کد خبر ۳۴۵۲۶ انتشار : ۱۱ بهمن ۱۳۹۴ ساعت ۰۹:۳۵

نمایشگاه عکس بارگاه امام علی(ع) در قم گشایش یافت

نمایشگاه عکس بارگاه امام علی(ع) طی آیینی با حضور جمعی از مسئولان کشوری و استانی، شامگاه شنبه در نگارخانه مجتمع فرهنگی هنری شهید سید مرتضی آوینی قم آغاز به کار کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبرقم (قم نا)، دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور در آیین افتتاح این نمایشگاه گفت: در طول تاریخ همه کسانی که دلی بر آستان امامت و ولایت حضرت علی(ع) داشته اند، تلاش می کردند که بهترین هنرهای خود همچون کاشیکاری، منبت کاری و آینه کاری را در راه بارگاه ملکوتی امیرالمومنان(ع) بذل کنند.


حجت الاسلام والمسلمین سید حسین شاهمرادی اظهار کرد: بیش از یک هزار سال است که در همه دوران ها همه کسانی که علاقه به آستان حضرتش داشتند کوشش کردند که بهترین هنرها را در راه ایشان انجام دهند.


وی گفت: در سال 88 آقای محمد خوشرو از عکاسان کشور تصمیم گرفت تا هنر عکاسی خود را در راه امام علی(ع)، امام حسین(ع) و ائمه اطهار(ع) مصرف کند که در همان سال نخست حدود پنج هزار قطعه عکس در این رابطه تهیه کرد و در این سال ها تعداد این عکس ها افزایش یافت و در این نمایشگاه بخشی از این عکس ها در معرض دید همگان قرار گرفته است و تعدادی از این عکس ها نیز به کتاب تبدیل شد.


دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور با بیان اینکه این نمایشگاه تلفیقی از چند هنر است، خاطرنشان کرد: در پشت این هنر عکاسی در این نمایشگاه هنرهایی مانند معماری، خطاطی و کاشیکاری نیز مشاهده می شود.


وی با بیان اینکه نمایشگاه عکس بارگاه امام علی(ع) در تمام استان های کشور به نمایش درآمده است و یا به نمایش درمی آید، گفت: این نمایشگاه با همت و تلاش افراد مختلفی برپا شده است و مهم ترین بخش آن مربوط به عکاس آن است که بدون هیچ چشم داشتی، عکس های آن در معرض دید ارادتمندان امام علی(ع) قرار گرفته است.


مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم نیز در این آیین با ابراز خرسندی از به نمایش درآمدن آثاری در رابطه با حرم مطهر امام علی(ع)، در شهر مقدس قم، با اشاره به رویدادهای هنری و فرهنگی گوناگونی که در روزهای اخیر در این استان برپا شده و یا در حال برگزاری است، گفت: شرکت 500 قطعه عکس، 150 فیلم و 77 فیلمنامه در هفدهمین جشنواره فیلم، عکس و فیلمنامه استان قم نشانه خوبی از تلاش ها و استقبال هنرمندان قم از این رویداد هنری بود.


حجت الاسلام والمسلمین عباس دانشی همچنین اظهار کرد: به مناسبت ایام الله دهه فجر رویدادهای فرهنگی و هنری مختلفی در سطح استان قم انجام می شود.


در این نمایشگاه 26 قطعه عکس رنگی که بر روی بوم چاپ شده از محمد خوشرو از حرم مطهر حضرت علی(ع) به معرض نمایش گذاشته شده و نمایشگاه مذکور تا 15 بهمن ماه جاری از ساعت 9 تا 12 و 16 تا 19 در نگارخانه شهید آوینی قم برپاست.


این نمایشگاه تاکنون در 28 استان کشور برگزار شده که پس از استان قم در استان های اصفهان، چهار محال و بختیاری و کهکیلویه و بویر احمد نیز به نمایش درمی آید.


این هنرمند عکاس در حاشیه آیین افتتاح این نمایشگاه به خبرنگاران گفت: آثار این نمایشگاه دربرگیرنده عکس هایی از معماری و فضای بارگاه حضرت علی(ع) و جزییاتی از معماری این حرم مطهر همچون آینه کاری، گچبری، کاشیکاری و منبت کاری است.


محمد خوشرو با بیان اینکه تلاش کردیم که این نمایشگاه به بهترین نحو به مخاطب عرضه شود، افزود: برگزاری این نمایشگاه را ادای دینی می دانم به تمامی هنرمندان، معماران و صنعتگرانی که در خلق معماری و آثار این حرم مطهر در طول سالیان متمادی نقش داشته اند.


وی با بیان اینکه برای شناخت بیشتر معماری اسلامی به فضاهای اسلامی و مقدس ورود پیدا کردم، افزود: هدفم از این کار، معرفی بناها و فضاهایی است که با رویکرد معماری اسلامی و با اعتقادها و مفهوم اسلامی است.


تاکنون 11 نمایشگاه انفرادی و سه نمایشگاه گروهی عکس در ایران و هند از این هنرمند برپا شده و کتاب های خیال، نسیم سحر، سجده صاحبنظران و بر آستان رضا از این هنرمند عکاس نیز منتشر شده است.

منبع: ايرنا

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com