کد خبر ۳۴۴۳۳ انتشار : ۷ بهمن ۱۳۹۴ ساعت ۱۲:۵۷
باز هم زمستان ، باز هم شپش ؛

بازهم زمستان و نگرانی اوليا از احتمال شيوع شپش در مدارس استان

حالا برخي از اولیای دانش‌آموزان در مناطق مختلف آموزش و پرورش شهر قم در تماس با اين پايگاه اطلاع رساني، از احتمال ابتلاي فرزندانشان به اين بيماري خبر مي دهند و برخي ديگر نيز از عدم جديت مسئولين ذي ربط، در برخورد با اين بيماري و احتمال شیوع این پدیده در بين فرزندان خود ابراز نگراني مي كردند .

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم (قم نا)، سال های خیلی دورتر، هر وقت صحبت از شپش و کسی که مبتلا به شپش می شد، بلافاصله در ذهنمان یک محیط کثیف و فردی که مدت هاست حمام نرفته و بهداشت را رعایت نکرده نقش می بست. از آن جایی که شیوع شپش با رعایت بهداشت ارتباط مستقیمی دارد، این تصور دور از ذهن هم نبود.

شپش مختص جامعه يا طبقه اجتماعي خاصي نبوده و تمام افراد جامعه را مخصوصا در فصول سرد سال ممكن است درگير كند. شيوع اين بيماري در كودكان بسيار بيشتر است و در جنس مونث شايع‌تر از جنس مذكر است. ابتلا به شپش سر در تمام جوامع دیده می شود و برای مثال در بچه های مدارس ابتدایی در هر زمان حدود ۲% ابتلا به شپش سر وجود دارد به عبارتی دیگر ابتلا به شپش سر ارتباطی با وضعیت اقتصادی نداشته در تمام طبقات اجتماع ممکن است رخ دهد.

 

حالا برخي از اولیای دانش‌آموزان در مناطق مختلف آموزش و پرورش شهر قم در تماس با اين پايگاه اطلاع رساني، از احتمال ابتلاي فرزندانشان به اين بيماري خبر مي دهند و برخي ديگر نيز از عدم جديت مسئولين ذي ربط، در برخورد با اين بيماري و احتمال شیوع این پدیده در بين فرزندان خود ابراز نگراني مي كردند .

 در همين رابطه خبرنگار پايگاه اطلاع رساني خبر قم با مسئول تربیت بدنی و سلامت اداره کل آموزش و پرورش استان قم مصاحبه اي انجام داد و از ايشان پرسيد براي جلوگيري از شيوع اين بيماري در بين دانش آموزان تا به حال چه كاري انجام داده ايد؟

محسن رمضان بیگی مسئول تربیت بدنی و سلامت اداره کل آموزش و پرورش استان قم اظهار داشت: متاسفانه آلودگی به شپش در سطح مدارس یک آلودگی ملی و فراگیر شده است که با شروع فصل زمستان و قرار گیری کودکان به خصوص جنس مونث در کنار یکدیگر در مدارس احتمال آلودگی به شپش بالا می رود.

وی اضافه کرد: مدارس مولد آلودگی به این بیماری نیستند اما می تواند منشاء شیوع آن باشند. در استان قم نیز مانند بقیه مراکز کشور با همکاری مرکز بهداشت استان قم خوشبختانه تا حد قابل توجهی از شیوع این موارد کنترل شده و دانش آموزان مبتلا نیز با معرفی به مراکز بهداشت زمینه رفع و بهبودی شان فراهم شده است.

رمضان بیگی در ادامه با اشاره به فعالیت مربیان بهداشت در سطح مراکز استان اظهار داشت: در مدارس استان قم از 160000 دانش آموز مشغول تحصیل، 60000 دانش آموز در مدارس خود از مراقبین بهداشت بهره می برند و مابقی دانش آموزان نیز با هماهنگی با نواحی آموزش و پرورش تیم هایي تشکیل و با سرکشی به مدارس مراقبت های لازم را انجام و در صورت لزوم دانش آموزانی که نیاز به دریافت خدمات بیشتر هستند به مراکز بهداشتی معرفی می کنند.

وی ادامه داد: در این سیکل تشخیص سه مرحله تعریف شده است: مرحله اول شامل شناسایی و غربال گری، مرحله دوم درمان دانش آموز و مرحله سوم پیگیری و کنترل است که مراحل یک و سه به عهده مراقبین اداره کل آموزش و پرورش استان و مرحله دوم مربوط به مرکز بهداشت استان است.

وی با درخواست خودمراقبتی از دانش آموزان خواستار توجه بیشتر خانواده ها به این مهم شد و اظهار داشت: اگر خانواده های محترم متوجه بروز این مشکل در فرزند خود شدند با اطلاع به مدیران مدرسه از حضور وی تا انجام درمان در مدارس جلوگیری به عمل آورند تا بقیه دانش آموزان دچار این بیماری نشوند. عامل مهم دیگری که خانواده ها بايد به آن بیشتر توجه کنند رعایت بهداشت فردی فرزند خود است. با انجام این مهم احتمال بروز و دچار شدن به این بیماری تا سطح قابل قبولی کاهش می یابد.

پيش تر نيز دکتر بابک عشرتی رئیس اداره بیماری‌های منتقله از آب و غذای وزارت بهداشت در گفتگو با خبرگزاري ایسنا، ضمن بیان اینکه ابتلای دانش آموزان به شپش در کشور مساله جدیدی نیست و هر سال از تمام استان‌ها در این باره گزارش می‌رسد، گفت: جای نگرانی در این زمینه وجود ندارد.

وی درباره مواردی که فرد مبتلا به شپش سر باید رعایت کند، گفت: مهم‌ترین مساله درباره پیشگیری از ابتلا به شپش، رعایت بهداشت فردی است. لباس‌ها باید تمیز و اتو کشیده شوند یا در آب جوش انداخته شوند.

وی افزود: در صورت مشاهده کودکی که در مدرسه مبتلا به شپش شده است، اصلا نیازی به جدا کردن او از سایر بچه‌ها نیست. این مورد در دخترها بیشتر است و مهم این است که آنها آموزش‌های لازم را دریافت کنند که چطور روسری‌ و مقنعه خود را بشویند، به موقع حمام بروند و لباس‌های خود را تمیز کنند.

عشرتی تاکید کرد: در حال حاضر نیز جای نگرانی در این زمینه وجود ندارد و شرایط طوری نیست که بگوییم مشکل حادی ایجاد شده است.

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com