کد خبر ۳۴۵۲۵ انتشار : ۱۱ بهمن ۱۳۹۴ ساعت ۰۹:۲۹

آیت الله مصباح: در مسیر شناخت دین، دچار اشتباهای افراد خطاکار و مغرض نشویم

رئیس موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) گفت: در مسیر شناخت دین اسلام باید به سراغ علمایی که عمر خود را صرف شناخت و شناختن دین کرده اند رفته و دچار اشتباهات برخی افراد خطاکار و مغرض نشویم.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبرقم (قم نا)، آیت الله محمدتقی مصباح یزدی شامگاه شنبه در دیدار با جمعی از شیعیان کشورهای هند و پاکستان خاطرنشان کرد: در راه شناخت اسلام،سعی کنیم به نظر یک نفر و یا گروه کوچکی اکتفا نکنیم بلکه کسانی که وجود خود را صرف شناخت و شناختن اسلام کرده و در این راه حتی از جان خود هم مایه گذاشتند را شناسایی کنیم.


وی ادامه داد: بعد از شناسایی این افراد، نظرهایی که خودمان از روی اجتهاد نمی توانیم درک کنیم را از مجموعه این علمای بزرگ و فداکار اقتباس کنیم که دچار اشتباهات برخی افراد خطاکار و مغرض نشویم.


وی گفت: باید دین اسلام که محتوای کتاب و سنت است را از منابع دقیق و غنی آن به خصوص قرآن کریم یاد بگیریم و به آن عمل کنیم، ولی مسلمانان بیش از فراگیری قرآن کریم به عنوان عامل سعادت بشریت، به سمت علوم غربی می روند.


آیت الله مصباح یزدی خاطرنشان کرد: قرآن کریم می فرماید همه مشکلات عالم را برطرف می کنم و راه سعادت را به ما می آموزد ولی ما چه اندازه برای یادگرفتن این کتاب آسمانی وقت می گذاریم؟


وی ادامه داد: خوب است در کشورهای اسلامی آماری گرفته شود که در سال چه اندازه وقت دانشجویان و استادان صرف یادگیری علوم غربی می شود و در مقابل چه اندازه دنبال فراگیری درست قرآن می روند.


وی گفت: ما چند صدم وقت و هزینه یادگیری علوم غربی را صرف یادگیری قرآن و احکام دینی می کنیم، چند درصد داشجویان ما به جای خواندن علوم غربی، علوم دینی را می خوانند؟، این نشانه ناسپاسی نسبت به نعمت های خداوند است که اهمیتی به قرآن نمی دهیم و در مقبره ها بیشتر از آن استفاده می کنیم.


وی ادامه داد: باید اعتراف کنیم که علاوه بر قرآن کریم، شکر نعمت احادیث و روایات پیامبر اسلام(ص) را به جای نیاوردیم، ما وقت مناسب برای فهم محتوا و عمل به این مباحث دینی را صرف نمی کنیم.


آیت الله مصباح یزدی تصریح کرد: قریب به 50 سال است که وضع در کشور ایران تغییر کرده است، یعنی اهتمام به قران و علوم دینی بیشتر از سابق شده است، برای نمونه در 50 سال قبل، در یک شهر بزرگ ایران به زحمت یک یا دو نفر حافظ قرآن پیدا می شد ولی امروز در روستاهای ما هم کودکان حافظ قرآن هستند و این تغییری است که در نیم قرن اخیر در کشور ما پیدا شد.


وی ادامه داد: اگر کسی سوال کند در این نیم قرن در کشور ایران چه اتفاقی افتاده که توجه مردم به دین زیاد شده است باید بگوییم شخصی به نام حضرت امام راحل به پاخواست و مردم را به دین دعوت نمود و در فاصله کمی موجی را ایجاد کرد که همه کشور را در برگرفت.


آیت الله مصباح یزدی خطاب به مسلمانان جهان گفت: سعی کنیم اسلام که محتوای کتاب و سنت است را بیشتر یاد بگیریم، به آن عمل کنیم و به دیگران منتقل نماییم، اسلام تنها مخصوص ایران نیست بلکه مربوط به همه مسلمانان است، ایران از کشورهای کفری بود که بعد به اسلام گروید، بنابراین همه مسلمانان در این زمینه مسئولیت دارند و باید وقت بیشتری برای یادگیری دین بگذارند.


وی اظهار داشت: باید به شبهاتی که دشمنان القا می کنند با قوت پاسخ دهیم و چیزهایی که یادگرفتیم را به دیگران بیاموزیم و این تنها یک قدم از شکرگزاری نعمت های خداوند و اسلام است.


آیت الله مصباح یزدی گفت: روزگاری، مسلمان از وجود دو ثلث مردم روی زمین بی خبر بودند و به سختی باور می کردند که روزی همه مردم جهان از اصل اسلام آگاه شوند، مسلمانان زحمات زیادی می کشیدند ولی ابزاری برای انتشار و تبلیغ اسلام در دست نداشتند، خداوند متعال با لطف و عنایت خود، نعمت خود را بر مسلمانان افزون کرده و اختراع های زیادی برای دفاع و ترویج اسلام در اختیار آنها قرار گرفت.


وی اظهار داشت: امروز تمام وسایل آموختن و آموزش اسلام به دیگران در اختیار ما قرار دارد و فرد در خانه خود بدون زحمت، از کتابخانه های عظیم عالم به راحتی استفاده می کند و پیام خود را به جهان می رساند.


آیت الله مصباح یزدی خاطرنشان کرد: ما به اعتماد وعده ای که خداوند متعال در قران کریم به ما داده که «شکر نعمت، نعمتت افزون کند»، بر این باوریم که اگر از این وسایل به نفع اسلام خوب استفاده کنیم خداوند وسایل دیگری به ما هم خواهد داد که تصور آن را هم نمی کنیم.


وی یادآورشد: شاید 20 سال پیش شما فکر نمی کردید به راحتی از طریق اینترنت از کتابخانه های جهان استفاده کنید ولی امروز این فناوری در اختیار بچه ها هم قرار گرفته است، وعده های خداوند تحقق پذیر است.


آیت الله مصباح یزدی گفت: اگر کفران نعمت و ناسپاسی کنیم باید منتظر عذاب باشیم و اگر شکران نعمت داشته باشیم خداوند نعمت های خود را بر ما زیاد خواهد کرد و ما بر اساس این وعده قرآنی، اسلام را در دنیا ترویج کنیم.


وی ادامه داد: شکرگزاری نعمت خداوند در قدم اول، یادگیری خوب محتوای اسلام است و به صرف اینکه چیزهایی در مکتب خانه ها یاد گرفتیم اکتفا نکنیم بلکه هر روز بر معلومات خود نسبت به دین اسلام افزوده کنیم و اگر شبهه ای داریم آن را برطرب نماییم.


آیت الله مصباح یزدی گفت: درهمین گام اول آسیب هایی وجود دارد که ما آنگونه که باید و شاید اسلام را نمی شناسیم، در کشورهای اسلامی عده ای مذاهب مختلف را ابداع کرده و هرکدام در برداشت از قرآن و حدیث سلیقه های مختلف دارند و گاهی برخی، عده دیگر را تکفیر می کنند.


وی با اشاره به نعمت های خداوند به مسلمانان گفت: کتاب های آسمانی یهود و نصارا و مجوس کتاب های تحریف شده است و خود آنها با هم اختلاف دارند، این در حالی است که در قرآن کریم یک حرف از آن کم و زیاد نشده است و در قرآن کریم حتی «قل» که در خطاب به پیامبر اسلام (ص) است هم حذف نشده است و این نشانه دقیق بودن قرآن است.


آیت الله مصباح یزدی تصریح کرد: نعمت دیگری که شیعیان بهتر استفاده کردند بعد از پیامبر اسلام (ص) کسانی را معرفی کرده که علم و حکمت آنها مانند پیامبر حجت است، درست است که شیعیان در بین مسلمانان، امامت را یک مقام الهی می دانند ولی سایر مسلمانان نیز آنها را به عنوان شخصیت های بزرگ دینی قبول دارند.


وی ادامه داد: حتی غیر مسلمانان مانند یهودیان، مسیحیان و غیره به عظمت شخصیت حضرت علی (ع) اعتراف می کنند، ولو اینکه با امامت وی معتقد باشند، ما چنین شخصیت هایی را داریم و از کسانی پیروی می کنیم که حتی کفار هم اینها را قبول دارند.


آیت الله مصباح یزدی گفت: یکی از بهترین کتاب ها در مورد شخصیت حضرت علی (ع) را یک قاضی مسیحی نوشته است که اگر ما شیعیان بخواهیم چنین کتابی بنویسیم به این زیبایی امکان پذیر نیست.


وی ادامه داد: باید معلومات خود را در مورد اسلام بر اساس قرآن، افزایش دهیم و برای تفسیر این کتاب آسمانی از کسانی استفاده کنیم که چنین علمی در عالم انسانیت صرف نظر از عالم اسلام دارند.


آیت الله مصباح یزدی گفت: پیامبر اکرم (ص) به صورت روایت متواتر هم در کتاب های سنی و شیعه به ما رساندند که کتاب و عترت میراث ایشان است؛ این دو نعمت، جای خالی پیامبر اسلام را پر می کنند.


وی ادامه داد: ما مسلمانان در برابر این دو نعمت بزرگ چه اندازه شکرگزاری کردیم، امروز اگر در کشور شما رادیو و رسانه ها بگویند که کتابی هست که سرطان و بیماری های صعب العلاج را درمان می کند همه این کتاب را تهیه می کنند، در حالی که قرآن کریم مشکلات تمام بشریت را حل می کند. آیا ما دنبال آن می رویم؟


تعدادی از شیعیان هند و پاکستان که در این مراسم حضور داشتند شعار «دست خدا بر سر ماست خامنه ای رهبر ماست»، «تا خون در رگ ماست خامنه ای رهبر ماست»، «آمریکا اسرائیل مرده باد، مرده باد، آل سعود مرده باد» و «لبیک یا خامنه ای» سردادند.

 

منبع: ايرنا

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com