کد خبر ۳۴۳۰۳ انتشار : ۴ بهمن ۱۳۹۴ ساعت ۰۹:۵۷
دبیر کانون کارآفرینی استان قم:

۷ هکتار از مزارع کشاورزی قم زیر کشت زعفران رفت

دبیر کانون کارآفرینی استان قم با اشاره از ظرفیت تولید زعفران در استان قم به درستی استفاده نمی‌شود، گفت: تنها ۷ هکتار از سطوح کشاورزی استان قم به زیر کشت زعفران رفته که ۲۳ کیلوگرم، کل برداشت زعفران بوده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبرقم (قم نا)، حمیدرضا بیگدلی با اشاره به اینکه در بحث تولید و کارآفرینی در کشور با نقایصی همراه هستیم، اظهار داشت: بخشی از این مسئله به مردم برمی‌گردد چراکه دانش فنی کاربردی نیست و باورهای قدیمی ما بر‌اساس فرهنگ تجربی و عامی صورت می‌گیرد.

دبیر کانون کارآفرینی استان قم با اشاره به هدررفت انرژی و عدم بهره وری در تولید، افزود: برای مثال هلند برای تولید گوجه فرنگی 4 گالون آب مصرف می‌کند و ما 24‌گالون که سبب شده هدر رفت انرژی بالایی در تولید محصولات داشته و تولیدمان بهره‌وری نداشته باشد.

وی با بیان اینکه در بخش کشاورزی از غنای بالایی برخوردار هستیم، خاطرنشان کرد: در بخش کشاروزی رتبه‌های چشمگیری در دنیا داریم این نشان می‌دهد که پتانسیل رشد در کشور موجود است و تنها راه را اشتباه رفته‌ایم و کانون کارآفرینی به دنبال اصلاح همین راه‌های اشتباه است.

بیگدلی عنوان کرد: برای اصلاح این رویه اشتباه باید 3 مرحله از کار کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت را در دستور کار قرار دهیم، مهم‌ترین بحث دربرنامه بلند‌مدت برای تصحیح فرهنگ کار و تصحیح الگوی آموزش از پایه است.

دبیر کانون کارآفرینی استان قم با انتقاد از اینکه ساعت کار مفید در ایران حدود 2 ساعت و نیم است، افزود: 700 هزار نفر از هموطنانمان که مقیم کشورهای حوزه خلیج‌فارس هستند، میانگین 3 ساعت و 36 دقیقه ساعت کار مفید دارند که این نشان می‌دهد فرهنگ کار در کشور دچار مشکل است که نیاز به بازنگری دارد و در واقع با فقر فرهنگ کار در کشور مواجه هستیم.

وی با اشاره به اینکه در برنامه میان مدت باید به بررسی دقیق توانمندی‌ها بپردازیم و عارضه‌یابی کنیم، افزود: در مرحله کوتاه مدت نیز باید سازمان های تخصصی را فعال کنیم که کانون کارآفرینی یکی از همین  سازمان‌ها است که سبب هم‌افزایی در بحث توانمندی و دانش می‌شوند.

بیگدلی با بیان اینکه کانون کارآفرینی هنوز جایگاه مناسب خود را به دست نیاورده است، خاطرنشان کرد: ما در کانون کارآفرینی باید اشکالات و راهکار را برای هر حوزه‌ای از کارآفرینی به استاندار ارائه کنیم و از آن طرف هم هر مشکلی پیش بیاید، استاندار باید به کانون کارآفرینی ارجاع بدهد اما برای رسیدن به جایگاه اصلی کانون هنوز راه درازی در پیش است و هنوز به جایگاه اصلی خود نرسیده‌ایم.

دبیر کانون کارآفرینی تصریح کرد: کانون کارآفرینی همانطور که ماهیت مشورتی دارد، کاربرد مشورتی هم دارد و افرادی که شیوه جدیدی از کار را برگزیده‌اند و شیوه‌ای نو را بنیان نهانده‌اند، می‌توانند به ما مراجعه کنند و ما این افراد را به ادارت کل مرتبط وهم به مجمع کشوری کارآفرینی معرفی می‌کنیم.

وی با اشاره به اینکه ظرفیت تولید زعفران در استان قم مهجور مانده است، افزود: استان فارس 100 هکتار زیر کشت زعفران رفته، در استان قم هم این امکان فراهم است اما 7 هکتار بیشتر به کشت زعفران اختصاص ندارد و 23 کیلوگرم برداشت کل زعفران است و کارآفرینی می‌تواند نقطه‌های گلوگاه را معرفی کند که کانون کارآفرینی می‌تواند با ارائه راهکارهایی این ظرفیت را بازیابی کند.

 

منبع: تسنيم

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com