کد خبر ۳۴۲۵۸ انتشار : ۱ بهمن ۱۳۹۴ ساعت ۱۵:۰۶
در سالروز رحلت حضرت فاطمه معصومه(س):

خادمان حرم مطهر کریمه اهل بیت به سوگ نشستند

در یک هزار و دویست و سی و ششمین سال رحلت حضرت فاطمه معصومه(س) خادمان بارگاه نورانی بانوی کریمه اهل بیت همگام با سایر مجاوران و زائران ، با حرکت دسته عزاداری در غم رحلت آن حضرت سوگواری کردند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبرقم (قم نا)، خیل گسترده خادمان، زائران و مجاوران حرم مطهر حضرت معصومه(س) روز پنجشنبه در «بیت النور» (مکان اقامت 17 روزه این بانوی بزرگواردر قم) اجتماع کردند و در این مکان به عزاداری پرداختند.


«بیت النور»، مکان اقامت حضرت فاطمه معصومه(س)، در محله میدان میر، واقع در بلوار 45 متری عمار یاسر، کوچه یک، مسجد میدان میر قرار دارد.


حجت الاسلام احمد بیگدلی از خطیبان در این مسجد در سخنانی به بیان سیره و زندگانی این بانوی بزرگوار پرداخت و گفت: وجود حوزه علمیه قم، حضور امام خمینی(ره) در این شهر و شروع حرکت انقلاب اسلامی قم و صدور آن به جهان ، همه به برکت وجود مقدس حضرت معصومه(س) است و امروز قم ام القرای جهان اسلام می باشد.


پس از این مراسم خادمان حرم مطهر در پیشاپیش مردم عزادار با حمل پرچم های مشکی ، پس از عبور از خیابان های عمار یاسر، آیت الله طالقانی و آیت الله مرعشی نجفی همراه با سایر دسته های عزاداری برای عرض تسلیت و سوگواری وارد صحن امام رضا(ع) حرم مطهر حضرت معصومه (س) شدند.


از جلوه های مراسم باشکوه و معنوی امروز ، حضور دسته های عزاداری و زنجیرزنی از برخی از شهرهای کشور مانند تبریز و دسته های زائران خارجی از کشورهایی همچون عراق و افغانستان بود که با بیرق های سیاه وارد حرم مطهر می شدند و به عزاداری و مرثیه سرایی می پرداختند و مداحان نیز در رثا و سوگ آن حضرت مرثیه سرایی می کردند.


حضور جوانان و نوجوانان و افراد کهنسال که خادمان آنان را با ویلچر همراهی می کردند، از ویژگیهای این آیین باشکوه بود، آنان همگام با عزاداران کریمه اهل بیت (س) از بیت النور تا حرم مطهر عزاداری کردند و در سوگ رحلت آن حضرت اشک ماتم ریختند.


در مراسم سوگواری در صحن امام رضا(ع)، حجت الاسلام و المسلمین سید محمد سعیدی تولیت آستان مقدس حضرت معصومه(س) و امام جمعه موقت قم نیز حضور داشت.


از دیگر برنامه های امروز صبح حرم مطهر برگزاری زیارت عاشورا توسط علی مالکی نژاد وسخنرانی حجت الاسلام مومنی بود و در ظهر امروز نیز آیینی به همین مناسبت در شبستان امام خمینی(ره) حرم مطهر با سخنرانی حجت الاسلام حسینی قمی و مرثیه سرایی عباس حیدرزاده برگزار شد.


بر اساس این گزارش در شام رحلت حضرت فاطمه معصومه (س) نیز آیین سوگواری در همین مکان با سخنرانی حجت الاسلام حبیب فرحزاد از خطیبان مشهور کشور و مرثیه خوانی سید مهدی میرداماد ترتیب خواهد یافت.


امروز به همین مناسبت آیین های عزاداری در مسجد مقدس جمکران، بقاع متبرکه امامزادگان(ع) و سایر مسجدها، حسینیه ها و تکیه های استان قم برگزار شد و خطیبان در رابطه با سیره و زندگانی این بانوی بزگوار (س) مطالبی را بیان کردند و مداحان به مرثیه سرایی پرداختند.


حضرت فاطمه معصومه(س) در 23 ربیع الاول سال 201 هجری قمری درمیان استقبال پرشکوه مردم قم وارد این شهر شد و پس از 17 روز اقامت در این شهر در روز 10 ربیع الثانی همان سال رحلت کردند و پیکر مطهر این بانوی بزرگوار در این شهر به خاک سپرده شد و امروزه بارگاه ملکوتی ایشان همچون نگینی درخشان زینت بخش شهر مقدس قم و پناهگاه شیعیان از سراسر جهان است.

 

منبع: ايرنا

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com