کد خبر ۳۴۵۶۶ انتشار : ۱۲ بهمن ۱۳۹۴ ساعت ۱۰:۲۴
شهر دار کلانشهر قم خواستار شد:

مركز رشد امور شهری در قم راه‌اندازی شود

دكتر سقائيان نژاد شهردار قم بر لزوم راه‌اندازی مركز رشد امور شهري با همكاری مشترك پارك علم و فناوری و شهرداری تأكيد كرد و اظهار داشت: پارك‌هاي فناوري اگر در يك شهر رشد پيدا كنند مي‌توان به توسعه و اعتلای آن شهر اميدوار بود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم به نقل از شهر نیوز ، دكتر سقائيان نژاد شهردار قم در يكصد و شصت و ششمين جلسه علني و رسمي شوراي اسلامي شهر قم با اشاره به زيرساخت‌هاي علمي و فناوري موجود در استان قم اظهار كرد: پارك‌هاي فناوري اگر در يك شهر رشد پيدا كنند مي‌توان به توسعه و اعتلاي آن شهر اميدوار بود.

وي با بيان اينكه شركت‌هاي دانش‌بنيان در رشته‌هاي مختلف مي‌توانند پيام‌هاي لازم را براي اعتلا و توسعه شهر به همراه داشته باشند، بر لزوم راه‌اندازي مركز رشد امور شهري با همكاري مشترك پارك علم و فناوري و شهرداري تأكيد كرد.

دكتر سقاييان‌نژاد با بيان اينكه در كشورهاي پيشرفته دانشگاه ويژه شهرداري‌ها وجود دارد، ابراز كرد: اگر شهري بخواهد در چارچوب علمي حركت‌هاي خود را دنبال كند احتياج به پشتوانه‌هاي دانشگاهي دارد.

رئيس پارك علم و فناوري استان قم نيز كه شامگاه يكشنبه ميهمان صد و شصت و ششمين جلسه علني و رسمي شوراي اسلامي شهر قم بود كه در اين جلسه به تبيين مأموريت‌هاي پارك‌هاي علم و فناوري پرداخت.

سيد حسين اخوان‌علوي در اين جلسه از ضرورت‌هاي استفاده از فناوري‌هاي جديد در رفع نيازهاي شهر گفت و رفع اين نيازها را بدون استفاده از اين فناوري‌ها ناممكن دانست.

وي همچنين بر لزوم همكاري شهرداري و شوراي شهر با پارك علم و فناوري براي احصا نيازهاي شهر و پاسخ مناسب به اين نيازها تأكيد كرد و يادآور شد: بسياري از دغدغه‌هاي مديريت شهري از جمله پسماندها، فضاي سبز، طراحي شهري، طراحي معماري اسلامي و... با استفاده از ظرفيت‌هاي شركت‌هاي زيرمجموعه پارك علم و فناوري قابل رفع است.

در ادامه اين جلسه اعضاي شوراي اسلامي شهر قم نيز در خصوص بحث فناوري و استفاده آن در مديريت شهر به اظهارنظر پرداختند و بر لزوم همكاري‌هاي مشترك بين شهرداري و پارك علم و فناوري تأكيد كردند.

 سرانه اشتغال در حوزه علمي و فناوري ۴ برابر ساير حوزه‌ها است

عضو كميسيون فرهنگي و اجتماعي شوراي اسلامي شهر قم در سخناني در اين جلسه اظهار كرد: پارك‌هاي علمي و فناوري در كنار ظرفيت‌هاي هر استان شكل مي‌گيرد كه ظرفيت اصلي قم بحث‌هاي علوم انساني و اسلامي است.

وي خاطرنشان كرد: سرانه اشتغال در حوزه‌هاي علمي و فناوري چهار برابر ساير حوزه‌ها و درآمد هم در اين حوزه ۱۰ برابر ساير حوزه‌ها است.

مصطفي‌ملايي با بيان اينكه پارك علم و فناوري قم رديف بودجه نداشت، گفت: با پيگيري نمايندگان قم در مجلس شوراي اسلامي به پارك علم و فناوري قم رديف بودجه تخصيص يافت.

وي با بيان اينكه شركت‌هاي دانش‌بنيان معافيت مالياتي و صادراتي دارند، يادآور شد: از ابتداي شورا چهارم نيز ما به دنبال اين بوديم كه بتوانيم يك سري تخفيف‌هايي به شركت‌هاي دانش‌بنيان بدهيم.

 لزوم تقويت رابطه بين دانشگاه و شهرداري

مصطفي سعادت‌طلب نيز در سخناني اظهار كرد: بعد از پيروزي انقلاب اسلامي نخستين گام را در حوزه امنيت برداشتم و در اين حوزه موفق بوديم.

وي با بيان اينكه پس از امنيت گام دوم بحث آموزش بود گفت: امروز به نظر مي‌رسد در بحث آموزش در نقطه قابل قبولي هستيم گرچه هنوز به نقطه مطلوب نرسيديم.

رئيس كميسيون امور زيربنايي شوراي اسلامي شهر قم گام سوم در توسعه را تحقيق و پژوهش دانست و خاطرنشان كرد: ما هنوز در حوزه پژوهش پيشرفت نكرديم به طوري كه دانشگاه‌هاي ما هنوز پژوهشكده ندارند.

وي همچنين با اشاره به راه‌اندازي پژوهشكده‌اي در شهرداري قم يادآور شد: هدف ما اين بود كه رابطه بين دانشگاه و شهرداري تقويت كنيم و با راه‌اندازي اين پژوهشكده گام خوبي در اين زمينه برداشته شد.

سعادت‌طلب با بيان اينكه در حوزه‌هاي شهرسازي و معماري هيچ ارتباطي بين دانشگاه نيست، بر لزوم تقويت ارتباط دانشگاه و شهرداري و شوراي شهر به منظور رفع نيازهاي شهر تأكيد كرد.

هيچ خبري از تحقيق در دانشگاه نيست

نعمت‌الله عواطف رستمي سخنگوي شوراي شهر قم نيز با اشاره به اينكه در دانشگاه هيچ خبري از تحقيق نيست، گفت: با توجه به اينكه دانشجو دنبال كپي و مدرك است، پارك علم و فناوري چگونه توانسته اين وضعيت را ساماندهي كند؟

عباس ذاكريان رئيس كميسيون خدمات شهري هم با اشاره به ضرورت تغيير نگرش شهرداري نسبت به شركت‌هاي دانش‌بنيان خاطرنشان كرد: اين شركت‌ها بيش از اينكه به حمايت مالي نياز داشته باشند نياز دارند كه مورد اعتماد واقع شوند و تضميني براي خريد محصولشان وجود داشته باشد.

رئيس پارك علم و فناوري استان قم نيز در اين جلسه با بيان اينكه كار پارك علم و فناوري بعد از پژوهش آغاز مي‌شود، اظهار كرد: شركت‌هاي زيرپوشش پارك علم و فناوري در دو سال گذشته بيش از ۲۳۰ ميليارد تومان فروش و يك و نيم ميليون دلار صادرات داشته‌اند.

رئيس شوراي اسلامي شهر قم هم در پايان اين جلسه خاطرنشان كرد: اميدواريم اين جلسه منجر به همكاري بيشتر بين شهرداري و پارك علم و فناوري شود.

وي يادآور شد: همكاري شهرداري و پارك علم و فناوري مي‌تواند هم در حوزه اقتصاد و هم در حوزه اشتغال مؤثر واقع شود.

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com