کد خبر ۳۱۱۶۰ انتشار : ۱۴ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۱۰:۲۶
در سایه خط و نشان شهردار قم برای پیمانکاران ؛

آیا خط و نشان های شهردار قم برای پیمانکاران، گره گشای مشکلات پروژه های شهری می شود؟

این روزها شهر قم در حالی پر از پروژه های نیمه تمام است که شهردار قم برای برخی از پیمانکاران خط و نشان کشیده است و باید دید که آیا این موضوع گره گشای مشکلات پروژه های شهری خواهد بود؟

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم (قم نا) ، بیست و هشتم شهریور ماه بود که مرتضی سقائیان نژاد شهردار قم دریک نشست خبری با اصحاب رسانه با اشاره به آخرین وضعیت پروژه تقاطع سه سطحه 15 خرداد و با کشیدن خط و نشان برای پیمانکار این پروژه از اتمام این تقاطع تا پایان سال جاری خبر داد.

وی در خصوص روند اجرای پروژه تقاطع غیرهمسطح 15 خرداد گفت: با برخورد شدید با پیمانکار طرح عمرانی تقاطع 15 خرداد، شاهد تغییراتی در این پروژه هستیم و امیدواریم تا پایان امسال شاهد اتمام این پروژه باشیم، ساختار پروژه تقاطع 15 خرداد درست نیست، افرادی که پیش از این در این پروژه فعالیت می‌کرده‌اند صلاحیت لازم را برای اجرای پروژه‌ نداشته‌اند.

شهردار قم ادامه داد:پیش بینی ها بدین صورت است که این پروژه تا پایان سال به بهره برداری برسد  در غیر اینصورت با استفاده از ماده 46 و یا ماده 48 پیمانکار به صورت انتخابی و یا اجباری خلع ید می شود و باید پروژه 15 خرداد تا پایان سال در اختیار مردم قرار گیرد البته پیمانکار پروژه پل میثم نیز مشترک است که باید دید فرجام این پروژه ها چگونه خواهد بود.

این خط و نشان های شهردار قم برای پیمانکار این پروژه و پل میثم در حالی ادامه داشت که به یکباره شرایط تقاطع سه سطحه 15 خرداد تغییر کرد وشواهد حاکی از این بود که وضعیت این پروژه  فعال تر شده است و شهروندانی که مسیر رفت و آمد انها از کنار این پروژه بود کاملا این موضوع را لمس کردند،حتی در این رابطه شهردار قم از مخالفت خود با افتتاح ناقص این پروژه نیز اعلام کرده بود و در این خصوص نیز اعتقاد داشت که این پروژه باید تکمیل شده و بعد از آن بهره برداری و افتتاح شود.

این اتمام حجت ها در حالی ادامه داشت که سید مرتضی سقائیان‌نژاد شامگاه یکشنبه 30 شهریور ماه در جلسه شورای اسلامی شهر قم با اشاره به اینکه وضعیت پروژه شهدای ۱۵ خرداد راضی‌کننده نیست، ابراز داشت: از شورای محترم تقاضا می‌کنم به این پروژه توجه بیشتری داشته باشند چرا که ما نگران هستیم که نتوانیم آن را در زمان وعده داده شده تحویل دهیم در صورتی که پتانسیل اینکه تحویل داده شود وجود دارد.

وی در این جلسه با ادامه دار بودن این وضعیت دوباره از لزوم و احتمال خلع ید پیمانکار سخن راند و در این رابطه نیز تلاش کرد تا شورا را متقاعد کرده و زمینه سازی های لازم را انجام دهد،سخنان شهردار قم در این جلسه با سخنان وی در نشست خبری کمی تا قسمتی متفاوت تر بود،در حالی که شهردار قم در نشست خبری با قاطعیت و پافشاری بر این موضوع تاکید داشت که این پروژه باید تا پایان سال تحویل مردم داده شود در جلسه شورا اظهار داشت که شرایط طوری است که مطمئن نیستیم کار این پروژه انجام شود.

از سوی دیگر شهردار قم در تازه ترین اظهار نظر خود گفته است:هدف از اتمامِ‌حجت دادن به پيمانكار مربوطه ايجاد انگيزه براي پيشبرد پروژه ها است،ما منتظر عكس‌العمل آن‌ها هستيم و اگر اتفاقي در مسير پيشرفت اين پروژه حاصل نشود ما مطابق تكليف قانوني خود با آن برخورد خواهيم كرد.

البته برخی از کارشناسان بر این اعتقاد هستند که تنها اتمام حجت ها در مسیر پیشرفت این پروژه ها تاثیر گذار نخواهد بود و بدون تامین منابع مالی(موضوعی که سقائیان نژاد نیز به آن اذعان دارد) این خط و نشان ها کارساز نخواهد بود،این موضوعات در حالی مطرح می شود که بخش عظیمی از مشکلات پروژه های شهرداری و دولتی در قم باکمبود شدید منابع مالی روبرو هستند و به تازگی در این میان شاهد هستیم مترو قم با تزریق اعتباراتی جان تازه به خود گرفته است.

به هر حال باید دید آیا واقعا اعمال فشار از این طریق به پیمانکاران موجبات پیشرفت پروژه ها را در شهر قم به صورت واقعی فراهم خواهد کرد یا اینکه ترسی در دل پیمانکاران دیگر خواهد انداخت تا دیگر در قم دست به کاری نزنند،البته این موضوع می تواند برای شهردار قم به عنوان یک آزمون نیز محسوب شود که اگر جواب داد برای دیگر پروژه ها نیز از این ترفند خط و نشان کشیدن استفاده کند!

منبع:قم فردا

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com