کد خبر ۳۴۱۷۲ انتشار : ۲۹ دی ۱۳۹۴ ساعت ۱۷:۲۷
مدیر کل محیط زیست قم مطرح کرد؛

تلفات ناشی از آلودگی هوا بیشتر از تلفات سوانح رانندگی است

رحمان دانیالی مدیر کل حفاظت محیط زیست استان قم با اشاره به اینکه تلفات ناشی از آلودگی هوا بیشتر از تلفات سوانح رانندگی است،گفت:وسایل نقلیه شخصی 14 برابر خودروهای عمومی آلودگی ایجاد می کنند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم ، رحمان دانیالی صبح امروز در نشست خبری که مناسبت 29 دی ماه روز هوای پاک برگزار شد،با اشاره به اینکه هر انسان روزانه به 15 کیلوگرم هوای پاک نیاز دارد،اظهار داشت:جای تاسف دارد که اطلاع رسانی ها در خصوص تبعات ناشی از آلودگی هوا در کشور به درستی انجام نمی شود.

وی با بیان اینکه مرجع آلودگی هوا می تواند انسانی یا طبیعی باشد،افزود:متاسفانه قم هر دوی این ها را داراست،از نوع طبیعی استان قم  کانون ریزگردها ست که در این خصوص نیازمند همکاری سایر استان ها است.

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان قم تاکید کرد:از آلودگی هوای انسان ساز نیز ما بی تاثیر نبوده ایم،استان قم که از نظر کشاورزی در گذشته  قوی بوده در حال حاضر 6درصد کشاورزی دارد ،94 درصد صنعت و خدمات دارد که حدود 39 تا 40 درصد اشتغال زایی ما نیز در قالب همین صنایع است.

وی ادامه داد:یکی از معضلات آلودگی هوا در کلان شهرها ریزگردها هستند  بر اساس آماری که استخراج شده در تابستان میزان ریزگردهای شهر قم به 40 برابر استاندارد رسید ولی مقطعی بود،بروز بیماری های مختلف آلزامیر و سرطان و ... حداقل تبعات ناشی از وجود ریزگردها است.

دانیالی اضافه کرد:در سال 2012 آمار ناشی از مرگ و میر آلودگی هوا حدود 7 میلیون نفر تخمین زده شد،بر اساس آمار دیگری هم متاسفانه تلفات ناشی از آلودگی هوا بسیار بیشتر از تلفات ناشی از سوانح رانندگی است.

وی ابراز داشت:در کشور ما اشتغال و اقتصاد را در اولویت قرار می دهند و محیط زیست را اولویت آخر قرار می دهند ونمی دانند در آینده به چه تبعاتی گرفتار خواهیم شد و بروز بیماری ها هزینه های بسیار زیادی را به جای خواهد گذاشت.

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان قم با بیان اینکه اتفاقات نگران کننده در آینده دامان همه ی کلان شهرهای ما را خواهد گرفت،گفت:نقطه قوتی که علی رغم تمام این تهدید ها استان قم دارد این است که به نسبت خیلی از کلان شهرها آلودگی هوا به مرحله بحرانی نرسیده است و تلاش داریم که همین وضعیت با همکاری دستگاه ها داشته  باشد.

وی ادامه داد:از حدود 120 هزار هکتار کانون بحران آلودگی ریزگردها حدود 3هزار هکتار بوته کاری شده است و موضوع دریاچه نمک نیز بسیار خوب پر رنگ شده است و استاندار قم نیز در این خصوص مکاتباتی را با خانم ابتکار رئیس محیط زیست داشته اند  و امیدواریم که جلسات مشترک با استان های تاثیر گذار بر دریاچه نمک با نتایج خوبی برگزار شود و کاهش اثرات ریزگردها را داشته باشیم.

دانیالی با اشاره به وضعیت فضای سبز داخل شهر نیز،عنوان کرد:شهرداری اقداماتی را انجام می دهد و امیدواریم استفاده از پساب و بهینه سازی پساب خروجی در راستای ایجاد فضای سبز راهکار مفید و موثر باشد.

وی افزود:یک نقطه ضعف دیگر وجود پدیده مزاحم و آلاینده های درون شهری است،اعلام آمادگی کرده ایم که به وسیله شهرداری و سایر دستگاه در خصوص واحد های آلاینده شهری ساماندهی داشته باشیم.

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان قم ،تصریح کرد:هر وسیله نقلیه خصوصی حدود 14 برابر خودروهای عمومی می تواند آلودگی ایجاد کند،استان قم به نسبت سرانه خود بیشتر تعداد موتور سیلکت را دارد که اینها حداقل 6برابر آلودگی صوتی و 8 برابر آلودگی هوا ایجاد می کنند.

وی اظهار داشت:هر شخص با حذف چهار سفر کوتاه درون شهری در هفته می تواند از انتشار 100 کیلوگرم co2 در سال جلوگیری کند،آلودگی هوا 11 برابر آلودگی آب و 16 برابر آلودگی غذا برای انسان خطرناک است.

دانیالی افزود:وسایل نقلیه عمومی شهر قم بیشترشان از رده خارج هستند  باید برنامه های مدونی باشد که کمک به حمل و نقل عمومی شود،به منوریل نیز اعتقادی نداریم اما به هر حال باید در این راستا نیز قدم های مثبتی برداشته شود.

وی با بیان اینکه یکی از معضلات دیگر قم نیروگاه ها هستند،ابراز داشت:نیروگاه قم در حدود 1میلیاردو 140 میلیون متر مکعب مصرف گاز دارد که این موضوع در خوشبینانه ترین حالت است این نیروگاه بار آلودگی بسیاری دارد و تقریبا معادل مصرف کلان شهر قم است.

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان قم ادامه داد:اگر بحث ریزگرد که در فصول بهار و تابستان است را کنار بگذاریم رتبه دوم آلودگی را نیروگاه فعلی می تواند به خود اختصاص دهد،ظهور نیروگاه های با مجوز به ضرر محیط زیست خواهد بود و کوچکترین خواسته ما انتقال نیروگاه های دارای مجوز به مکان مناسب است.

وی تصریح کرد:اداره کل محیط زیست مخالف گاز رسانی به واحد های آلاینده درون شهری و یا در کمربندی ها است ودر این خصوص نیز با شرکت گاز رایزنی هایی انجام داده ایم،700 واحد آجر پزی کوره های آهک و گچ در قم داریم.

دانیالی بیان داشت:پیشنهاد 14 بندی را به اداره مدیریت بحران ارائه داده ایم و بعضی از موارد مستلزم بررسی های کارشناسی بیشتری است،یکی از پیشنهادات ما تخلیه هسته مرکزی شهر از کلیه وسایل نقلیه است که متاسفانه زیر ساخت مناسبی در این خصوص در قم وجود ندارد.

وی ادامه داد:تشدید برخورد با وسائل نقلیه آلاینده،بازدید رایگان از موزه طبیعی تاریخی،طرح سه شنبه های بدون خودرو ،پیاده روی و دوچرخه سواری تا جمکران را  نیز در برنامه های پیش بینی شده در نظر گرفته ایم .

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان قم با بیان اینکه آلودگی هوا یک شبه ایجاد نشده است به اماری در این خصوص اشاره کرد و گفت:امسال در زمینه آلودگی هوا تا به الان 3 روز هشدار، 4روز اضطرار و1 روز خطرناک را داشته ایم.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار قم فردا در خصوص اینکه سازمان محیط زیست چگونه بر روی شهرک های صنعتی به خصوص شهرک شکوهیه و کارنجات تولید کننده آلودگی هوا نظارت دارد؟ عنوان کرد:پایش امسال کارشناسان محیط زیست به نسبت سال مشابه دو برابر شده است و تقریبا 200 اخطار محیط زیستی به واحد های متخلف داده شده است و با همکاری صنعت و معدن  وشهردرای پایش جداگانه داریم البته همین امروز نیز در همین راستا یک واحد صنعتی پلمب شد.

منبع: قم فردا

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com