستند، اظهار داشت: این مراکز فروش بلیت که به هیچ وجه نمی توان نام آژانس یا دفتر مسافرتی بر آنها نهاد، تنها فعالیت 10 تا 15 مورد از آنها به صورت قانونی است.


وی خاطرنشان کرد: در راستای جلوگیری از فعالیت های غیرقانونی این مراکز با دستگاه های مختلف بویژه استانداری، نیروی انتظامی، اداره کل حمل و نقل و پایانه ها و شهرداری جلسه های متعددی را برگزار کرده ایم، لذا به تدریج کار پلمپ آنها انجام می شود.


وی با بیان اینکه در قم معمولا علاوه بر این اداره کل، سازمان هواپیمایی کشوری و سازمان حج و زیارت نیز مرجع صدور مجوز پروانه بهره برداری برای فعالیت آژانس های مسافرتی محسوب می شوند، گفت: برخی از این آژانس ها هر سه مجوز را دارند و بیش از 60 آژانس مسافرتی نیز با مجوز میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری اقدام به برگزاری تور گردشگری می کنند.


رضایی با بیان اینکه عمده مشکلاتی که در بحث دفاتر مسافرتی در قم وجود دارد، مربوط به شرکت های حمل و نقل مسافربری است، گفت: این شرکت ها که از طرف سازمان پایانه ها مجوز گرفته اند، در حالی که مجوز فروش بلیت اتوبوس به شهرهای مشهد و یا مهران را دارند، اقدام به برگزاری تور گردشگری و فروش بلیت هواپیما نیز می نمایند که با توجه به قرار گرفتن اغلب این دفاتر در خیابان انقلاب ، سازمان میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری به شدت مصمم به شناسایی و ساماندهی آنهاست.


وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به معضل خانه مسافرهای غیرمجاز در قم، تصریح کرد: یک کمیته نظارت و ارزیابی دراین اداره کل تشکیل شده که کار رصد و بازدید از خانه های مسافرهای موجود در قم توسط این کمیته درحال انجام است.


وی افزود: هر خانه مسافری که فعالیت غیر استاندارد داشته باشد، از سوی این کمیته که اعضای آن متشکل از تعزیرات حکومتی، پایانه ها، صنعت، معدن و تجارت، اماکن نیروی انتظامی و استانداری است، پلمپ می شود.


رضایی با بیان اینکه میراث فرهنگی قم حدود 80 خانه مسافر غیر مجاز را شناسایی و اسامی آنها را نیز به این کمیته ارائه داده است تصریح کرد: این کمیته در حال رصد فعالیت های این خانه مسافرهاست و در صورت تایید غیر مجاز بودن آنها، کار پلمپ توسط اداره اماکن نیروی انتظامی انجام خواهد شد.


وی همچنین علت اصلی فعالیت خانه مسافرها در قم را فقدان هتل های استاندارد در این استان عنوان کرد و افزود: برغم وجود بیش از 140 خانه مسافر مجاز در استان که بواسطه برخورداری از استانداردهای لازم از طرف میراث فرهنگی مجوز دریافت کردند، به علت فقدان هتل ها و اماکن اقامتی مناسب و استاندارد به تعداد کافی در قم، به هیچ وجه نمی توانیم پاسخگوی حجم عظیم مسافر و زائر در این استان باشیم.


رضایی همچنین تعداد مراکز اقامتی و مجموعه های گردشگری در حال احداث قم را نزدیک به 60 مرکز عنوان کرد و افزود: این مراکز شامل هتل، هتل آپارتمان، مهمانپذیر و مجموعه های تفریحی توریستی است که پیشرفت فیزیکی آنها به صورت متغیر بین 10 تا 90 درصد است.


وی با بیان اینکه دولت در این زمینه تسهیلاتی را به سرمایه گذاران در این بخش ارائه می کند، تصریح کرد: در صورت همکاری بانک ها ، این اداره کل نرخ سود این تسهیلات که بین 6 تا 8 درصد است را به صورت یارانه پرداخت می کند.


وی با اشاره به استقبال خوب سرمایه گذاران برای سرمایه گذاری در بخش گردشگری قم، گفت: درحال حاضر سرمایه گذارانی از داخل و خارج از کشور به میزان بیش از 10 هزار میلیارد ریال مشروط به حمایت های تسهیلاتی بانک ها حاضر به سرمایه گذاری در بخش گردشگری قم هستند، لذا اگر حمایت های لازم از این سرمایه گذاران صورت گیرد، ظرف دو سه سال آینده بیش از ظرفیت موجود اقدام به ساخت هتل خواهیم کرد.

 

منبع: ايرنا

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com