کد خبر ۳۱۵۶۸ انتشار : ۲۷ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۱۶:۵۰
مظلومیت فرهنگ در شورای اسلامی شهر قم

تنش‌هایی که قهر شورایی‌ها را در پی داشت/ نگرانی از افزایش هزینه‌ها

در حالی که شب گذشته اعضای شورای اسلامی شهر قم برای یکصد و پنجاهمین جلسه شورا گرد هم جمع شده بودند، صحبت از گلایه و قهر از شورا به میان آمد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم ، جلسات شورای شهر قطعا برای همگرایی و نزدیکی هر چه بیشتر نظرات و همچنین نظرات کارشناسی است که هر هفته برگزار شده و 21 نفر از اعضای شورا مباحث را پیگیری می‌کنند.

هر چند که در جلسات چالش و بحث‌های کارشناسی وجود دارد و ممکن است گاهی به تنش هم منجر شود، اما هیچ‌گاه این جلسات با قهر اعضای شورا مواجه نبوده است.

شب گذشته و در زمانی که موضوع تصویب کمیته‌های کمیسیون‌ها مطرح بود، نوبت به کمیسیون فرهنگی رسید که در غیاب رئیس کمیسیون، نایب رئیس کمیسیون فرهنگی به طرح موضوع پرداخت و خبر از ایجاد پنج کمیته در این کمیسیون داد که این سخن مخالفت‌هایی را به دنبال داشت و حتی به ترک جلسه توسط دو نفر از اعضای شورای شهر انجامید.

*برخی حرف‌های غیر منطقی در شورا مطرح می‌شود

طوبی حجازی عضو کمیسیون فرهنگی شورا که نطقی همراه با عصبانیت را در شورا داشت، پس از گذشته 20 ساعت از اتفاق دیشب شورا گفت: ما در کمیسیون شورا به این نتیجه رسیدیم که پنج کمیته داشته باشیم که وظایف به دوش این کمیته‌ها باشد.

وی بیان کرد: این کمیته هر کدام وظایفی دارند و اینکه می‌گویند کمیسیون فرهنگی چهار عضو دارد و پنج کمیته حرف غلطی است، چرا که هر فرد اقدامات را انجام داده و از نظرات کارشناسان امر استفاده می‌کند.

حجازی اظهار کرد: حرف ما این است که هر کسی در جایگاه کارشناسی خودش حرف بزند، اگر کسی نمی‌داند نباید اظهار نظر کند؛ اظهارنظر‌های غیر منطقی را دیشب شاهد بودیم که بنده نیز اعتراض خودم را اعلام کردم.

عضو کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر قم که در رزومه کاری خودش ریاست این کمیسیون را نیز دارد، ادامه داد: می‌گویند که نباید برای شورا هزینه‌تراشی شود، چه هزینه‌تراشی می‌شود؟ هر فرد موظف است 60 ساعت کار انجام داده و حق الجسله بگیرد، این حرف غلطی است که بگوییم فرد می‌خواهد بیشتر از حق خودش بگیرد.

وی تصریح کرد: چه ماه‌هایی بوده که ما 100 ساعت هم کار کرده‌ایم اما همان 60 ساعت به ما پرداخت شد و نباید این تصورات اشتباه در شورا باشد.

*همه در مسائل فرهنگی کارشناس شده‌اند

حجازی تصریح کرد: مشکل ما این است که همه در مسائل و موضوعات فرهنگی کارشناس شده‌اند و هر اظهارنظری می‌کنند، در صورتی که فرهنگ نیز خودش یک قاعده و قانون دارد و کارشناس امر باید سخن بگوید.

وی گفت: متاسفانه جلسه دیشب هر کسی هر چیزی می‌خواست در مورد فرهنگ می‌گفت و هنوز وظایف کمیته‌ها تشریح نشده برخی مخالفت خود را شروع کردند که این مسائل غیر منطقی و غیر کارشناسی است.

*نباید برای شورا هزینه‌تراشی کرد

وحید شایسته نیک دیگر عضو شورای اسلامی شهر و از مخالفان طرح افزایش کمیته‌های کمیسیون فرهنگی گفت:‌ نظر ما این بود که پنج کمیته برای کمیسیون فرهنگی زیاد است و باید سه کمیته ذیل این کمیته تشکیل شود.

وی گفت: دو کمیته شورایاری و اجتماعی را می‌توان در دیگر کمیته‌ها ادغام کرد و این موضوعی است که ما به آن اعتراض داشتیم.

عضو شورای اسلامی شهر قم در پاسخ به این ادعا که گفته می‌شود شما نظر غیر کارشناسی دادید، بیان کرد: این موضوع اجرایی بود و ما نیز به عنوان عضو شورا نظر داریم و نظر خود را بیان می‌کنیم.

شایسته‌نیک ابراز کرد: این کمیته‌ها بار مالی برای شورا دارد و باید جلوی این بار مالی اضافه گرفته شود و می‌توان آن را در دیگر کمیته‌ها ادغام کرد.

وی ادامه داد: وقتی تعداد یک کمیته بیشتر از حد نرمال باشد مدیریت آن سخت می‌شود و هزینه‌های جاری بالا می‌رود، از سوی دیگر تعداد کمیته‌های بالا منجر می‌شود که این کمیته‌ها طبیعتا حق الجلسه بخواهند که این درست نیست.

*عواطف رستمی متوجه منظور من نشد

عضو شورای اسلامی شهر قم به ناراحتی و ترک جلسه عواطف رستمی یکی دیگر از اعضای شورای اسلامی شهر قم اشاره کرد و گفت: وی متوجه منظور من نشد که چه می‌گویم و فکر کرد که به اعضای کمیسیون فرهنگی توهین می‌کنم.

شایسته‌نیک ادامه داد: در صورتی که نظر من این بود که با این افزایش کمیته‌ها هزینه‌ها بیشتر می‌شود و منظور من این نبود که کمیسیون فرهنگی کاری کرده که با افزایش کمیته‌ها حق‌الجلسه خود را افزایش دهد.

وی تصریح کرد: بعد از ناراحتی عواطف رستمی که منجر به ترک جلسه توسط وی شد، موضوع را تشریح کردم و منظور خود را گفتم.

*قهر نکردم

نعمت‌الله عواطف رستمی عضو کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر قم گفت: شورا جایی است که نظرات موافق و مخالف مطرح می‌شود و هیچ فردی نیز نباید از این موضوع ناراحت شود.

وی ادامه داد: من در جلسه دیشب قهر نکردم، فقط برای اینکه کمی اعصابم راحت شود، جلسه را ترک کردم و نماز خواندم.

عواطف رستمی اظهار کرد: نمی‌شود که جلسه شورا همیشه گل و بلبل باشد و اعتراض‌هایی هم می‌شود که به همین خاطر بحث‌هایی هم با هم انجام می‌دهیم.

سخنگوی شورای اسلامی شهر قم گفت: زمانی که از جلسه بیرون رفتم دقیقا بعد از صحبت‌هایی اعتراضیم بود که اینگونه تلقی شد که قهر کرده‌ام اما اینگونه نیست و بیرون رفتم تا کمی آرام بشوم.

*صحبت‌ها و چالش‌ها در شورا طبیعی است

حسن بختیاری نایب رئیس شورای اسلامی شهر قم هم در این خصوص گفت: این چالش‌ها در شورا طبیعی است و مهم نیست، چراکه هر کسی باید نظر خودش را مطرح کند.

وی بیان کرد: شورا جای بحث و جدل است و نمی‌شود که همیشه گل و بلبل باشد باید اعتراض‌هایی هم بشود و این خصلت شورا است.

نایب رئیس شورای اسلامی شهر قم همچنین در پاسخ به این سئوال که چرا در زمان اجرای جلسه علنی اقدام به برگزاری مراسم عزاداری کرده‌اید، گفت: زمان عزاداری از ساعت جلسه شورا کسر شد.

این در حالی است که دیگر اعضای شورا برگزاری مراسم عزاداری در ساعت برگزاری جلسه علنی را امری طبیعی می‌دانستند.

در پایان این نکته را باید یادآور شد که بحث و جدل در شورا امر طبیعی است اما نباید هیچ‌گاه این بحث‌ها به صورت غیر کارشناسی مطرح شود، از سوی دیگر انتظار بود تا کمیسیون فرهنگی ابتدا گزارشی از کمیته‌های خود مطرح می‌کرد و پس از آن نسبت به طرح موضوع و رای گیری اقدام می‌کرد.

البته این نکته ضروری است که کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر در خصوص عملکرد کمیته‌های زیرمجموعه‌اش اطلاع‌رسانی کند. شاهد این امر نیز بی‌اطلاعی متولیان و مدیران رسانه‌ها همانند اعضای شورای شهر از فعالیت کمیته رسانه این کمیسیون است.

============

گزارش از سامان سام

منبع : فارس 

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com